Annons

Manuell inställning - ett slöseri med tid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha vet inte om du är seriös eller försöker väcka en het debatt till liv :) Fråga vilken professionell fotograf som helst, dom fotar nästan alla i manuellt läge. Jag gör det för att jag litar på att jag kan ta fram bättre bilder en vad kamerans "robotinställningar" kan. Och om jag vill tex lägga ihop 2 stycken bilder för bättre dynamiskt omfång, då behöver ju jag justera bilderna efter mina behov i kamerans meny.


/C
 
Onödigt?

Men att använda manuellt och alltid ha "pilen i mitten" är väl ändå väldigt onödigt?

Vad menar du med att "pilen i mitten" är "onödigt", jag hänger inte med resonemanget, kan du utveckla

Idag var jag ute på en skogsvandring i solen, medan jag riktade kameran mot en grå grusväg ställde jag in kameran manuellt (tid bländare iso) med "pilen i mitten". Sen kunde jag ta bilder på hundarna på fältet och fåglar mot dn ljusa himlen och allt blev bra exponerat!!!!
 
För att när jag lärde mig lärde mig plåta (nåväl, alla lär sig tills de dör så jag lär mig ännu..) så tvingade jag mig att lära mig exponera rätt genom att bara använda M-läget. Nu går det grymt mycket snabbare såklart och jag använder fortfarande M-läget i 99% av fallen. Undantaget är när jag inte "bryr mig om resultatet" och ställer in fullautomatik.

Angående att andra lägen är snabbare än M: Jag bryr mig faktiskt inte. Missar jag nån bild så får det vara så! Då jag inte försörjer mig genom fotograferandet utan har det som hobby så är jag allt annat än stressad när jag ska plåta. För mig är en del av grejen att det ska få ta tid. Är det bråttom så får det vara.

Mina 3 korvören!
 
Jag använder mig gärna av M läget när jag tar bilder inomhus utan blixt.

Jag bestämmer mig för att exv 1/125 sekund är den längsta slutartid jag kan acceptera för att inte få rörelseoskärpa. Sen vill jag använda största möjliga bländare som oftast är 2,8 för min del och sen får ISO bli vad det blir. Man kan säga att detta arbetssätt blir en form av halvautomatik.
I en annan situation gör jag på samma sätt men sätter oxå ISO manuellt om jag ser att ljusmätaren i kameran väljer fel ISO åt mig. Alltså helmanuellt.

I ett annat läge väljer jag T,A eller P helt beroende på motiv o situation.

Finns enligt mig inget finare eller mindre finare i detta, bara olika sätt att använda kameran som verktyg.

Tyvärr kan jag på min kamera en Canon 6D inte kombinera autoiso i manuellt läge med +/- vilket är synd, det hade jag uppskattat att kunna göra.
 
Varför ska jag använda manuell inställning då jag uppnår samma resultat med inställning "A".

Personligen kör jag M hela tiden, och har då vanan inne när jag vill kunna ställa in exakt hur jag själv tänker. Du kan väl uppnå samma resultat efter hur du känner din kamera. Gör som du vill.
 
Spelar väl ingen roll om det tar lite tid, du har ju, enligt egen utsago, inget annat vettigt att ta dig till.
Annars är manuella inställningar till för att ge fotografen ett övertag mot kamerans inbyggda tekniker.
Mer manuell makt och kontroll till fotograferna!
 
Kontroll över sin kamera kan man ha utan att använda M-läge. Det finns andra sätt att välja exakt den exponering man själv vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.