Annons

Maritima miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Gudrun härjar

En bild från min promenad runt ön denna blåsiga dag.
Mvh Labbe
 

Bilagor

  • gudrun.jpg
    gudrun.jpg
    66.1 KB · Visningar: 119
PeBro skrev:
Tack Erik!
Passade på när jag fick fint besök på akterpollaren av polaren ;)
Samma, men utan polaren....
Min bestefar;hälsar han i himmlen; sagde til "guttongen":
Du kann gerna slå ett stek med två händer gutt; men att öppna det skall göras med en hand!
Visdom som gällar för allt här i livet, eller hur?
 

Bilagor

  • halvstikk_le.jpg
    halvstikk_le.jpg
    31.9 KB · Visningar: 115
Tack För idag

Såg på AIS:en att det är dags att gå på havet igen. Så god natt på er alla, och håll tråden vid liv. Idag har det varit bra fart.

Mvh Labbe
 
fujicanon skrev:
Samma, men utan polaren....
Min bestefar;hälsar han i himmlen; sagde til "guttongen":
Du kann gerna slå ett stek med två händer gutt; men att öppna det skall göras med en hand!
Visdom som gällar för allt här i livet, eller hur?

Hehe, stek? Det är ju ett dubbelt halvslag ;)
 
Språket Peter, språket...

PeBro skrev:
Hehe, stek? Det är ju ett dubbelt halvslag ;)
På Norsk heter detta Dobbelt halvstikk...
Enkelt halvstikk är ju inget vidare; bara enkelt att lossa :)
Om du slår ditt slag; så sticker jag.......
Inte enkelt att vara Nordisk.......men roligt/morsomt...
 
Erik, känner du igen segelbåten??. Allmän fråga, vad menas med två-udds flagga, är det kungligheter och diplomater eller vad????
 

Bilagor

  • img_8151.jpg
    img_8151.jpg
    72.8 KB · Visningar: 95
Osäker Göran....

G-son skrev:
Erik, känner du igen segelbåten??. Allmän fråga, vad menas med två-udds flagga, är det kungligheter och diplomater eller vad????
...men möjligen en Sweden Yachts 45:a. Bilden är "knötig" för en halvblind gamling.
Ju flaggan kann jag nåt om.
Alla båtar som är medlem i KNS; Kongliga Norska Seilsellskapet, kann bära denna Splittflaggan med kungen symbol i mitten; nu H7; Harald 7:de.

Men det är bar någon av oss som har lov till detta; nästan som Fotosidans DHS :D

Du skall veta vem du talar med...tack....
Jag är en av få sosialister med sådan flagga .....men så rider ju jag alla hester jag kommer över......
 
Re: Osäker Göran....

fujicanon skrev:
...men möjligen en Sweden Yachts 45:a. Bilden är "knötig" för en halvblind gamling.
Ju flaggan kann jag nåt om.
Alla båtar som är medlem i KNS; Kongliga Norska Seilsellskapet, kann bära denna Splittflaggan med kungen symbol i mitten; nu H7; Harald 7:de.

Men det är bar någon av oss som har lov till detta; nästan som Fotosidans DHS :D

Du skall veta vem du talar med...tack....
Jag är en av få sosialister med sådan flagga .....men så rider ju jag alla hester jag kommer över......

Du har nog rätt. Seglade norr över, hade säkert hämtat båten i Stenungsund så det är nog en Sweden Yacht, tack för förklaringen med spilltflaggan.....
 
G-son skrev:
Blir det bra i profil så här.....

Egentligen så hatar jag måsar.....dom bara "skaha,skaha,skaha"...... På andra sidan så är dom snygga, fotogena (har inget med petroleum att göra)........
Men dom uppför sej som djur imellanåt! Varför?
Din mås värkar ju trävlig; t.o.m. skarp o fin!
Månne jag kann ändra mej......
Jag skall fråga Agnetha Lundberg :)
 
Grand Finale.

Nu slutar jag för kvällen med denna.
Tordeskjolds båtsmann, på landlov i Fredrikstad år 1680, efter några kaggor öl, sjöng han: (usen svensk översättning)

Tänk om varje brunn i Fredrikstad
med brännevin var blandat
då tvättad jag meg själeglad
o drack så tvättevattnet

Hej. Låt det rinna, i strupen försvinna
och tag så din kvinna så lystigt i famn.


Inte var dom uroldriga i 1680, eller?
Det finnas 10 vers på denna visa; jag återkommer....heng med!

FS's trävligaste tråd! Tack till er! Natt/Erik J
 
Helt apprpå så har jag nyss hekommit från en räkfrossa vid strandkanten och ska i morgon på ett julbord strax norr om den här:
 

Bilagor

  • ds0_8102.jpg
    ds0_8102.jpg
    23.5 KB · Visningar: 149
Efter det är det väl bara att sätta sig med tårna mot väst, och se sjöarna komma och gå!
 

Bilagor

  • nhe_1870.jpg
    nhe_1870.jpg
    58 KB · Visningar: 149
Har gått igenom gamla bilder och hittat en del maritima bilder.Jag är ju en riktig landkrabba och vet ju ibland knappt vad jag fotat för något, så någon kanske kan förklara ibland??Även om jag inte vet så mycket så kan man inte annat än gilla miljöerna.
bild på lite nät av något slag på Donsö..

Bosse
 

Bilagor

  • donsö01.jpg
    donsö01.jpg
    89.1 KB · Visningar: 148
Mera Donsö.
Har en kompis som bor på Styrsö, så när jag hälsar på brukar vi fara runt med hans flakmoppe, ibland far man till Donsö och käkar pizza ....:)
 

Bilagor

  • donsö02.jpg
    donsö02.jpg
    85.2 KB · Visningar: 146
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.