Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

Manual till D70?

Jag var nyligen på en konferans i USA och passade på att uppgradera mig kameramässigt från en KM Dimage A200 till en Nikon D70. Vart lite besviken när det inte följer med någon skiva med manualer i pdf-format och märer att Nikon inte är så hjälsamma utan att sätta sina spår i plånboken.
Undrar därför om det är så att någon kanske har en manual till D70'n på svenska i digital form som man kan få ta del av???
 
Tror faktiskt inte den finns!
Man kan betala Nikon och få en bok. Minns inte hur mycket.

I .pdf finns bara på engelska.

/AnWi
 
Du tankar ner en (engelsk) manual på Nikons supportweb. Gå till Nikon.se, klicka dig in på support. Du måste dock registrera dig för att ladda ner (gratis).
 
Manual -- Svensk

De flesta tillverkarna gör på det här sättet för att bromsa gråimporten. Lite taskigt kan man tycka men å andra sidan kostar det en slant att producera en svensk manual, vilket också är en del i den högre kostnaden för "svenskköpt" kamera.
 
100 kr

Jag köpte en manual till en kamera för ett par år sen och då tog dom 100 kr för den. Nu vill dom ha 450. Jag tycker inte det är ett rimligt pris för en manual. 100, eller kanske 200kr är rimligt, och det är dåligt att dom inte har den tillgänlig som pdf - det kostar ju inte några extra pengar.

Jag kommer inte att beställa nån bok, för jag tycker inte att Nikon i Sverige har nån rätt att ta ut en massa vinst utav mig bara för att jag köpa min kamera i en butik i USA.

Om det skulle vara något man har svårt att förstå så finns det ju som tur är bra forum(jag kan föresten inte logga in på Nikons forum heller - bara för att min kamera är från USA....... *suck*)
 
Det är inte slut med det, tyvärr.
Har du köpt digitalkamera i USA gäller inte garantin i sverige. Hoppas du redan visste det. World wide gäller analoga kameror, gluggar mm, men inte digitala prylar. Canon gör likadant och flera med dem.

/AnWi
 
Visste det

Jora, jag visste det, men tecknade en 3 års WorldWide garanti via återförsäljaren. Så om det är något så står dom för reperationen.
 
Med tanke på många många frågor i forumen måste det finnas en uppsjö helt oanvända manualer som ligger och skräpar. Bara att leta upp en sådan fråga från en D70-ägare och sedan fråga om du inte kan få köpa hans/hennes manual, eftersom han/hon inte använder den. :D

Magnus
(med en vältummad manual)
 
Var själv i samma sits i förrgår. Ringde bara Nikons svenska support och sa som det var. Fick min D70 manual samt snabbguiden (svensk) i posten igår. Helt gratis! :)
 
Nix-pix

Ringde och fick till svar att det inte går för sig. 450 kr kostar det om man ska ha nån manual. Vart hänvisad till en sida där man kan beställa manual online.
Bli inte förvånad, men det kan ju komma en faktura om ett par dagar.......
 
Huvva, hoppas verkligen att det inte kommer faktura. Man lovade att skicka utan kostnad. Jag återkommer om jag får faktura.
 
Re: Visste det

Magnus L skrev:
Jora, jag visste det, men tecknade en 3 års WorldWide garanti via återförsäljaren. Så om det är något så står dom för reperationen.

Vem gör själva reparationen?

Nikon-Sverige befattar sig inte med kameror från en annan region (utanför Europa).
Det spelar ingen roll om du betalar ur egen ficka.

Så du åker nog på att skicka tillbaka kameran till butiken om det strular eller hitta en icke Nikon verkstad som kan ta sig an din kamera.
 
Någon

Vad jag har förstått så räcker det med att en Nikon-återförsäljare tar kameran och lämnar ett kostnadsförslag. Om nånting, mot all förmodan *harkling*, skulle hända så lämnar jag den nog till Kameradoktorn.
 
Re: Någon

Magnus L skrev:
Vad jag har förstått så räcker det med att en Nikon-återförsäljare tar kameran och lämnar ett kostnadsförslag. Om nånting, mot all förmodan *harkling*, skulle hända så lämnar jag den nog till Kameradoktorn.

Dom gör absolut ingenting med din kamera, inte ens kostandsförslag utan du hänvisas till den som importerat kameran dvs dig själv.


Saxat från Nikon.se
http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryid=12&languageid=12&editorialId=596

Vad innebär det för dig att äga en Nikon-produkt från den grå marknaden?

Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kan inte heller utföra avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden.
 
Skagg skrev:
Med tanke på många många frågor i forumen måste det finnas en uppsjö helt oanvända manualer som ligger och skräpar. Bara att leta upp en sådan fråga från en D70-ägare och sedan fråga om du inte kan få köpa hans/hennes manual, eftersom han/hon inte använder den. :D

Magnus
(med en vältummad manual)
ha ha ha ha
 
Manual till D70s? Någon som har?

Jag väcker den här tråden igen. Jag har precis fått hem min D70s. Och det finns ingen manual alls i boxen, inte i pappersform och inte på CD. Finns det någon mer som varit ute för detta? Jag har alltså inhandlat min D70s här i Sverige av Svensk försäljare som i sin tur tagit hem den från Nikon Svenska AB.
 
Re: Manual till D70s? Någon som har?

AnnaKarin skrev:
Jag väcker den här tråden igen. Jag har precis fått hem min D70s. Och det finns ingen manual alls i boxen, inte i pappersform och inte på CD. Finns det någon mer som varit ute för detta? Jag har alltså inhandlat min D70s här i Sverige av Svensk försäljare som i sin tur tagit hem den från Nikon Svenska AB.

Har aldrig hört talas om - du bör få en omedelbums så fort du ringer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.