Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark III batterikapacitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! Jag läste en rätt intressant diskussion på DPR om en kvinna som hävdade att hon kunde få ut så mycket som 20000 exponeringar på ett fulladdat batteri från sin Mark III. Tydligen så fotade hon konståkning med enbart serietagning och AI servo. Alla bilder togs i JPEG och mestadels med en Sigma 120-300 2,8. Hon använde heller aldrig förhandsgranskning och menyerna användes mest till enstaka fotoinställningar eller formatering av minneskorten. Min första spontana tanke var att hon måste (ursäkta uttrycket), vara helt dum i huvudet, svårt för matte eller mytoman. Tänkte att jag måste kolla själv. Så jag brände iväg bilder under förmiddagen med min Mark III på serietagning och AI servo och huvuddelen med kontinuerlig af. Visserligen på statiska objekt utan att af fick jobba särskilt mycket, men körde å andra sidan mest RAW vilket är mer batterikrävande. Kollade också displayen mellan varje bildserie. Följande kom jag fram till. Totalt antal bilder som jag brände iväg var 5060. Utav de så togs ca 1150 i JPEG resten togs i RAW. Nästan alla runt iso 800-3200 varav 1600 användes mest. Ca 400 togs vid iso 200-400. Utav de 5060 bilderna hade jag redan innan knäppt av 300 bilder genom vanlig vardaglig fotografering. Med serietagning Ai servo tror jag att de 300 bilderna lätt skulle kunna översättas till ca 1500 bilder ytterligare. Nu till det intressanta. När 5060 bilder knäppts upp så hade jag ändå 45% kvar av batteriet. De sista 1500 bilderna krävde endast 10% av batteriet. Jag skall erkänna att jag helt enkelt inte orkade tömma batteriet. Man har ju annat att göra i vardagen. Men med tanke på ovanstående tror jag faktiskt att hon på DPR talade sanning. Om ljusförhållandena är bra och man kan köra JPEG L på låt säga iso 400-500 så kan man nog få ut runt 15000-20000 bilder från ett batteri. Själv får jag oftast ut ca 1500-1700 bilder genom mitt sätt att fotografer, dvs single shot, mycket förhandgranskning och under lång tid med hög självurladdningsfaktor. kanske bränner ett batteri på ca 2-4 veckors vardagsfotograferande. Ganska så imponerande siffror eller vad säger ni. Bara för att klargör lite. De trehundra bilder som redan var registrerade på batteriet innan mitt test hade tagits under kanske en vecka, tio dagars tid. Mitt batteri var alltså inte fulladdat från början. Hur hög batteriets självurladdningfaktor är, vet jag inte.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar