Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maritima miljöer.

Produkter
(logga in för att koppla)
camag skrev:
Saga Leijon släpper av snålhet i land sina passagerare vid stenstranden på Harstena istället för att betala för sig i hamnen. Många äldre ramlade bland de blöta, hala stenarna.
Ja du Catarina, snålheten brukar ju bedra visheten säger man ju. Det ser ju inget vidare ut att gå på dessa stenar för äldre.
Labbe

Re: Re: Fredrik goes Ashe

fujicanon skrev:
En liiiten pekfinger från GamleErik; Peter.
Rolig bid, ungar som har görskoj. Flytvästarna är på, bra; men månne skumt endå??
Huff; jag har blivit gammal..........
Ha skoj! /Erik J

Min "gamla" snipa gör bara 6,5 knop, är det bara lugnt nog så brukar de få sin vilja igenom, Flytvästar är ett krav. Jag förstår ditt pekfinger, jag börjar väl också bli gammal ;)

Mvh/Peter

Re: Re: Re: Vorupoer

Ebbal skrev:
Ja, det är inte så många ställen kvar. Har bara sett det på danska västkusten de senare åren. Kan inte påminna mig om att jag sett det på ostkusten.
Men här kommer en bild till.

mvh Labbe

Detta funderar jag på. Varför drar dom upp dom på land(säkrare för blåst och sjögång eller) ?? Hur får dom upp båtarna och framförallt hur får dom i båtarna i sjön igen?????

Re: Re: Re: Fredrik goes Ashe

PeBro skrev:
Min "gamla" snipa gör bara 6,5 knop, är det bara lugnt nog så brukar de få sin vilja igenom, Flytvästar är ett krav. Jag förstår ditt pekfinger, jag börjar väl också bli gammal ;)

Mvh/Peter

Så är det Peter, ju gamlare vi bliver, ju visare bliver vi: tror vi:)

Re: Re: Re: Re: Vorupoer

G-son skrev:
Detta funderar jag på. Varför drar dom upp dom på land(säkrare för blåst och sjögång eller) ?? Hur får dom upp båtarna och framförallt hur får dom i båtarna i sjön igen?????

*LOL* Detta var för mycket för en Svensk :)
Dom abbonerar på Copenhagen Tides, Göran......

Re: Re: Re: Re: Vorupoer

G-son skrev:
Hej Göran, på vissa ställen drar man upp dom med traktorer, men där de gamla spelen finns kvar så använder man dom. Då har man fast förankrade öglor i stora stenar så drar man dom med vajer.
Varför man gör så här beror troligtvis på att det var svårt att få tag på tillräckligt med sten för att bygga hamnar. Naturen påverkar också sandbankarna till att vandra. Så en liten hamn kan vara överfylld med sand efter en enda storm.
Mvh Labbe

Bilagor

• spel 2.jpg
    spel 2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 102
Re: Länk

Ebbal skrev:
En kul länk för de som vill följa fartygstrafiken runt skagen till västkusten med hjälp av AIS.
http://www.hamntjanst.se/ais.htm

Labbe

Länk? Skal du länka mej???
Jag har AIS ombord. Jan-Åke. Senast när jag seglade till Danmark, var det så jävligt många båtar på AIS'en, att enda kloka var att stänga av den......
Missuppfatta mej rätt. AIS är OK....som GPS...men bara som tillägg till annat; papper, penna, ögon och öron....

Spel

Här kommer en bild till på spelhuset som står en bit upp på stranden.
Labbe

Bilagor

• spel 3.jpg
    spel 3.jpg
    32.8 KB · Visningar: 95
Re: Re: Länk

fujicanon skrev:
Länk? Skal du länka mej???
Jag har AIS ombord. Jan-Åke. Senast när jag seglade till Danmark, var det så jävligt många båtar på AIS'en, att enda kloka var att stänga av den......
Missuppfatta mej rätt. AIS är OK....som GPS...men bara som tillägg till annat; papper, penna, ögon och öron....
AIS i all ära men den är bara ett hjälpmedel som du säger. För en mindre fritidsbåt kan det ju hjälpa då det är ytterligare ett medium ombord för att upptäcka dig i dåligt väder, dimma, m.m.
Men den kan aldrig ersätta radar eller ögon, sjökort m.m som du säger.
Mvh Labbe

Re: Re: Spel

G-son skrev:
OK intressant, men hur får dom i sjön igen....
På motsvarande sätt. Traktorer trycker ner dom, eller så spelar man ner dom med vajrar som är förankrade i stenar ute i vattnet. Man drar dom helt enkelt på kölarna.
Mvh Labbe

Kranar Skandiahamnen

Här är en lite halvkass bild på fartyget som kom med de nya kranarna till Skandiahamnen. Taget från VTS Gbg.
Mvh Labbe

Bilagor

• kranbåt.jpg
    kranbåt.jpg
    60.8 KB · Visningar: 133
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar