ANNONS
Annons

Mappkonvertera bilder från fullstorlek till reducerad

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har ett bildbibliotek i mappar och undermappar, finns det något program som kan köra en batchkonvertering gärna till en klonad struktur med varje bild till en reducerad storlek. Alternativt att bilderna placeras i respektive originalmappar, som man själv fixar till senare.

Har LR och Element att tillgå, annars ser jag helst att det är något gratis/lågkostnads program

Jag har ett bildbibliotek i mappar och undermappar, finns det något program som kan köra en batchkonvertering gärna till en klonad struktur med varje bild till en reducerad storlek. Alternativt att bilderna placeras i respektive originalmappar, som man själv fixar till senare.

Har LR och Element att tillgå, annars ser jag helst att det är något gratis/lågkostnads program

FastStoneImageViewer

Du kan med fördel använda Lightroom. Så här kan du göra om du har Windows:

Steg 1 är att inne Lightroom markera de bilder du vill ha med. T ex alla, eller bara de med vissa stjärnor etc.

Steg 2 - exportera bilderna och välj placering i "samma mapp som original" och se också till att välja att döpa om filerna med ett unikt prefix. T ex "LITEN" och sedan kanske original numret.

Steg 3 - när exporten är klar så använder du ett hederligt kommando för att flytta filerna från originalplatsen till en annan plats. Det kan se ut så här:

ROBOCOPY D:\Aktuella E:\Bilder\Kopior /IF LITEN*.JPG /S /MOV /LOG:D:\FlyttLog.txt

Detta förutsätter alltså att du inte har andra bilder som börjar på ordet "LITEN"

Jag gör något liknande regelbundet för att skapa en "kopia" med JPG-bilder i en speglad struktur som mina RAW-filer.

Tack för förslagen,

Ska testa Faststone, undrar om jag inte har den också.

LR blir det svårare med, såsom jag använder LR (jag vet att jag krånglar till det). Från raw så konverterar jag ut de bilder jag vill ha till jpg fullformat och jpg reducerad. Så jag har redan två mappstruktur med alla mina bilder, som ligger bl.a i mitt moln, men med tiden så är det ganska många bilder. Har därför skapat en ny struktur, med en reducerad mängd bilder från fullformatstrukturen (typ de bästa), kunde kanske ha gjort det från LR men jag plockade direkt från mitt eget bildarkiv. För att inte behöva sitta och välja ut dessa bilder från den reducerade strukturen så ville jag istället gör en klonad reducerad kopia. Jag vill ju inte ladda in dessa bilder en gång till i LR för då blir det ganska rörigt

Tack för förslagen,

Ska testa Faststone, undrar om jag inte har den också.

LR blir det svårare med, såsom jag använder LR (jag vet att jag krånglar till det). Från raw så konverterar jag ut de bilder jag vill ha till jpg fullformat och jpg reducerad. Så jag har redan två mappstruktur med alla mina bilder, som ligger bl.a i mitt moln, men med tiden så är det ganska många bilder. Har därför skapat en ny struktur, med en reducerad mängd bilder från fullformatstrukturen (typ de bästa), kunde kanske ha gjort det från LR men jag plockade direkt från mitt eget bildarkiv. För att inte behöva sitta och välja ut dessa bilder från den reducerade strukturen så ville jag istället gör en klonad reducerad kopia. Jag vill ju inte ladda in dessa bilder en gång till i LR för då blir det ganska rörigt

Av din beskrivning verkar det som om du exporterar från LR och sedan gör du ytterligare ett urval utanför LR.
Varför inte använda LRs utmärkta katalogiseringsfunktioner för alla urval och sedan bara exportera det du verkligen vill ha?

Jag har börjat använda två verktyg innan jag importerar till LR för att göra ett snabbt urval. ImageIngester (tror jag den heter) för att automatiskt läsa in bilder från ett minneskort och FastRawViewer för att göra ett snabbt urval av det jag vill importera till LR. Efter importen gör jag finjusteringar och märker det som är bäst.
Vill jag efter det dela med mig gör jag exporten till LR. Bilder som exporterats kan jag ta bort när jag vill. All logik finns kvar i LR och det går fort att göra en ny export om jag skulle vilja.
Men jag kanske inte förstod din beskrivning korrekt.

Jo, du förstod det som det är, sa ju att jag inte använde LR som många andra :).

Jag gör en gallring i LR och exporterar ut ungefär 10% av de bilder jag har tagit (räknar på årsbasis), detta gör jag samtidigt som jag gör framkallningen och så placerar jag dessa på min server så att jag kan nå dem från, TV, surfplatta, mobil etc. Strukturen är i mappar år samt underkategorier.

Det jag gjorde nu var att plocka ut kanske 10% av mina 10%, dvs 1% av totalen och lägga dessa i kategorimappar, detta för att samla ihop det bästa över åren.

Synd att du inte använder LR fullt ut.

Just det där med att plocka ut de bästa bilderna är ju busenkelt - om man har disciplin på att sätta rating. Jag har t ex smart collections där villkoret är 4 eller 5 stjärnor samt vissa keywords. Det ger mig t ex en smart collection med "Bästa familjebilderna" eller "Bästa bilderna på katten" som uppdaterar sig automatiskt utan att jag explicit behöver lägga bilderna i samlingarna.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto