Annons

Matt bild i utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Innan så hade jag PC och PSE som jag gjorde bilderna i och skrev ut på Eson Stylus Photo PX720WD med programet som följde med skrivaren och alla kort vart bra och liknade den bild på skärmen (gammal Dell Laptop)
Nu så har jag en MBP (högupplöst matt skärm) och LR4 Skriver ut i Epsons program.

Nu blir inte bilderna så bra. Lite matta och för mycket blått.

Frågan är om jag kan kalibrera skrivaren eller om jag ska använda LR för att skriva ut?

Innan så hade jag PC och PSE som jag gjorde bilderna i och skrev ut på Eson Stylus Photo PX720WD med programet som följde med skrivaren och alla kort vart bra och liknade den bild på skärmen (gammal Dell Laptop)
Nu så har jag en MBP (högupplöst matt skärm) och LR4 Skriver ut i Epsons program.

Nu blir inte bilderna så bra. Lite matta och för mycket blått.

Frågan är om jag kan kalibrera skrivaren eller om jag ska använda LR för att skriva ut?

Hej !

Skriver du ut med samma program i båda fallen ?
((Ja, du skriver det ,men måste fråga en gång till )

Är det så så måste ju bilderna se olika ut innan utskrift,
dvs den nya utrustningen ger ett annat resultat.

Hur ser en äldre bild ut på nya skärmen ?

Har du ändrat nått annat, ex papper, färg nån inställning i skrivardrivet ?

------------

Profilera skrivare är aldrig fel, men rätt ände är nog att börja med skärmen.

//MW

Hej !

Skriver du ut med samma program i båda fallen ?
((Ja, du skriver det ,men måste fråga en gång till )

Japp samma program

Är det så så måste ju bilderna se olika ut innan utskrift,
dvs den nya utrustningen ger ett annat resultat.

Problemet är att det ser bra ut på skärmen jag använder PC laptop Bra MBP Bra

Hur ser en äldre bild ut på nya skärmen ?

Dom ser bra ut med rätt vitbalans

Har du ändrat nått annat, ex papper, färg nån inställning i skrivardrivet ?

Nope....

------------

Profilera skrivare är aldrig fel, men rätt ände är nog att börja med skärmen.

//MW

Bilderna ser bra ut på bägge laptopsen samt om jag tar upp dom på stora skärmen på jobbet och den PCn
Men jag får väl göra andra utskrifter och kolla.

I LR 4 har du en box att klicka i som heter "Korrektur på skärmen".Den ligger längst ner på verktygsfältet i mitten.När du klickat i den kommer du att få möjligheter att välja papperstyp,skrivare o.s.v (längst upp till höger) .När du gjort det så trycker du på knappen "skapa korrekturkopia".Du kommer då att få en simulation av din utskrift med ditt papper o.s.v. Därefter får du ju justera den för att passa din utskrift. Men det här förutsätter att din skärm är kalibrerad.

//Johan

I LR 4 har du en box att klicka i som heter "Korrektur på skärmen".Den ligger längst ner på verktygsfältet i mitten.När du klickat i den kommer du att få möjligheter att välja papperstyp,skrivare o.s.v (längst upp till höger) .När du gjort det så trycker du på knappen "skapa korrekturkopia".Du kommer då att få en simulation av din utskrift med ditt papper o.s.v. Därefter får du ju justera den för att passa din utskrift. Men det här förutsätter att din skärm är kalibrerad.

//Johan

Ok
Det ska jag kolla.......
Dock har jag inte något kallibreringsverktyg för skärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar