Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattskiva köpa eller göra en????

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är lite väl stor att slipa själv, jag föreställer mej att det kan vara svårt att få den jämnt matt.

Men det kostar inte så mycket att försöka. Glaset bör vara tunt för skarpaste bild, glas av den typen som används i ramningar är tunnare än vanligt fönsterglas. Som slipmedel kan du använda fin ventilslippasta som du ev kan tunna ut med en tunn olja. I vilket fall som helst måste du byta slipmedel då och då eftersom det slits ner och blir kladdigt och då går det tungt. Som slipkloss kan du använda en liten glasbit som du limmar fast en bit tyg eller något annat som ger bra friktion mot fingertopparna. Underlaget måste vara plant och inte svikta, lägg några blöta pappersark mellan underlaget och glaset för att jämna ut och ge viss friktion. Gnugga med cirklande rörelser och bered dej på någon eller några timmars timmars arbete. :)

Kolla annars med en glasmästare om han har ett mattglas eller kan blästra eller etsa ett tunt glas i rätt storlek.

Ett bra slipmedel som jag använder till mattskivor av alla möjliga storlekar är kiselkarbid eller karborundum, storlek 600, men det går bra med 500 också. Som underlag brukar jag ha ett gammalt liggunderlag. Kiselkarbiden har jag i pulver, fick ett varuprov från ett slipmedelsföretag som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, som jag blandar med vatten till en pasta. Och som tidigare sagts är en glasbit ganska bra som tryckplatta. För att få en jämn matt yta får man jobba en bra stund, upp till en halvtimme med en 8x10"-yta, men ju längre man håller på desto ljusare och jämnare blir det.

Lycka till, Gr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar