Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt eller P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Fick möjligheten att testa en bekants proffskamera. Kommer inte ihåg modell. Hur som helst så hade han program som hette "P". Men i programmet kunde man ratta så man ändå kunde ändra slutare och bländare iaf.
I programmet Manuellt dök det upp en "exponeringkoll" nere i sökarfönstret. Och utifrån den kunde man ställa in för att få rätt exponering. Så vad är meningen med "M" egentligen. Man får ju samma värden ändå som i "P". Och dessutom tar det ju bara längre tid att "ratta".
 
Nu utgår jag från min kamera, men så här tror jag den du provade också fungerar:

När du har den inställd på P och ändrar bländaren, så ändras tiden samtidigt. Exponeringen är konstant utifrån vad kameran tycker är rätt.

På M (manuellt) så föreslår kameran visserligen en kombination, men du kan ställa in en annan kombination -- t ex ändra bländaren utan att ändra tiden -- som kameran skulle tycka ger en över- eller underexponerad bild. Du tar befälet över exponeringen.

-- MW
 
Förvisso, har alla kameror en sådan där där "exponeringsnivå" mätare? Har för mig att jag har sett en sådan förut men trott att det bara var för exponeringskompensation.

Jag förstår vad du menar med manuella inställningar, men är det inte lättare att använda exponeringskompensation för att uppnå samma resultat?
 
Jessko skrev:
Jag förstår vad du menar med manuella inställningar, men är det inte lättare att använda exponeringskompensation för att uppnå samma resultat?
Visst kan man använda exponeringskompensation men det är inte alltid möjligt:

1. Exponeringskompensationsspannet räcker inte till. Får för mig att Canon kameror har ganska snävt sådant (+-3 stop?).

2. Fotografering med blixt. Du väljer bländare och slutartiden helt fritt, kameran beräknar rätt mängd blixt.

3. Du vill ta serie av bilder med samma exponering (t ex. för ett panorama).

4. Du vill ha full kontroll över exponeringen.
 
Har alla kameror en sådan där där "exponeringsnivå" mätare som talar om vid "M" om det är för ljust eller mörkt? Har för mig att jag har sett en sådan förut i andra kameror men bara trott att det varit för exponeringskompensation.

Jag har alltid trott att manuell fotografering handlar om att man själv ska kunna se vilken tid och bländare som behövs och inte att man får hjälp av någon "parameter" som säger att det är under eller överexponerat.
 
Kameran eller mätaren säger inte att det är under- eller överexponerat, den enda som kan säga det är du själv. Kameran har en ljusmätare som visserligen har blivit smartare och smartare på sistone men den är ändå bara en dum apparat som inte har något sinne för bildberättande för fem öre. Det ljusmätaren kan säga är att så här borde du göra om du vill att så mycket som möjligt av både ljust, mittemellan och mörkt ska komma med på filmen eller i datorfilen.

Vill du däremot ha en bild som är mörkare än genomsnittet är det ju ingen vits att lita på ljusmätaren som alltid strävar efter en tekniskt perfekt bild.

Efter ett antal års sneglande på kamerans ljusmätare när jag har kört med t ex P har jag fattat hur den jobbar och fått mig en egen liten ljusmätare i skallen om du förstår vad jag menar. Så nu bedömer jag själv hur kameran ska ställas in beroende på ljusförhållanden och, lika viktigt, hur jag vill att den färdiga bilden ska se ut. Det är enklare och man får alla fördelar med manuellt mode som redan har nämnts, plus att man ändå får koll på läget på LCD-skärmen efter att bilden tagits.

Därmed inte sagt att automatik bara är för nybörjare. Även om jag ofta använder M så finns det absolut lägen när P är det enda rätta, som när man snabbast möjligt ska fram med kameran och ta en bild.
 
Carl-Martin skrev:
Kameran eller mätaren säger inte att det är under- eller överexponerat, den enda som kan säga det är du själv. Kameran har en ljusmätare som visserligen har blivit smartare och smartare på sistone men den är ändå bara en dum apparat som inte har något sinne för bildberättande för fem öre. Det ljusmätaren kan säga är att så här borde du göra om du vill att så mycket som möjligt av både ljust, mittemellan och mörkt ska komma med på filmen eller i datorfilen.

Vill du däremot ha en bild som är mörkare än genomsnittet är det ju ingen vits att lita på ljusmätaren som alltid strävar efter en tekniskt perfekt bild.
Men en "tekniskt perfekt bild" ger ju rimligtvis den bästa förutsättningen för det slutresultat man vill ha. Det är väl knappast dia vi pratar om här utan något som kommer att passera ett bildbehandlingsprogram.
 
Oavsett om bilden skapas med hjælp av dia eller bildsensor och efterføljande dator (antingen i kameran eller persondator eller både och) finns det ett sætt att exponera bilden "tekniskt perfekt", dæremot många sætt att exponera bilden efter hur man vill ha den.

Med dia gør man alltihopa direkt nær man knæpper kortet, med digitalfotografi kan man exponera bilden først en gång med kameran och sedan justera det ganska mycket i datorn (framførallt om man anvænder raw-format) før att få den som man vill ha den.

Vad du vill att bilden ska visa har betydelse før hur du exponerar. En bild behøver inte se medvetet øver- eller underexponerad før att fotografen inte føljde ljusmætarens råd. Det finns också olika typer av ljusmætningar som ger olika exponeringar. Vid spotmætning bryr man sig bara om en plutteliten del av bilden medans annan typ av mætning anvænds fær att ta med hela bildytan i berækning.

http://www.fotosidan.se/pools/view/70/1313336.htm skulle inte ha sett ut som den gør om man hade valt att exponera den "tekniskt perfekt".

Inomhus ændras inte ljuset så mycket, dæremot kan det se olika ut på olika platser i rummet. Tar man bilder på olika platser i rummet ændras exponeringsførutsættningarna før en "tekniskt perfekt" bild. Vissa ændrar exponeringen, sjælv håller jag mig ofta till samma øverallt i rummet før att behålla en enhetlig kænsla. Det ær fråga om tycke och smak. Man kan också utomhus vælja att exponera efter skugga eller høgdager t ex. Osv. osv. osv.
 
Jessko skrev:


Jag förstår vad du menar med manuella inställningar, men är det inte lättare att använda exponeringskompensation för att uppnå samma resultat?

Men frågan är om man vill ha samma resultat?

Vi delar upp problemet i lite mindre delar...

Vi förutsätter att P läget fungerar som i ovan nämnda fall, jag vet inte exakt eftersom jag själv inte använder P men det låter ju mycket troligt.

I kameran finns en ljusmätare. Den talar om för kameran hur ljust motivet är och föreslår en kombination utifrån färdiga riktmärken från Canons tekniker. Det kan vara tex 100/s och f5.6

Anta att du vill ha f2.8 istället då komemr du få en snabbare slutartid eftersom kameran helatiden försöker ligga på exakt samma nivå i exponeringen. Det har ju Canons tekniker bestämt. Så hur du än ändrar på någonting kommer kameran göra motsvarande ändring fast på bländaren eller slutartiden beroendes på vad du ändrade för något.

Egentligen är P samma som AV eller TV läget på kameran men här slipper du ändra dom olika lägena.

Men grundproblemet är att du får alltid det kameran vill att du ska ha för exponering.

I M kopplas allt ur och kameran skiter fullständigt i vad du gör med kameran. Väljer du f2.8 och en tid på 2 sek så komemr du troligtvis få en väldigt ljus bild. Men kameran struntar helt i det. Detta är den stora fördelen med Manuellt.

Du har friheten att labba fram vad du vill utan att kameran bestämmer exponeringen. Jag tror inte jag har en enda bild på Fotosidan som hade blivit som det blivit om kameran själv fick välja exponeringen.

En annan grej med Manuellt är möjligheten till bulb, HDR, High key, low key, olika effekter i bilderna osv osv osv.

Exponeringen är en av de viktigaste elementen för att få en bra bild och för att lyckas få det som du själv vill så är nog M en nödvändighet.

Detta inte sagt att man _alltid_ måste använda manuellt. Jag har tagit många bilder med dom värdena som kameran givit mig.

Välj själv vad som passar dig, men bara fotografera i P är synd.
 
Dessutom så tycker jag man har bättre koll på kompenseringen vid M-läget, än om man bara ställt in +2. Det känns smidigare och risken att glömma att kompensering är inställt försvinner.
 
Jessko skrev:
Man är lite nyfiken hur yrkesfotograferna tänker.

Jag kallar mig inte yrkesfotograf men har dock jobbat fyra vintrar som fotograf och gjort lite andra uppdrag.

Jag har själv alltid använt M-läget på kameran för att jag ska bestämma över kameran och inte tvärtom, det var så jag blev lärd och har aldrig ens lärt mig nåt av programlägena.

Vet inte ens vad dom olika siffrorna står för eller vilken dom prioriterar. Visst skulle det kunna vara bra i vissa situationer men med erfarenhet vet man ju på ett ungefär vad som behövs och då tar det inte så lång tid att finjustera in det sista med hjälp av ljusmätaren.

Så mitt tips till dom som aldrig fotar manuellt, prova, det gör dig till en bättre fotograf med större förståelse även om jag inte ser nåt fel i att mestadels använda automatiklägena.
 
Jessko skrev:
Har alla kameror en sådan där där "exponeringsnivå" mätare som talar om vid "M" om det är för ljust eller mörkt? Har för mig att jag har sett en sådan förut i andra kameror men bara trott att det varit för exponeringskompensation.

Jag har alltid trott att manuell fotografering handlar om att man själv ska kunna se vilken tid och bländare som behövs och inte att man får hjälp av någon "parameter" som säger att det är under eller överexponerat.

Visst Jessika,det sista du säger är precis rätt.Men för att du ska kunna räkna ut vettiga värden till rådande ljusförhållanden,och slutarttider, och det det resultat du förväntar dej måste du ha vissa grundläggande kunskaper i bildskapande och fototeknik.Det finns "limit" inom kamerans förmåga både uppåt och nedåt,sen hjälper det inte hur dyr och avancerad kameran är.Parametrar kan vara vägledande,och det finns både kurser och bra lektyr i ämnet.
 
Fortfarande, har alla kameror en sådan där där "exponeringsnivå" mätare i sökaren? Hade för mig att jag har sett det förut men alltid trott att det bara var en guide för vad man har ställt in för exponeringskompensation. Gäller det iså fall på alla systemkameror, tänkte köpa mig en enklare amatör variant.

Hur övar man för att lära sig? Antar att det handlar om att öva öva och öva, fota fota och fota. Jag skulle vilja lära mig exakt vilken bländare jag skall använda för att få ett visst skärpedjup om jag tar en porträtt bild. Vad som blir skarpt och var skärpedjupet slutar. Vilka tider som gäller vid olika väder situationer eller för att frysa rörelse. Finns det någon guide var något slag någonstans?

Med dia gør man alltihopa direkt nær man knæpper kortet.
Hur menar du? Jag har aldrig fotat med dia.

Vad du vill att bilden ska visa har betydelse før hur du exponerar. En bild behøver inte se medvetet øver- eller underexponerad før att fotografen inte føljde ljusmætarens råd.
Hur menar du?

Inomhus ændras inte ljuset så mycket, dæremot kan det se olika ut på olika platser i rummet. Tar man bilder på olika platser i rummet ændras exponeringsførutsættningarna før en "tekniskt perfekt" bild. Vissa ændrar exponeringen, sjælv håller jag mig ofta till samma øverallt i rummet før att behålla en enhetlig kænsla. Det ær fråga om tycke och smak.
Får du då inte vissa bilder i rummet som blir antingen blir för mörka eller ljusa?
Man kan också utomhus vælja att exponera efter skugga eller høgdager t ex.
Hur kan man exponera efter skugga eller högdager? Menar du att man väljer fokuseringspunkt i skugg området alt det ljusa området?

Efter ett antal års sneglande på kamerans ljusmätare när jag har kört med t ex P har jag fattat hur den jobbar.
Hur jobbar den då? Menar du att du på ett ungefär vet värderna utifrån hur ljuset ser ut?
 
Alla DSLR har inbyggd ljusmätare.

Lite exempel på bilder som inte är exponerade som kameran eller min handhållna mätare ville ha det. Det kan bli ganska dramatiska skillnader om du mäter ljuset lite mer kreativt.

bild ett, sv/v film Mätt efter högdagrar.
bild två, diafilm Spotmätning på den ljusa fläcken.
bild tre, digitalt På den här bilden är fönstrena svårt överexponerade, men det är ändå korrekt exponering, enligt mig, för just den här bilden.
bild fyra Ett (lyckat) misstag med sv/v film. Mätt efter 400 med 100-film (2 stegs underexponering).

När du exponerar efter skugga eller högdager så behöver du inte fokusera på den punkten, bara mäta där. Du kan använda exponeringslås eller bara kolla värdet som mätaren ger och ratta in det i M-, Av eller Tv-läget.
 
Beroende på hur man använder semimanuella/semiautomatiska program så är de mer eller mindre automatiska/manuella.

Jag har svårt att betrakta "M" som så mycket mer manuellt jämfört med tex "AV" som används på ett "manuellt vis"..

Allt handlar om hur man använder programmet eller "M".

Ljusmätaren i "M" används ju flitigt,, MEN även den har ju en elektronik som är inställd på förhand. Alltså man måste ju förhålla sig till ngt "automatiskt" även om man fotar i läge "M".

Blir så less på allt tjat om att "M" är liksom ngt politiskt korrekt.. urless är ordet. AV, TV, P och allt vad det heter kan användas lika mycket manuellt eller tom med mer manuellt än så som många använder "M" och skryter om det :) !!!

Mixa de olika programmen med exp,kompensation och vipps så kör man rättså mycket manuellt,, eller hur :)!! man förhåller sig till samma ljusmätare som man förhåller sig till om man fotade i läge "M" .. osv osv osv...

Nu har jag avreagerat mig, skönt värre!

MVH Niclas,
 
paco skrev:
Alla DSLR har inbyggd ljusmätare.

Aha, så jag måste ha missuppfattat. Jag har alltid trott att när man pratar om ljusmätare så har man pratat om de olika ljusmätnings metoderna, dvs centrumvägt, spot osv. Ni menar alltså att linjen man ser i fönstret är ljusmätaren och inte "exponeringskompensations-mätaren" som visar om man exponeringskompenserar.
 
Måste hålla med Niclas. På min kamera använder jag oftast P. Med främre inmatningshjulet gör jag exponeringskompensation (+/- 5 steg). Med det bakre inmatningshjulet gör jag "programshift" (ändrar vald kombination av tid/bländare) om jag vill det och om jag vill ha samma exponering på flera bilder trycker jag in AE lock. Något mer går inte att göra hur mycket manuellt jag än kör.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar