Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

instruktionsbok i PDF till Nikon

Hejsan.

Jag tänkte starta en tråd där det var tänkt vi kunde hjälpa varandra med pdf:er och då endast svenska.

Jag skulle vilja ha pdf till D300.
Jag lämnar ut pdf till D80

Endast fotosidans medlemmar, skickas via mail.

Om du registrerar ett konto på nikons hemsida så kan du ladda ner alla instuktionsböcker för alla deras produkter i PDF-format - och på svenska

Trevlig helg

D300 svensk manual i PDF-format

Hej

Har letat som galning på nätet efter en men inte lyckats hitta nån för tanka ner. Vet nån vart man kan få tag på en?

Har en handbok på svenska men skulle vilja ha i PDF format vilket skulle underlätta hel del då man bland annat kan söka och ha sig.

Har bara lyckats hittat en engelsk version för d300 men är alltså en på svenska jag är ute efter om det finns tanka ner ifrån nånstans.

Finns en svenska manual där då?
Kan nån logga in och se om det finns en där?

Skapade just ett konto men den vägrar logga in mig trots jag angett rätt e-post och lösen. Blev osäker på lösen och skickade efter med "glömt lösen" som ändå var samma som jag hela tiden försökt logga in med.

Får det här hela tiden bara trots att uppgifterna stämmer; "E-postadressen och lösenordet stämmer inte med våra uppgifter"

Ger upp nu då det ändå inte fungerar trots 100% rätt uppgifter.

Finns en svenska manual där då?
Kan nån logga in och se om det finns en där?

Skapade just ett konto men den vägrar logga in mig trots jag angett rätt e-post och lösen. Blev osäker på lösen och skickade efter med "glömt lösen" som ändå var samma som jag hela tiden försökt logga in med.

Får det här hela tiden bara trots att uppgifterna stämmer; "E-postadressen och lösenordet stämmer inte med våra uppgifter"

Ger upp nu då det ändå inte fungerar trots 100% rätt uppgifter.

Ett mail till support brukar hjälpa,beskriv ditt problem så löser det sig nog.

Reggat produkten och laddat ner de 2 manualen som fanns nu

Det var tydligen kakorna som strulade då jag blockerar dem som standard, men efter jag gav sockerkakan tillåtelse fungerar det som det ska.

Tack för hjälpen.

Tråd löst...........

instruktionsbok sb 800

Beställde för några veckor sen en sb-800 blixt,och eftersom jag är från finland så beställde ja från rajala pro shop i finland.Och fick förstås min instruktionsbok bara på finska.
Så problemet är alltså att jag skulle vilja ha en på svenska.
Vet ni någonstans där jag kan köpa denna?

Så här begär du att få en utbyteshandbok
Registrera din produkt online
a. Logga in på ditt Nikon konto Om du inte har ett konto registrera här.
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/utils/create_account
b. Registrera dina personuppgifter, även fullständig postadress.
c. Registrera produkten som du vill ha en handbok till.

Skicka den tryckta användarmanualen till Nikon för utbyte
a. Ange vilket språk du behöver användarmanualen på.
b. Ange ditt namn, din adress och e-postadress för att Nikon snabbt ska kunna behandla din förfrågan.

Skicka till följande adress:
Utbyte av användarhandbok
PO BOX 11121,
Clonshaught
Dublin 17
Ireland

Svensk manual till D300s

Undrar hur man gör om man vill ha en svensk manual till 300s som är köpt i USA?
När jag reggar mig på nikons sida kan min kamera inte reggas pga att den är från utom europa.
Hur gör man då?
/Thomas

Regstrera och ladda ner

Hej

Det är bara att registrera det amerikanska numret (du måste dock klicka i att numret inte tillhör europa)...sedan är det bara att ladda ner en svensk manual på Nikon Svenska supportsida.

Hör av dej ifall problem...

Lars

PDF manual räcker gott

Jag vill uppmana dej att ladda ner manualen först i PDF och gå kolla igenom den på datorn. Jag har fått en uppsjö av manualer för teknikprylar i bokform under senaste åren men alltid gått och laddat ner dem direkt. Jag kan nog säga att jag aldrig rört bokmanualerna utan tittar alltid i PDFen eftersom det är så lätt att söka.

Spara dina 400 SEK till ett objektiv och skaffa manualen i bokform om du märker att du behöver den. Jag antar att du har en manual på Engelska...bläddra i den först och prova sedan PDF...

Har du laddat ner manualen från svenska Nikon?

Lars

Köpte just en Nikon D700 ifrån Japan Photo. Det finns klart och tydligt en Svensk flagga vid kamerarubriken. Likförbannat så kommer kameran utan Svensk bruksanvisning... vilket stör mig ganska mycket, då jag vill lära mig denna kamera utan och innan, utan att behöva vrida och vända på vartenda ord på en dataskärm.

Nej nu går den tillbaka om det inte dimper ner en Svensk pappersmanual i brevlådan inom några dagar.

Svagt av Japan Photo tycker jag, jag menar, prismässigt så är det ju inte direkt någon stor skillnad emot tex Experts priser.

Mvh Kimmo.

Köpte just en Nikon D700 ifrån Japan Photo. Det finns klart och tydligt en Svensk flagga vid kamerarubriken. Likförbannat så kommer kameran utan Svensk bruksanvisning.

Jag köpte min D700 på Scandinavian, som ju bara tar från svenska Nikon. Jag fick också engelsk manual, så frågan är om det ens finns svensk manual till D700? Mig rör det inte, men jag inser att det kan vara problem för många.

(Ja, jag vet att någon nu kommer att säga att det finns EU-regler om att manualer skall tillhandahållas på landets språk. Men, skall man vara petig så gäller denna regel konsumentprodukter. D700 räknas ju som en (semi)pro-produkt).

Naturligtvis kan jag ha jättefel och min D700 levererats med "fel" manual av misstag.

Om du köpt en kamera i en svensk fysisk butik har du enligt konsumentköplagen rätt till en manual på svenska, annars är varan att betrakta som defekt och du kan reklamera den. Trilskas dom så vänd dig till konsumentsekreteraren i kommunen. På dom bara! Du har rätt till en svensk manual, de ska lära sig att veta hut! :)
En så pass avancerad produkt som en digital systemkamera kräver en svensk bruksanvisning på papper. I skogen har du ingen dator med dig för att läsa pdf:en på.

Var i 1990:932 hittar du stöd för att svensk manual skall medfölja?

Det är dock sant att EU-lagstiftning kräver att konsumentprodukter skall levereras med stöd för något av de i landen ratificerade språken.

Har man blivit lovad svensk manual och får en engelsk så kan den dock vara att anse som felaktig enligt KKL (1990:932, 1:a kap, Paragraf 16-19)

Skall man sen vara ännu petigare så är också "konsumentprodukter" en intressant punkt. D90 kan nog räknas som konsumentprodukt, men D700/D3/Liknande kan man nog hävda är för (semi)professionellt bruk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar