ANNONS
Annons

manuella Kameror! Vilket märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Nu är det så att jag funderar på att köpa en manuell kamera efter några år med fotandes med Minolta. Eftersom AF-objektiv är så förbannat dyra så funderar jag på att köpa en manuell kamera och därmed kunna köpa billiga manuella objektiv och därmed kunna ha råd med lite mer udda objektiv. Min fråga är då: Vilket märke har mest utbud av manuella objektiv? Jag lutar mest åt att köpa en Pentax, då främst på Mz-M eller Minolta! Så det hade varit kul att veta vilket märke av dessa två som har mest utbud av billiga objektiv att tillhandahålla. Tacksam för svar.

Pentax K-bajonett ger dig ett obegränsat utbud av optik. Det finns ju dessutom massor av trevliga hus. En Pentax LX är inte alls dumt t ex.

aha! Då Pentax Mz-M klarar K-fäste så ska jag nog undersöka den närmare. 2000kr. för ett hus kan jag nog leva med om jag får en massa objektiv relativt billigt.

Hej!

Om anledningen är att bara få fatt i billiga objektiv är Pentax ok. Dock skulle jag vilja rekommendera Canon FD. Här finns en uppsjö, eftersom de flesta kör EOS som ju inte kopplar mot FD. A1, F1 eller EF hus skulle jag satsa på. De två senare om du vill kunna fota även om batterierna råkat ta slut... Visserligen får du ju inte en massa program att välja mellan på dessa hus, men vill du ha det? Dom är också oerhört gediget byggda. Pentax och Nikonobjektiv (speciellt de extrema) kan ju i de flesta fall användas på modernare hus, så de kan bli rätt så dyra. Minoltas objektiv är bra, men MD-objektiv är inte jättevanliga längre. Åtminstone inte (återigen) de extrema brännvidderna. Dessutom tror jag inte att Minolta gjorde något tilt-shiftobjektiv, vilket Canon FD har. Lycka till!

klerk skrev:
...Här finns en uppsjö, eftersom de flesta kör EOS som ju inte kopplar mot FD. A1, F1 eller EF hus skulle jag satsa på.

EF Hus...?? Hehe.. japp.. lycka till att hitta ett sådant.. det tar ju bara EF-gluggar, trots att man då inte kan använda AF'en...hmmm...känns rätt meningslöst att köpa AF-gluggar när man ändå måste fokusera manuellt.

Men ett A1 eller F1 hus (eller AE-1) är riktigt bra, precis som du säger.

Hej

leta efter en beg Pentax LX med gluggar. Man ser dem då o då till skapligt pris. En fantastiskt bra kamera, tätad - en av de tätare på marknaden, spegeluppfällning, titanslutare, utbyrbara sökare mkt bra känsla i alla kontroller. Kostar en slant även som beg men är som sagt en mkt bra kamera.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Tack roinek för att du förklarade detta med EF-hus. Jag glömde detta... Ett undervärderat och MYCKET bra hus som man kan få för ca 1500 kr. Med hybridslutare som på LX. Pentax LX är också kanon, har haft ett par och det är ju lite modernare än EF. Har hört om "LX-sjukan" på dessa hus. Vad är det???

Jaha.. blandade ihop med EF-M som kom ut 1991.. DEN..tog bara EF-gluggar.. ;) (Fast du fick fokusera manuellt).

Märkligt att ingen har nämnt Olympus OM-kameror. Jag tycker att en OM1 eller en OM2 är oslagbar. Utbudet på tillbehör är inte heller särskilt dåligt.

aha! Då Pentax Mz-M klarar K-fäste så ska jag nog undersöka den närmare. 2000kr. för ett hus kan jag nog leva med om jag får en massa objektiv relativt billigt.

MZ-M är ett mkt trevligt hus att använda men är inte särskillt gediget byggt. Bajonetten är t ex av ett mindre hållbart grafitmaterial. Inget att satsa på tycker jag. (Har använt kameran i 3 år)

Då är Pentax MX ett bättre val. En väldigt enkel kamera som är en av de problemfriaste som byggts(Snyggaste också). Vill du fota mkt natur kanske du kommer att sakna spegeluppfällning dock.

Pentax LX är en mkt bra kamera men också dyr. 4000 får du räkna med. Du ska alltid köpa en som är servad annars kommer du förr eller senare att få problem men att packningar i spegelhuset ger sig om inte kameran är av en nyare modell. Reperationen kostar 2000kr minst. Problemet känneteknas av att spegel reagerar långsammt vid avtryck samt att objektivet inte går att fokusera ända till oändligt.

En av de största anledningarna till att man köper Pentax är de billiga och bra objektiven. Ska du inte köpa mer än ca tre objektiv bör du dock inte hänga upp dig på detta.

En stor fördel med pentax är att alla tillverkade objektiv med bajonettfattning passar till alla kameror med bajonettfattning. Det gör det lätt att hitta ett passande objektiv.
(M-objektivserien begränsar automatiken på nyare kameror.)

Pentax är mitt "specialområde" så fråga gärna om det e nått du vill veta.

mvh Henke

Jag har en i mitt tycke hyfsad kamera. Jag är bara ute efter en någorlunda bra/billigt kamera som en sorts andra hus som man kan få relativt billiga objektiv till.

Bjelkengren skrev:
Märkligt att ingen har nämnt Olympus OM-kameror. Jag tycker att en OM1 eller en OM2 är oslagbar. Utbudet på tillbehör är inte heller särskilt dåligt.

kan bara hålla med, visst det är bara begangnat men svårslagen kvalite.

har själv en om1 o en om4

Olympus

Jag måste också slå ett slag för Olympus äldre systemkameror.

Jag har själv en OM-1 som enda kamera och har aldrig haft några problem att skaffa de objektiv jag vill ha. Även mer udda objektiv som 8 eller 16 mm fisheye finns att tillgå på begagnatmarknaden.

Kolla på Secondhandphoto . Där finns det gott om Olympusobjektiv och tillbehör.

Hej

Nikon FM är en mkt bra kamera som du kan hitta till bra pris. Jag köpte en i nära nyskick med 35/2.0, 55 MicroNikkor, 85/2.0, blixt o väska för 3 papp. Allt i bra skick. En bra, robust, kompakt kamera som verkar outslitlig. En pålitlig centrumvägd mätning ger exponeringar över förväntan.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Ja, Konica är ju alltid löjligt billiga och det finns massor av billig optik. Ett T3 hus med en normal, en 135 och kanske en 200 bör du kunna få för under tusenlappen. Tänk på att köpa Konica orginalgluggar bara (Hexanon eller Hexar).Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar