Annons

Canon 7D ii bugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ingen "ljusmätare" i toppdisplayen i M-läget på 1Dx heller.

Har aldrig saknat den där heller eftersom jag tittar i sökaren och där finns den ju både på 7D 2 och 1Dx.

Alla fotar inte på samma sätt och jag fattar inte varför man inte drar nytta av fördelar som är uppenbara. 7D, 70D, 5D, 6D som jag äger och andra Canon-kameror jag använt har denna funktion. Bara för att vissa fotografer inte använder den funktionen behöver väl vi andra som använder den inte förlora något som är bra när en ny modell tillverkas. Utvecklingen borde gå framåt, inte bakåt.

Alla fotar inte på samma sätt och jag fattar inte varför man inte drar nytta av fördelar som är uppenbara. 7D, 70D, 5D, 6D som jag äger och andra Canon-kameror jag använt har denna funktion. Bara för att vissa fotografer inte använder den funktionen behöver väl vi andra som använder den inte förlora något som är bra när en ny modell tillverkas. Utvecklingen borde gå framåt, inte bakåt.

Nä, utvecklingen går framåt. Det är bara 7DII och 1DX som har den fina finessen tillsammans med exponeringskompensation vid M och autoiso. 5DIII har den "gamla" varianten men den saknar exponeringskompensation i M och autoiso och även separat exponeringsmätare i sökaren. Blir mest irriterad över att se exponeringsmätaren irra runt på toppdisplayen vid M när jag använder toppdisplayen för att kolla inställningar. Helt värdelös!

Nä, utvecklingen går framåt. Det är bara 7DII och 1DX som har den fina finessen tillsammans med exponeringskompensation vid M och autoiso. 5DIII har den "gamla" varianten men den saknar exponeringskompensation i M och autoiso och även separat exponeringsmätare i sökaren. Blir mest irriterad över att se exponeringsmätaren irra runt på toppdisplayen vid M när jag använder toppdisplayen för att kolla inställningar. Helt värdelös!

Den här tråden handlar INTE om auto-ISO vid manuellt läge, den funktionen är en själklarhet som borde ha funnits på alla digitala kameramodeller.

Den här tråden handlar om (och jag säger det igen och igen) att man tagit bort ljusmätaren i LCD-displayen när man kör i helt manuellt läge, alltså när man själv ställer in bländare, tid och ISO. En helt bisarr förändring åt det sämre.

Och vem har bestämt att det är den enda mätaren jag behöver se vid manuellt läge? Låter som lite von-oben-resonemang (ursäkta uttrycket, väl ment). Tänk om jag har kameran på marken och varken kan se i sökaren eller på skärmen där bak, eller om jag inte vill ha något ljus från skärmen som stör. Dessutom är ljusmätaren på sidan i sökaren ganska värdelös eftersom man är tvungen att hålla ögat klistrad mot sökaren för att se den vilket är svårt för oss med glasögon. Ljusmätare i nederkant av sökare hade varit att föredra så som i de flesta andra Canonmodellerna.

Nej, det är inte acceptabelt att inte ha en ljusmätare i LCD-display vid manuell exponering. Skärpning Canon!

Hur kan man se hur bilden är komponerad om man varken kan se i sökaren eller i liveveiw? Hur viktigt är det att man får reda på om bilden är rätt exponerad eller ej om man inte kan se hur man komponerar bilden?

Kanske är det en funktion som man har nytta av, kanske inte. Men kan man gissa sig till hur man har komponerat bilden så kan man säkert gissa sig till hur man vill ha exponeringen. :)

På 5DsR finns kan man se exponeringsvärdet i lcd displayen om man aktiverar ljusmätaren, så hur Canon har tänkt det vet jag inte. Men personligen så kunde jag klarat mig utan lcd displayen, fyller ingen funktion för mig.

Hur kan man se hur bilden är komponerad om man varken kan se i sökaren eller i liveveiw? Hur viktigt är det att man får reda på om bilden är rätt exponerad eller ej om man inte kan se hur man komponerar bilden?

Kanske är det en funktion som man har nytta av, kanske inte. Men kan man gissa sig till hur man har komponerat bilden så kan man säkert gissa sig till hur man vill ha exponeringen. :)

På 5DsR finns kan man se exponeringsvärdet i lcd displayen om man aktiverar ljusmätaren, så hur Canon har tänkt det vet jag inte. Men personligen så kunde jag klarat mig utan lcd displayen, fyller ingen funktion för mig.

Går alldeles utmärkt att komponera en bild utan att se i sökaren eller i liveveiw om man till exempel använder ett stort vidvinkel. Men i mitt fall vill jag kunna göra en grovinställning av bländare, tid och ISO med hjälp av LCDn när jag använder riktigt stora objektiv. Det underlättar finjusteringen för när jag sedan lyfter det drygt 5 kilo tunga paketet mot ögat vid fototillfället. Det händer mig dagligen att jag inte kan föra kameran mot ögat när jag sitter i bilen och inte vill sticka ut objektivet via rutan och skrämma viltet i onödan innan jag gjort en grovinställning i förväg.

Att gissa sig till exponeringen nu i den digitala tiden kanske fungerar för er som är mattesnillen. Den gissningen lade jag ifrån mig när jag gick från att använda filmrullar med ett fast ISO-tal och jag bara behövde gissa tid och bländare.

Bra för dig att du inte behöver LCD-displayen, men det behöver väl inte betyda att alla vi som använder den ska bli utan en tidigare väl fungerande funktion. Ironiskt och med glimten i ögat skulle jag lite skämtsamt kunna säga: Det verkar som om flertalet av er som skrivit kommentarer i den här tråden är "köpta" av Canon ;) (OBS, skämt!)

Går alldeles utmärkt att komponera en bild utan att se i sökaren eller i liveveiw om man till exempel använder ett stort vidvinkel. Men i mitt fall vill jag kunna göra en grovinställning av bländare, tid och ISO med hjälp av LCDn när jag använder riktigt stora objektiv. Det underlättar finjusteringen för när jag sedan lyfter det drygt 5 kilo tunga paketet mot ögat vid fototillfället. Det händer mig dagligen att jag inte kan föra kameran mot ögat när jag sitter i bilen och inte vill sticka ut objektivet via rutan och skrämma viltet i onödan innan jag gjort en grovinställning i förväg.

Att gissa sig till exponeringen nu i den digitala tiden kanske fungerar för er som är mattesnillen. Den gissningen lade jag ifrån mig när jag gick från att använda filmrullar med ett fast ISO-tal och jag bara behövde gissa tid och bländare.

Bra för dig att du inte behöver LCD-displayen, men det behöver väl inte betyda att alla vi som använder den ska bli utan en tidigare väl fungerande funktion. Ironiskt och med glimten i ögat skulle jag lite skämtsamt kunna säga: Det verkar som om flertalet av er som skrivit kommentarer i den här tråden är "köpta" av Canon ;) (OBS, skämt!)

Det hade varit skönt att vara köpt av Canon, då hade det varit en billigare hobby. :)

Med glimten i ögat och lite ironi så kan jag påtala att där finns andra funktioner i kameran som gör att du kan få fram rätt exponering för att sen finjustera när du väl vill göra bilden. Man skulle ju lite skämtsamt och ironiskt kunna säga att du klagar på en sak som du lätt kan komma undan om du bara tänkte lite utanför boxen. Men som jag även skrev så förstod jag inte hur Canon tänkt för det funkar med 5DsR. Det borde ju inte ha tagits bort, men samtidigt så går det med enkla medel göra fantastiska bilder ändå.

Gissar sig till exponering gör jag aldrig och gissar mig till hur jag komponerar gör jag heller aldrig. Det var mest en reflektion hur du beskrev ett problem när man behövde exponeringsmätaren på lcd displayen. Det du beskrev nu, var ju något helt annat, där jag visserligen inte heller förstår hur du gör. Men jag är inte den som ska tala om hur andra fotograferar. Det löser ni bäst själva. :)

Hej !

Det går alldeles utmärkt att få fram expmätaren i lv, det är ju inte grundfrågan.

Men oavsett vilken mode ( manuellt , progam, tidsförval mm ) så visar ju
mätaren sak samma, dvs lika exponering, så egentligen kan man lika gärna använda nått
lämpligt av dessa.

---------

Här kan man också läsa och även träffa bekanta:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1422070&page=1
( Jag har bara snabbskummat de första inläggen )

----------

Hur är det med 1Dii ? , sökte lite:

http://www.dpreview.com/articles/0676551873/canon-eos-1d-x-mark-ii-first-impressions-review?slide=12

och en bit ner, strax under mitten:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-X-Mark-II.aspx

//MW

Senast ändrad:
Slut ;)

Avslutar mitt deltagande i den här tråden och hoppas att Canon kommer med ny programvara till 7D ii med fixad bugg.

Önskar alla fortsatta spännande fototillfällen!

EDIT: nej det var det inte, jag hade misförstått.

Alve har tydligen lämnat tråden men det han söker, om jag förstått det rätt, går att ställa in på egna inställningar och använda "tum-vrid-knappen". Exp komp syns i LCD displayen då, åtminstone i firmware 1.0.5
Manualen sid 455

Bilagor

• exp.JPG
    exp.JPG
    37.6 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
EDIT: nej det var det inte, jag hade misförstått.

Alve har tydligen lämnat tråden men det han söker, om jag förstått det rätt, går att ställa in på egna inställningar och använda "tum-vrid-knappen". Exp komp syns i LCD displayen då, åtminstone i firmware 1.0.5
Manualen sid 455

HYej !

Hur i all världen lyckades du med det ?

Jag fick till det med Q-knappen autoiso och baksidehjulet.

Nu tror jag att Ts menar "vanlig" manuell med fast iso, och att då ställa rätt
exp med kameran på magen.

Sen kan man ju givetvis undra vad manuell inst ska vara bra för om man ställer
efter ljusmätaren, ska det vara någon vits med detta så måste man tillföra något,
annars gör nån automatik detta mycket bättre.

//MW

Sen kan man ju givetvis undra vad manuell inst ska vara bra för om man ställer
efter ljusmätaren, ska det vara någon vits med detta så måste man tillföra något,
annars gör nån automatik detta mycket bättre.
De flesta av oss har nytta av en ljusmätare även om vi ställer in slutartid och bländare helt på egen hand. Sunny-16-regeln är lite ungefärlig och det blir ofta bättre resultat med en ljusmätare.

HYej !

Hur i all världen lyckades du med det ?

Jag fick till det med Q-knappen autoiso och baksidehjulet.
Ifall du menade detta?
Efteråt på auto-ISO vrider man "tum-vrid-knappen" och snurrar på pekfingerhjulet.
Jag insåg dock att det var själva ljusmätaren som efterfrågades och inte EXP komp visning.

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    26.8 KB · Visningar: 15
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    26.1 KB · Visningar: 17
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    19.7 KB · Visningar: 15
Det är korrekt att i läge M så visas en kopia av den ljusmätare man kan se i sökaren i övre LCD på en 7D. Tydligen inte på en 7D mark II. Detta är någon ny idé de har fått hos Canon. Den visas inte på övre displayen på en 1DX heller.

Det är en konsekvens av att 7DII och 1DX har exponeringskompensation vid M och autoiso. Båda har också en separat exponeringsmätare i sökaren. Behovet av att använda exponeringskompensationsindikeringen som en exponeringsmätare vid M har därför tagits bort både i topdisplay och i sökaren. Bra eller dåligt kan ju diskuteras men Canon har säkert gjort det för att inte förvilla vad den visar i M. Exponeringskompensation eller exponeringsmätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar