Jessko skrev:
Jag förstår vad du menar med manuella inställningar, men är det inte lättare att använda exponeringskompensation för att uppnå samma resultat?
Men frågan är om man vill ha samma resultat?
Vi delar upp problemet i lite mindre delar...
Vi förutsätter att P läget fungerar som i ovan nämnda fall, jag vet inte exakt eftersom jag själv inte använder P men det låter ju mycket troligt.
I kameran finns en ljusmätare. Den talar om för kameran hur ljust motivet är och föreslår en kombination utifrån färdiga riktmärken från Canons tekniker. Det kan vara tex 100/s och f5.6
Anta att du vill ha f2.8 istället då komemr du få en snabbare slutartid eftersom kameran helatiden försöker ligga på exakt samma nivå i exponeringen. Det har ju Canons tekniker bestämt. Så hur du än ändrar på någonting kommer kameran göra motsvarande ändring fast på bländaren eller slutartiden beroendes på vad du ändrade för något.
Egentligen är P samma som AV eller TV läget på kameran men här slipper du ändra dom olika lägena.
Men grundproblemet är att du får alltid det kameran vill att du ska ha för exponering.
I M kopplas allt ur och kameran skiter fullständigt i vad du gör med kameran. Väljer du f2.8 och en tid på 2 sek så komemr du troligtvis få en väldigt ljus bild. Men kameran struntar helt i det. Detta är den stora fördelen med Manuellt.
Du har friheten att labba fram vad du vill utan att kameran bestämmer exponeringen. Jag tror inte jag har en enda bild på Fotosidan som hade blivit som det blivit om kameran själv fick välja exponeringen.
En annan grej med Manuellt är möjligheten till bulb, HDR, High key, low key, olika effekter i bilderna osv osv osv.
Exponeringen är en av de viktigaste elementen för att få en bra bild och för att lyckas få det som du själv vill så är nog M en nödvändighet.
Detta inte sagt att man _alltid_ måste använda manuellt. Jag har tagit många bilder med dom värdena som kameran givit mig.
Välj själv vad som passar dig, men bara fotografera i P är synd.