Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fotomickan skrev:
Har ögnat igenom tråden och ni får ursäkta, men jag förstår faktiskt inte "problemet", såvida inte syftet är att skapa ett...

Är det någon som hindras från att lägga in en manipulerad bild eller en bild som inte publicerats i dagspressen? Precis som för alla andra bilder finns en scrollningslist där man kryssar för om bilden är manipulerad eller ej... Det är ju inte precis så att bilden pulveriseras när man klickar för manipulerad...

Fotosidan är ett andrum för oss med ett stort fotointresse. Riktlinjen för sportfotopoolen är att den skall innehålla den typ av bild som finns i tidningens sportsidor. Det är väl ingen som blivit halshuggen för att den publicerat en bild som inte fallit i smaken hos övriga? Det värsta som kan hända är en kritisk kommentar eller ännu värre en utebliven dito.

Oflexibla regler, ramar och förordningar har vi till förb... i våra vardagar, så låt oss ha kvar vårt vattenhål, dit många olika djur kommer för att dricka. Några av oss uppskattar motorsport, några photoshoppade bilder, andra gillar hockey eller gud bevars konståkning. Några av oss har ambitioner andra inte, några blir publicerade andra inte, men vi älskar alla att fota och vi vill alla utvecklas.

Den kompetens som finns i sportfotopoolen är just sportfoto och det är där man kan räkna med att få de bästa tipsen. Vill man få vettig kritik på efterarbete finns det säkert mer kompetenta människor på annat håll, men det är väl upp till en själv att avgöra var man utvecklas bäst och vilken typ av svar man vill ha?

Som sagt jag ser inte problemet, sorry...
/M

Hej Fotomickan.

Det verkar som du inte helt förstått vad denna diskussion handlar om men i vilket fall så fick jag en bild "bortlyft" igår från denna pool.
Det var en bild på tre st Warta handbollsspelare som såg halvt förskräckta då dom såg att bollen hamnade i deras mål.Förövrigt var inget manipulerat i bilden inget borttaget inget ditlagt men jag hade lagt en ram runt bilden för att förstärka deras uppgivenhet och jag hade dessutom ändra färg och kontrast ganska kraftigt.

Orsaken till att den blev bortlyft ur poolen va som följer...

OBS länken verkar inte fungera.Hejsan...

Din senaste bild (http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1285681.htm) i Sportfotopoolen uppfyller inte det uttalade kraven på bilder i poolen. Jag anser inte heller att den uppfyller den utökade definitionen som jag nämnt i forumtråden, en reklambild för sporten innehåller inte hängande huvuden. Med anledning av detta så har jag lyft bort bilden ur poolen.

Bilden på de tre warta spelarna finns på min sida i handbollsmatchen och det går inte att missa vilken det är.

//Peter Olsson

Senast ändrad:
photographer skrev:
Ja det kan man ju undra,har du läst tråden ?

//Peter Olsson

Jag tror vi är ganska många nu som läst i allafall större delen av den här tråden och undrar....

Vad är problemet? DU säger att du accepterar reglerna så vad bråkar du om? Varför är du så arg?

Jag har nu sett ilsken kommentar i Tages gästbok, frän kommentar under en bild. Vad vill du uppnå?

/Malin

"Hämndkommentarer" och fortsatt tramsande i forumet lär väl knappast få fler att hålla med dig?

Lägg upp bilder som antingen skulle kunna fungera i en dagstidning, eller kanske som reklambilder för en sport, eller publicera dina bilder i annat forum - det skriver du ju att du redan accepterat ...

SmurfMolly skrev:
Jag tror vi är ganska många nu som läst i allafall större delen av den här tråden och undrar....

Vad är problemet? DU säger att du accepterar reglerna så vad bråkar du om? Varför är du så arg?

Jag har nu sett ilsken kommentar i Tages gästbok, frän kommentar under en bild. Vad vill du uppnå?

/Malin

Hm Jag accepterar de regler som finns JA men jag vill också att andra sportbilder skall ha sin berättiga plats NÅGONSTANS här på fotosidan och då gärna i direkt anslutning till denna pool för det är ju här sportintresserade hudserar eller hur??

En förklaring som jag skall ge dig är att Tage Olsin igår tog bort en av mig inlagd bild på tre Warta handbollsspelare som inte var manipulerad på det sätt som är emot reglerna ,regler som är ganska otydliga då dom kan tolkas som man vill.

Bilden var ändrad i färger och kontrast och även en ram var tillagd runt bilden.

Tage däremot kan gladeligen lägga in inte bara en bild utan två av sin bowlingrunda ? sen har han mage att påstå att bilder i denna pool endast skall vara av typen dagspress sportfoto.

Du skall nu få Tages motivation för borttagande av denna bild.

Men innan det vill jag bara säga att jag finner det ytterst konstigt att så få fattar vad jag försöker säga.

Citat Tage Olsin.
Hejsan...

Din senaste bild (http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1285681.htm) i Sportfotopoolen uppfyller inte det uttalade kraven på bilder i poolen. Jag anser inte heller att den uppfyller den utökade definitionen som jag nämnt i forumtråden, en reklambild för sporten innehåller inte hängande huvuden. Med anledning av detta så har jag lyft bort bilden ur poolen.

Sedan vill jag uppmana dig att inte agera demonstrativt och testa gränserna

Slut citat....

Detta börjar likna en fars men jag står på mig och hävdar fortfarande att sportbilder av alla de slag hör hemmma i en sportfoto pool.

//Peter Olsson

AFE skrev:
"Hämndkommentarer" och fortsatt tramsande i forumet lär väl knappast få fler att hålla med dig?

Lägg upp bilder som antingen skulle kunna fungera i en dagstidning, eller kanske som reklambilder för en sport, eller publicera dina bilder i annat forum - det skriver du ju att du redan accepterat ...

Ja du Anders F Eriksson, vad ska man säga ?
Bara för att jag öppnar käften och påstår att alla sportbilder är lika berättigade så kallar du det för trams.

Mina bilder är delvis i andra forum MEN du tycks ju inte fatta att sportbilder av alla slag borde kunna sammsas i en och samma pool eller åtminstone i en "under pool"

Du skriver om hämdkommentarer ,kalla det vad du vill jag kallar det hård kritik och utgår från att fotografen är medveten om att sådan kritik kan ges.

//Peter Olsson

Tramsandet tycker jag består i att du säger dig acceptera reglerna för gruppen, men ändå fortsätter beklaga dig över att dina bilder inte får vara där.

Om du tycker det behövs ytterligare en pool som passar dina bilder kan du väl ta upp det med FS-folket? Är det tillräckligt många som vill ha en dylik ska det nog inte vara några problem att få en ...

photographer skrev:

Men innan det vill jag bara säga att jag finner det ytterst konstigt att så få fattar vad jag försöker säga.

Peter,

Bör inte detta stämma till eftertanke?

Om så få personer fattar vad du vill ha sagt, så kanske det är fel på din argumentationsteknik?

Eller kan det till och med vara så att de flesta förstår precis vad du försöker säga men inte håller med?

Jag är som sagt helt utomstående i denna "konflikt" och tycker mig därför kunna vara ganska objektiv. Då kan jag se följande fakta:

1) Du känner till reglerna.

2) Du påstår att du accepterar dem.

3) Samtidigt tycker du uppenbarligen att de bör ändras.

4) Ansvarig för poolen redogör för vilka regler som gäller och klargör att någon ändring inte är aktuell.

5) En klar majoritet av inläggen från andra användare sluter upp bakom de gällande reglerna.

Trots detta vill du fortsätta en debatt som de flesta redan avser avslutad. Det finner i alla fall jag mycket märkligt och meningslöst.

Mvh
Anders

AFE skrev:
Tramsandet tycker jag består i att du säger dig acceptera reglerna för gruppen, men ändå fortsätter beklaga dig över att dina bilder inte får vara där.

Om du tycker det behövs ytterligare en pool som passar dina bilder kan du väl ta upp det med FS-folket? Är det tillräckligt många som vill ha en dylik ska det nog inte vara några problem att få en ...

Vadå mina bilder har du fortfarande inte förstått? jag pratar om sportfoto bilder tagna av vem som helst och som inte faller under de gällande regler i denna pool jag talar om deras berättigande att få en plats där de kan beskådas av personer med intresse för sport. dessa personer återfinns inte i så stor utsträckning i pooler där tex mina bilder blivit hänvisade tex digital kreativ efterbehandling. Vill du bara inte förstå eller förklarar jag mig såvida psaa dåligt så att inte min poäng går fram ?

//Peter Olsson

AFJ skrev:
Peter,

Bör inte detta stämma till eftertanke?

Om så få personer fattar vad du vill ha sagt, så kanske det är fel på din argumentationsteknik?

Svar:Mycket möjligt.

Eller kan det till och med vara så att de flesta förstår precis vad du försöker säga men inte håller med?
Svar: Vem vet?

Jag är som sagt helt utomstående i denna "konflikt" och tycker mig därför kunna vara ganska objektiv. Då kan jag se följande fakta:

1) Du känner till reglerna.
Svar ja (så som dom tydligen tolkas) .

2) Du påstår att du accepterar dem.
Svar ja (varför skulle jag inte?)

3) Samtidigt tycker du uppenbarligen att de bör
ändras.
svar:ja är det motsägesefullt enligt dig ?

4) Ansvarig för poolen redogör för vilka regler som gäller och klargör att någon ändring inte är aktuell.

svar: ja givetvis gör dom men vem säger att det inte kommer att bli en ändring?
Och om någon nämt det i tråden skulle det betyda att det en gång för alla är fastslagit att så förblir ?

5) En klar majoritet av inläggen från andra användare sluter upp bakom de gällande reglerna.

Svar:ja visst gör dom det,förväntar mig inget annat.

Trots detta vill du fortsätta en debatt som de flesta redan avser avslutad. Det finner i alla fall jag mycket märkligt och meningslöst.

svar: kan tyckas vara menigslöst men det får framtiden utvisa.

//Peter Olsson

mvh
Anders

photographer skrev:
Vadå mina bilder har du fortfarande inte förstått? jag pratar om sportfoto bilder tagna av vem som helst och som inte faller under de gällande regler i denna pool jag talar om deras berättigande att få en plats där de kan beskådas av personer med intresse för sport. dessa personer återfinns inte i så stor utsträckning i pooler där tex mina bilder blivit hänvisade tex digital kreativ efterbehandling. Vill du bara inte förstå eller förklarar jag mig såvida psaa dåligt så att inte min poäng går fram ?

//Peter Olsson

Det är ju det jag säger. Eftersom de uppenbarligen inte passar i den nuvarande sportfotopoolen kanske det behövs en ny pool, och det kan nog FS crew hjälpa dig med. Finns det tillräcklig stor efterfrågan på en sådan pool ska väl inte det vara något problem.

Finns det något mer att förstå i det du skrivit om och om igen?

AFE skrev:
Det är ju det jag säger. Eftersom de uppenbarligen inte passar i den nuvarande sportfotopoolen kanske det behövs en ny pool, och det kan nog FS crew hjälpa dig med. Finns det tillräcklig stor efterfrågan på en sådan pool ska väl inte det vara något problem.

Svar: Förhoppningsvis.

Finns det något mer att förstå i det du skrivit om och om igen?

Svar: Förhoppningsvis inte.

//Peter

photographer skrev:
Hm Jag accepterar de regler som finns JA men jag vill också att andra sportbilder skall ha sin berättiga plats NÅGONSTANS här på fotosidan och då gärna i direkt anslutning till denna pool för det är ju här sportintresserade hudserar eller hur??

Och det försöker du uppnå genom att lägga energi på att skriva syrliga kommentarer överallt och vara nedlåtande mot folk som inte förstår var du bråkar om. Maila FS-redaktionen istället och se om intresse finns att starta en undergrupp eller dylikt?

Citat Tage Olsin.
Hejsan...

Sedan vill jag uppmana dig att inte agera demonstrativt och testa gränserna

Slut citat....

Detta börjar likna en fars men jag står på mig och hävdar fortfarande att sportbilder av alla de slag hör hemmma i en sportfoto pool.

//Peter Olsson

En fars har det liknat från början, att driva det här i forumet leder ju ingenstans?
Att skriva syrliga kommentarer i Tages gästbok, under hans inlagda bilder kommer inte heller ge dig det du efterfrågar eller hur?

Så NEJ. Jag förstår inte dig..

Ta en losec, maila FS-redaktionen...

Hej då!

De flesta verkar ju vara eniga om att sportfotopoolen ska innehålla ENDAST omanipulerade bilder. Själv så skulle jag välkomna en upplättning av reglerna (där man som vanligt markerar att bilden i fråga är manipulerad) eller alternativt en broder/systerpool till sportfotopoolen som tillåter manipulerade bilder.

Kan inte komma på någon annan pool där den här debatten skulle kunna komma upp. Inte blir det väl rabalder om en naturfotograf lägger upp en bild där ett grässtrå är bortklonat, eller?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/301958.htm?set=mp
Den här bilden klarar inte sportfotopoolens regler men jag skulle ändå vilja lägga den i en pool som är sportinriktad. Samma sak när jag letar bilder skulle jag vilja kunna se både manipulerade och omanipulerade bilder sida vid sida.

SmurfMolly skrev:
En fars har det liknat från början, att driva det här i forumet leder ju ingenstans?
Att skriva syrliga kommentarer i Tages gästbok, under hans inlagda bilder kommer inte heller ge dig det du efterfrågar eller hur?

Så NEJ. Jag förstår inte dig..

Ta en losec, maila FS-redaktionen...

Hej då!

Ärligt talat Malin....

//Peter Olsson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar