ANNONS
Annons

Manuellt eller P?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du ser där nere eller på sidan, är ljusmätaren. Men även exponeringskompensationen tror jag.

Det är som så att plåtar du i P eller Av eller Tv så spelar ju inte ljusmätaren någon roll alls eftersom du har valt att kameran skall sköta detta. Därför visas samma figurer där nere som ljusmätaren, men med kompensationsvärdet tror jag. Alltså, har du satt att den skall kompensera med 1 stegs underexponering så komemr du alltid se strecket eller vad det nu är ett bländarsteg åt ena hållet för att indikera kompensationen.

Men om du nu väljer Manuellt så kommer samma figurer visas men nu är det ljusmätning den visar. Drar du i rattarna så kan du sätta värdet till "0" och då blir exponeringen så som kameran tycker är rätt.

Angående lära sig olika saker: Try and error är onekligen en mycket bra metod.

Använd din lilla skalle nu ;)

Vill du veta hur olika skärpedjup skapas med olika bländare, varför inte plåta då med olika bländare på samma motiv????!

Ställ en docka, mugg, petflaska, stol, apelsin eller vad som helst. Plåta från samma avstånd och ändra bara bländaren! då ser du ju vilka olika skärpedjup du får!! Du komemr sedan lära dig att f 2.8 ger kort skärpedjup, f11 ger längre och f22 kan tyckas vara oändligt skarpt beroendes på motiv och avstånd...

Prova sedan att gå närmre motiven och du märker att då blir skärpedjupet ännu kortare och riktigt nära kommer f22 också visa kortare skärpedjup!

Prova dig fram för i he**e! :)

Niclasfoto skrev:
Beroende på hur man använder semimanuella/semiautomatiska program så är de mer eller mindre automatiska/manuella.

Jag har svårt att betrakta "M" som så mycket mer manuellt jämfört med tex "AV" som används på ett "manuellt vis"..

Allt handlar om hur man använder programmet eller "M".

Ljusmätaren i "M" används ju flitigt,, MEN även den har ju en elektronik som är inställd på förhand. Alltså man måste ju förhålla sig till ngt "automatiskt" även om man fotar i läge "M".

Blir så less på allt tjat om att "M" är liksom ngt politiskt korrekt.. urless är ordet. AV, TV, P och allt vad det heter kan användas lika mycket manuellt eller tom med mer manuellt än så som många använder "M" och skryter om det :) !!!

Mixa de olika programmen med exp,kompensation och vipps så kör man rättså mycket manuellt,, eller hur :)!! man förhåller sig till samma ljusmätare som man förhåller sig till om man fotade i läge "M" .. osv osv osv...

Nu har jag avreagerat mig, skönt värre!

MVH Niclas,

Tycker mig känna av något slags komplex här som det inte finns fog för alls. Som Thomas också fyller i finns det många möjligheter att ta kontrollen över exponeringen på andra sätt än med M. Skitsamma vad du använder för teknik, så länge du har koll på vad du gör.

Själv har jag använt exponeringskompensation väldigt lite på grund av att jag känner mig osäker med den. Det och i kombination med att min nya kamera har ett sämre AE-Lås (Auto Exposure Lock) än min förra gör att M passar bättre för mig.

Jag misstänker att det finns många fotografer, journalister såväl som konstfotografer som använder P så att göra det till en "klassfråga" tror jag inte på. För att göra en liknelse kan Benny Andersson (eller var det Björn? ja han i ABBA iaf) inte läsa eller skriva noter men nog kan han göra musik alltid.

Jessko skrev:
Fortfarande, har alla kameror en sådan där där "exponeringsnivå" mätare i sökaren? Hade för mig att jag har sett det förut men alltid trott att det bara var en guide för vad man har ställt in för exponeringskompensation. Gäller det iså fall på alla systemkameror, tänkte köpa mig en enklare amatör variant.

Hur övar man för att lära sig? Antar att det handlar om att öva öva och öva, fota fota och fota. Jag skulle vilja lära mig exakt vilken bländare jag skall använda för att få ett visst skärpedjup om jag tar en porträtt bild. Vad som blir skarpt och var skärpedjupet slutar. Vilka tider som gäller vid olika väder situationer eller för att frysa rörelse. Finns det någon guide var något slag någonstans?
Ett bra sätt att öva på att fotografera är att hitta på teman att fotografera och att dokumentera. Bilderna från min lägenhet som jag lagt upp här på Fotosidan tog jag inte för att jag var tvungen, men det var intressant och roligt och jag fotade och fotade. Samma sak med bilderna från Vallanes där jag dokumenterade livet på bondgården. Inget att vinna priser på men lärorikt och kul.

Hur menar du? Jag har aldrig fotat med dia.

När du exponerar en diafilm finns väldigt lite sömsmån i framkallningen av filmen, och när den är framkallad är det klart. Du behöver alltså exponera bilden exakt som du vill ha den vid fotograferingsögonblicket. Med svart-vitt och digitalfotografi finns det mera marginal.

Alltså när en bild ser överexponerad ut ser den för ljus ut. När den ser underexponerad ut ser den för mörk ut. Men på Jonnes exempel ser du utmärkt att det inte är så enkelt; du kanske helt enkelt vill visa eftermiddagssolens reflektioner på blomman och bryr dig inte lika mycket om att blomman inte syns lika tydligt.

En annan fotograf kanske vill visa blomman på ett annat sätt och exponerar då annorlunda.

Får du då inte vissa bilder i rummet som blir antingen blir för mörka eller ljusa?

Alla bilder behöver inte innehålla alla valörer för att få publiceras. I en serie bilder kan man dessutom jämföra de med varandra och då kan det se rimligare ut om någonting som ligger i skugga på en bild, fortfarande är mörk på en annan bild istället för att plötsligt blivit bättre exponerad men jättemycket ljusare än tidigare.

Hur kan man exponera efter skugga eller högdager? Menar du att man väljer fokuseringspunkt i skugg området alt det ljusa området?

Man väljer inte fokuseringspunkt, men man mäter ljuset i skuggan alternativt det ljusa området. Antar att det var det du menade, och isåfall förstod du precis vad jag menade.

Hur jobbar den då? Menar du att du på ett ungefär vet värderna utifrån hur ljuset ser ut?
Japp! Jag har ganska bra koll på vilka värden ljusmätaren skulle föreslagit om jag konsulterat den. Dock lär man det sig inte som man är sig cykla; man blir bättre för var dag som går. Jag gissar ofta fel men de misstagen vägs ändå upp av de andra fördelarna jag ser med att använda M.

HenkeHero skrev:

Jag har själv alltid använt M-läget på kameran för att jag ska bestämma över kameran och inte tvärtom, det var så jag blev lärd och har aldrig ens lärt mig nåt av programlägena.

Så mitt tips till dom som aldrig fotar manuellt, prova, det gör dig till en bättre fotograf med större förståelse även om jag inte ser nåt fel i att mestadels använda automatiklägena.

En generell fråga till alla som helst fotar i manuellt läge (M) är hur ljuset mäts. Är det via en handhållen ljusmätare, vilda gissningar, kontroll via LCD skärmen eller använder ni den inbyggda ljusmätaren i kameran?

Personligen använder jag manuellt vid användning av blixt främst utomhus men även inomhus, men då mäter jag i AV först å försöker sedan i M läget ha en slutartid så nära 1/250 sekund som möjligt, å automatiken på blixtarna göra resten. Bulb exponering och panoraman är också tillfällen då jag kör allt manuellt. Och allmänt då jag vill låsa en exponering så använder jag M läget dags att lära sig exponeringslåset kanske:)

Men Av läget gäller generellt för mig å överexponerar oftast 1/3 eller 2/3 ungefär vid den mesta fotografering, snabbt å fint.

Tyvärr har ju Canon i sin exponeringskompensation +-2 steg som nämndes tidigare alltså totalt fem hela lägen, skulle inte vara dumt med +-3 i vissa lägen.

Men allmänt till trådskapren så har alla DSLR kameror en exponeringsmätare som även används vid exponringskompensation, P Tv Av M finns även också. Även en stor del av kompaktkamerorna har detta och är mkt användbart i det stora hela.

Senast ändrad:
Carl-Martin skrev:
Man väljer inte fokuseringspunkt, men man mäter ljuset i skuggan alternativt det ljusa området. Antar att det var det du menade, och isåfall förstod du precis vad jag menade.

Jag tror jag förstod. Dvs att man ställer in den fokusmätning man vill ha, centr, spot eller utsnitt och mäter sedan genom att sikta och mäta. I detta fall i skuggde eller ljusa partier.
Kan man egentligen säga att om man fotograferar med "M" och ändå inte bryr sig om vad kameran tycker så spelar det ju ingen roll vilken fokusmätarställning man har kameran istället på.

Senast ändrad:
Jessko skrev:
Jag tror jag förstod. Dvs att man ställer in den fokusmätning man vill ha, centr, spot eller utsnitt och mäter sedan genom att sikta och mäta. I detta fall i skuggde eller ljusa partier.
Kan man egentligen säga att om man fotograferar med "M" och ändå inte bryr sig om vad kameran tycker så spelar det ju ingen roll vilken fokusmätarställning man har kameran istället på.

Før mig ær størsta vitsen med M att uppskatta ljuset sjælv, och dærefter stælla in exponeringen efter vad jag tycker passar.

Som folk skrivit tidigare finns det många andra anvændningsområden før M, t ex blixtfotografering, panoraman osv. Då kan mycket væl ljusmætaren vægleda hur man stæller in exponeringen om man så vill.

Alltså, har du rætt i att vilken _typ_ av ljusmætning kameran ær instælld på att anvænda har ingen betydelse om man inte ændå bryr sig om den nær man manuellt stæller in exponeringen. Men man kan som sagt bry sig om den trots att man anvænder M.

Till sist: jag tror att du omedvetet skriver fel, du menar nog ljusmætarinstællning och inte fokusmætarinstællning.

Jessko skrev:

Jo, det spelar stor roll. Mätmetoder som tar ett genomsnitt av ljuset i hela bilden fungerar inte för spotmätning. Centrumvägd är en bra mätmetod om man vill ha lite av båda egenskaperna. Det är som en bredare spotmätare och i alla fall för mig den mest använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar