Annons

Maritima miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Åååå vad vackert! Vilken hamn!

Här kommmer samma hus från en annan vinkel!
 

Bilagor

  • björkö-ishus.jpg
    björkö-ishus.jpg
    99.1 KB · Visningar: 352
Rätt gissat Tomas - Björkö hamn är rätt svar - du vinner en rattmuff från Statoil på Hönö - kom förbi och hämta presentkortet :)
 
Får väl hänga på med lite maritima bilder här då, även om min specialitet inte direkt är småbåtar utan båtar av det större slaget... Här är en bild från Göteborg den 18 oktober i år. Det som gör bilden unik är att dessa tre fartyg här åter möts i Göteborg efter att inte ha setts på 11 år. Närmast ankommer Stena Danica, i Cityvarvets docka ligger hennes syster, Pride of Telemark (fd Stena Jutlandica) samt bakom henne ligger Tallinkägda M/S Fantaasia, tidigare Stena Nordica. Dessa tre fartygen hade Göteborg som hemmahamn och seglade mellan Göteborg och Frederikshavn mellan åren 1988 och 1996.

Anledningen till att detta möte kunde äga rum är att Pride of Telemark grundstött i Hirtshals hamn. Hon skadades så allvarligt att hon behöver månader av reparation och hon kommer att ligga vid Cityvarvet i Göteborg i säkert ytterligare tre månader. Kystlink, som äger Pride of Telemark har därför chartrat in en ersättningsfärja för POT:en, nämligen Fantaasia! Och då skedde detta mötet och Kystlinks ledning har säkert ingen aning om hur många fartygsentusiaster som blivit mycket glada över detta möte... Jag har skrivit lite mer om mötet här ifall någon är intesserad:

http://www.sjofartsbloggen.se/Artikel/150/unikt-moete-i-goeteborgs-hamn-idag
 

Bilagor

  • unikt.jpg
    unikt.jpg
    52.6 KB · Visningar: 348
Bananafroggyboy skrev:
Får väl hänga på med lite maritima bilder här då, även om min specialitet inte direkt är småbåtar utan båtar av det större slaget...

Självklart är även fartyg välkomna i denna trossen :)

PS. Så himla stora är de ju inte om man jämför med min sons Optimistjolle... ;-)
 
Hurra! Då slipper jag att frysa om händerna i båten till vintern! Skall jag sikta på denna då för att hämta priset? Någon som vet var den ligger tro?
 

Bilagor

  • 783600tk01.jpg
    783600tk01.jpg
    70 KB · Visningar: 332
Senast ändrad:
Du lura meg du Catarina.....:-((

camag skrev:
Det bränns...

/Catarina

Jag hadde ju Björkö mitt i bilden från Google. Har aldri varit inne där. men seglat förbi med vackra Hällsö i blicken.
Min mor, far och jag ble föresten arresterad av militären på Björkö i 1954!
Med en Norsk snekke, och tricoloren högt, la vi till på Björkö Huvud för att koka kaffe............
När diplomatisk kris mellen Nor o Sve :) Hårda tider!
Skip Ohoy!
/Erik J
 
Förlåt om jag lurade dig, men det var inte medvetet. Jag tyckte att flygbilden innehöll lite för många öar för att säga att du hade rätt. Fast, jag sa ju att det brändes?

TOMAS: Fyren på bilden är Hälsö nedre. Jag bor på motsatta sidan ön, men det är inte långt ändå...
 
Hej Erik! Ber om ursäkt å militärens vägnar, men Björkö har varit superhemligt ända till 1995 även för Björköbor. Det stod stora skyltar överallt på ryska, engelska, tyska, m.m. om att utlänningar inte fick gå iland. Ibland hittade man inte ens hem på lördagarna! Man lade miljarder på anläggningarna där och en stor del var avspärrat. Trots att jag växt upp där så var det stora delar av ön som jag inte sett förrän efter 1995.Och nu är allt nedlagt och man kan gå so man vill över hela ön...ööööh, Waist of money??
 
Senast ändrad:
Måseskär kan vara bra att ha koll på för den som går norrut från Björkö.
 

Bilagor

  • maseskar_2362.jpg
    maseskar_2362.jpg
    14.5 KB · Visningar: 301
Knutte K skrev:
Hej Erik! Ber om ursäkt å militärens vägnar, men Björkö har varit superhemligt ända till 1995 även för Björköbor. Det stod stora skyltar överallt på ryska, engelska, tyska, m.m. om att utlänningar inte fick gå iland. Ibland hittade man inte ens hem på lördagarna! Man lade miljarder på anläggningarna där och en stor del var avspärrat. Trots att jag växt upp där så var det stora delar av ön som jag inte sett förrän efter 1995.Och nu är allt nedlagt och man kan gå so man vill över hela ön...ö Waist of money??

Tack, men jag har kommit över det, tror jag :) Men det var en skräckupplevelse för en 8-åring att sitta 2 dögn innburat i en av bunkrarna.......
Nu har jag förtöjd på samma plats fler gånger, senast i somras.
Frid på jord som tur är!
/Erik J
 
fujicanon skrev:
Tack, men jag har kommit över det, tror jag :) Men det var en skräckupplevelse för en 8-åring att sitta 2 dögn innburat i en av bunkrarna.......
Nu har jag förtöjd på samma plats fler gånger, senast i somras.
Frid på jord som tur är!
/Erik J

Ja, tur att kalla kriget är över!

Nu kryper jag till kojs!
 

Bilagor

  • skonare-i-solnedgång.jpg
    skonare-i-solnedgång.jpg
    75.4 KB · Visningar: 295
Maritima miljöer - vilken utomordentligt bra ide. Den gruppen vill jag vara med i!
 

Bilagor

  • _mg_3589_1.jpg
    _mg_3589_1.jpg
    64.1 KB · Visningar: 290
Re: Ojojojoj....(törs icke si WOW)

fujicanon skrev:
Vilken vacker bild!!

Men blir denna tråden lite Västervriden? Var är skogsmatroserna och NordOst-folket?

Tackar så mycket.
Det verkar som Ostarna är lite sena i starten, men håller vi på ett tag ska dom nog vakna får vi hoppas.
Tills dess kanske vi ska spegelvända bilderna?
 

Bilagor

  • batliv_1938.jpg
    batliv_1938.jpg
    38.3 KB · Visningar: 288
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.