Annons

"matta" mattskivan till 5dII?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet vad som händer om man sätter något ljusvagare än f/2.8 som sägs vara det ljusvagaste man får sätta på den "matta" mattskivan denna ?
 
Hur kommer det sig att det bara blir problem med objektiv ljussvagare än f/2,8? Borde inte sökaren bli mörkare med alla objektiv?

En annan sak borde väl vara att ljusmätaren blir lurad, den sitter ju efter mattskivan, bilder tagna med den här mörkare mattskivan borde bli något överexponerade, väl?
 
Hur kommer det sig att det bara blir problem med objektiv ljussvagare än f/2,8? Borde inte sökaren bli mörkare med alla objektiv?

En annan sak borde väl vara att ljusmätaren blir lurad, den sitter ju efter mattskivan, bilder tagna med den här mörkare mattskivan borde bli något överexponerade, väl?

Det är därför man ska ange inne i menyerna vilken mattskiva man har isatt...
 
jag vill se hur de olika mattskivorna ser ut, finns det bilder på dem på något ställe?

Alltså den här skivan för manuell fokus är helt blank precis som den som sitter i från början. Jag vet inte vad det är för skillnad på EE-S som finns för 5D och den där nya för Mark II men när jag ville ta reda på mera inför mitt köp av EE-S så hittade jag en hel del. Sök på nätet efter info om EE-S, det mesta borde nog gälla för den där nya skivan också skulle jag tro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.