Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

Har du problem att dra hem den kan du få den av mej. Skicka bara ett email, via kontaka personen, så löser vi det.

Som antyds tidigare: manualerna på nätet är på engelska. Allt annat får man betala man för.

/AnWi
 
Tjo vad det gick undan! Tack för alla svar!
Anders: Hedersknyffel där! Det löste sig dock med manualen från USA sidan. Europa funkar inte.

Tack än en gång alla!
Henrik
 
Re: Re: Re: D70 manual VAR???

fridhamre skrev:
oj, kostar den verkligen så mycket? hutlöst!

Canon säljer sina manualer för drygt 150:- ;)
Till D50 kostar de så mycket vad jag har hört, men jag är inte säker. Priset borde väl vara detsamma till övriga kameror då kan man anta.

Sen undrar man stilla varför de tar så mycket betalt när skiten ändå finns på nätet? Nikon är ruskigt snåla ibland.
 
Det kanske vore bättre om de lade ut kostnaderna för manualerna på prylarna och gav bort manualerna "gratis". Hur som helst är det alltid någon som får betala och denne någon är alltid slutkonsumenten.
En anledning till höga priser på svenskspråkiga manualer är säkerligen det att det svenska språket är så pass litet precis som den svenska marknaden. Och så länge det inte finns ett uttalat köpmotstånd kommer man från fabrikanten att ta ut så mycket som det går.
 
FotoGunnar skrev:
Det kanske vore bättre om de lade ut kostnaderna för manualerna på prylarna och gav bort manualerna "gratis". Hur som helst är det alltid någon som får betala och denne någon är alltid slutkonsumenten.
En anledning till höga priser på svenskspråkiga manualer är säkerligen det att det svenska språket är så pass litet precis som den svenska marknaden. Och så länge det inte finns ett uttalat köpmotstånd kommer man från fabrikanten att ta ut så mycket som det går.
Solklar "badwill" enligt mig. En manual kan inte kosta många kronor att trycka, och den är redan framtagen på engelska. Det som kostar är översättningen, och inte fasen kan det bli särskilt i slutändan. Dessutom borde den gå att ladda ner på svenska gratis.
Men Nikon visar ju tydligt hur de vill ha det även i övrigt, med krypterade RAW-bilder, inget vettigt bildbehandlingsprogram som ingår när man köper kameran, och så vidare.
 
Manualen till D70 kostar 480kr och den gör det för att man inte ska kunna köpa sin kamera på grå marknaden och sedan enkelt och billigt köpa sig en svensk manual. Inte så konstigt egentligen eftersom jag tror att Nikon Europa inte har så mycket med t ex Nikon USA att göra och man vill inte underlätta för kunderna att gå till en annan marknad.

Dock hade det inte varit för mycket begärt att om man registrerat sin Europainköpa Nikon-pryl på Nikons sida så skulle man få köpa en manual till ett vettigt pris.
 
Nja, det här är inget försvarstal till Nikon, men det man vill komma åt är grey market.
Nikon vill ju att du köper kameran lokalt. Om det kan man tycka...

/AnWi (med D200 från HongKong)
 
Med den filosofin förlorar de nog snarast kunder. Man blir less och köper nåt annat istället.
 
Min manual till D2x kostade 250 från Cyberphoto. Och nej, det var inte grå-import - jag köpte min från ett finansbolag som hade återtagit kameran från nån snubbe som hade kursat tror jag. Priset var helt rätt men det fattades lite småsaker (typ manual...)
 
svensk manual ...

Hej - ngn sa att även svenska manualer till D200 finns elektroniskt på nätet ... vet ngn var ?
 
Sök på google, tex svensk manual+D200, de flesta "elektroniska manualer" är i PDF format.

Lycka till!

Albin
 
har försökt ...

jo jag har försökt på de "vanliga" ställena - men hittar bara den engelska .Ngn hade dock sett den någonstans ...
 
Svensk manual till Nikon D70

Är ute efter en Svensk manual till Nikon D70, någon har några bra tips för nedladdning.
Själv hittade jag inget genom Google...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.