Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

behöver man någon svensk manual....

Behöver man någon svensk manual till nikon D50?
Eller kan se de mesta i kamerans menyer?
(allt är ju relativt, förstårs...*ler*)

(jag är rätt teknisk och kan hyfsad engelska)

Tacksam för alla svar, Jörgen.
 
Det kan bara du svara på.

Vissa läser aldrig manualer till sina apparater och lyckas på något sätt få igång prylarna.

Själv tillhör jag de som alltid läser igenom manualen från pärm till pärm.

Svenska menyer i all ära. När man skall lära sig ALLA funktioner är manualen oslagbar.

Klarar du dig med en engelsk så är det bara att ladda ner från nätet.

Lite off kan jag säga att jag ägt en JVC video med 250 sidor svensk manual. Fjärrkontrollen hade 130 knappar ;)
 
Om du är hyfsad på engelska så klarar du dig nog med den engelska manualen. Då kanske det är enklare med engelska menyer dock (jag tycker att engelska menyer är att föredra oavsett).

Själv läste jag igenom manualen till D70 lite snabbd medan jag väntade på leverans. Efter det har jag inte tittat i den. Jag tycker att det mesta är lättbegripligt, men jag inbillar mig att jag har en viss fallenhet för att själv förstå hur saker fungerar, eller att klura ut hur det funkar, utan att läsa manualer. Jag brukar rätt sällan göra det.
 
Re: behöver man någon svensk manual....

SpaceCowboy skrev:
(jag är rätt teknisk och kan hyfsad engelska)
Ja då klarar du dig med en engelsk manual, det viktiga är att man har en manual man förstår för en manual ska man utan tvekan ha!

//Larsa
 
hehe, min tyska manual till D50:n är inte mycket att ha... borde leta reda på något begripligare nån dag :)

en hel del kan man ju ändå få förklarat i menyerna med hjälp av "?"-knappen. men ibland vill man ju ha utförligare svar.
 
Om den "svenska" manualen o menytexterna till min D200 är typisk för Nikon, skulle jag vilja säga att Du klarar Dig *bättre* med den engelska.

Översättningen verkar vara gjord av någon som varken behärskar svenska eller fotografi. Vad sägs t ex om att avtryckarknappen genomgående heter "Frigör Knapp"? Så går det när man översätter "Release Button" rätt av med ett lexikon utan att ha en aning om vad man gör....

Jag har laddat ner den engelska manualen som pdf och ställt menyerna på engelska. Då slipper jag fundera på vad dom egentligen menar.
 
Manual till FM2?

Hej på er,
Har just köpt mig en FM2 i mint condition men saknar en viktig sak, nämligen instruktionsboken!
Finns det någon av er entusiaster som vet var jag kan få tag på en, givetvis helst svensk men engelska är ok?
Jättetacksam för all hjälp är jag, Sture

(Glöm inte, skillnaden på att fotografera och ta kort är som natt och dag)
 
Hmm

Någonstans i länken är nåt felstavat... Det händer ingenting, står bara kontrollera adressen. Tack ändå!
 
Nikon D50 manual

Hej!
Min D50 är inte köpt i Sverige och jag skulle gärna vilja ha en svensk manual. Nikon kräver 400-500 kr för en och det känns lite väl mycket för en liten manual. Jag antar att det inte finns någon svensk att ladda ned någonstans heller? Om någon skulle ha en som de vill sälja, hör av er!
Mvh Linnéa
 
Det finns Engelska manualer att ladda ner från Nikon. och med tanke på din ålder så borde det inte vara något problem för dig att läsa den.

kent.
 
D70 manual VAR???

Tjena!

Jag är på jakt efter en D70 manual på nätet men eftersom Nikon pinsamt nog håller på att sätta upp en ny hemsida innan den är klar så funkar inte någonting där. Någon som vet var man kan hitta en nedladdningsbar manual (engelska går fint)?
 
Re: D70 manual VAR???

Clouseau skrev:
Tjena!

Jag är på jakt efter en D70 manual på nätet men eftersom Nikon pinsamt nog håller på att sätta upp en ny hemsida innan den är klar så funkar inte någonting där. Någon som vet var man kan hitta en nedladdningsbar manual (engelska går fint)?
Med tanke på att den tryckta kostar 450:- så lär du ju inte hitta nån att ladda ner antar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.