Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerade bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

m.bucht

Aktiv medlem
Skall man få manipulera bilder och lägga ut dom på fotosidan.se utan att skriva att man gjort det?

m.bucht
:eek:

detta är en himlans uttjatad debatt här på fotosidan.Jag tycker det är bra (oavsett ev "maipulation" om det finns så mkt info som möjligt om hur bilden tagits-då kan man ju lära sig mycket mer av bilderna.

Hur skulle bilderna här på fotosidan se ut om dom inte blev "datormanipulerade", i grund och botten så är det två "olika" media med visningen, antingen efter kopiering/dia eller via skärm och ska bilderna visas här på fotosidan så lär dom övergå till digital form via scannern och måste "manipuleras" tillbaks till sitt rätta utseende så långt det går... OK, jag antar att det inte är den biten om "manipulation" som de flesta menar.

Däremot om bilden är totalt/delvis förändrad från originalutförandet med diverse effekter pålagda i något bildbehandlingsprogram så anser i alla fall jag att det ska informeras.

Visserligen är all bildframställning en konstform som ligger alla varmt om hjärtat och jag tycker att det är upp till var och en att avgöra vilka alster man vill visa, förutsett att det framgår att bilden är förändrad. eh?

Hälsningar
Lennart

Allt du ser är ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar