ANNONS
Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
photographer skrev:
Hej Nils.

Tycker att det nu är utrettnu att ingen manipulering får ske i denna pool och det är helt okey för mig vilket jag även påtalat vid flera tillfällen i tråden.

Vad jag däremot försöker förklara verkar inte riktigt gå hem utan denna typ hänvisas direkt till digital efterbehandlings poolen där jag anser att dom kanske ej kommer till sin fulla rätt för dom som är sportintresserade och kanske ändå kan ha behållning av att titta på även denna typ av bild.

Har fått några kommentarer om just bilden men verkar som dom flesta tycker att det är något katten släpat hem ;-)

//Peter Olsson

Det finns flera lösningar på det här:

1)Sportfotogruppens regler ändras så att alla typer av sportbilder får plats.

2)En ny pool med sportfoto startas där mera bearbetade bilder är huvudtemat.

3)De mera bearbetade sportbilderna tas in i Action-äventyr (som då kan behöva omdefinieras), där också reklam/affish-bilder kan visas.

4)De journalistiska sportbilderna hänvisas till bildjournalistik och sportfotopoolen blir enbart för kreativa datorbilder.

5)Ingen förändring och de bearbetade sportbilderna hänvisas till kreativ efterbehandling.

Vad som är bäst vet inte jag.
 
Graal skrev:
Det finns flera lösningar på det här:

1)Sportfotogruppens regler ändras så att alla typer av sportbilder får plats.

2)En ny pool med sportfoto startas där mera bearbetade bilder är huvudtemat.

3)De mera bearbetade sportbilderna tas in i Action-äventyr (som då kan behöva omdefinieras), där också reklam/affish-bilder kan visas.

4)De journalistiska sportbilderna hänvisas till bildjournalistik och sportfotopoolen blir enbart för kreativa datorbilder.

5)Ingen förändring och de bearbetade sportbilderna hänvisas till kreativ efterbehandling.

Vad som är bäst vet inte jag.



Jag skulle rösta på förslag 1 eller 2
men tror samtidigt att denna typen av bilder ej är så vanligt förekommande så att en ny pool skulle behöva startas men vem vet .

Tvivlar inte ett ögonblick på att Tage Olsin redaktören för denna pool vidtar de åtgärder han tycker är lämpliga men förmodligen blir det ingen förändring om jag får gissa.

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
Pontus.

Hur svårt kan det vara för dig att låta mig föra denna diskussion , är du alltid emot att ifrågasätta och klargöra saker.

Lika bra att få detta utrett en gång för alla och orkar du inte med att läsa tråden så tycker jag du bör avstå,Hur svårt kan det vara ?

//Peter Olsson

Att du inte kan förstå att detta är en pol för sportbilder och inte photoshoplek. Det finns det andra poler för. Det hjälper inte att tjata som trotsiga barnungar gör.

Finner ingen som helst förståelse för annat en rena sportbilder här.

//Pontus pressfotograf.se
 
SM0SBI skrev:
Att du inte kan förstå att detta är en pol för sportbilder och inte photoshoplek. Det finns det andra poler för. Det hjälper inte att tjata som trotsiga barnungar gör.

Finner ingen som helst förståelse för annat en rena sportbilder här.

//Pontus pressfotograf.se

Pontus ! är du poolens bror duktig?

Gör mig en tjänst............

Att du själv är en duktig sportfotograf som lägger in bilder enligt regelverket är det väl lite si och så med eller hur Pontus?

Du har just nu 2 bilder i denna pool som jag tycker känns lite tveksamma men vem är jag att dömma.

Länkar till dessa bilder.
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1150652.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1149772.htm



No regards Peter Olsson
 
Senast ändrad:
"Sportbilder" är inte ett enda väldefinierat begrepp för mig. Det kan finnas många typer av bilder, både journalistiska (som inte bör manipuleras) och andra, t.ex. "reklambilder".

Tycker att samma regler som i dom flesta andra pooler kan gälla, dvs uppge vad som är gjort med bilden om den är manipulerad på något sätt.

Men, den som "äger" poolen, vem/vilka det nu är, bestämmer förstås reglerna.
 
photographer skrev:
Pontus ! är du poolens bror duktig?

Gör mig en tjänst............

Att du själv är en duktig sportfotograf som lägger in bilder enligt regelverket är det väl lite si och så med eller hur Pontus?

Du har just nu 2 bilder i denna pool som jag tycker känns lite tveksamma men vem är jag att dömma.

Länkar till dessa bilder.
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1150652.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1149772.htm



No regards Peter Olsson
[/QUOT]

Dig har jag ingen som helst lust att forsätta att gnabbas med, men vi har klart skilda värderingar och JAG tror och tycker som jag vill! Sedan får du kalla mig bror duktig eller inte! Men jag tänker inte lägga en droppe mer tid på dig!

PS Och hur vet du att jag inte har sålt dessa bilder till lokaltidningen som repotage om en lokal ungdomscup.
 
Anders Östberg skrev:
"Sportbilder" är inte ett enda väldefinierat begrepp för mig. Det kan finnas många typer av bilder, både journalistiska (som inte bör manipuleras) och andra, t.ex. "reklambilder".

Tycker att samma regler som i dom flesta andra pooler kan gälla, dvs uppge vad som är gjort med bilden om den är manipulerad på något sätt.

Men, den som "äger" poolen, vem/vilka det nu är, bestämmer förstås reglerna.

Hej Anders.

Ja det du säger är vad jag försökt att diskutera omkring men utan större förståelse.

Det ena borde inte utesluta det andra men tillsvidare laddar jag endast upp mina manipulerade bilder i digital efterbehandling där dom tydligen hör hemma ;-)

//Peter Olsson
 
SM0SBI skrev:
photographer skrev:
Pontus ! är du poolens bror duktig?

Gör mig en tjänst............

Att du själv är en duktig sportfotograf som lägger in bilder enligt regelverket är det väl lite si och så med eller hur Pontus?

Du har just nu 2 bilder i denna pool som jag tycker känns lite tveksamma men vem är jag att dömma.

Länkar till dessa bilder.
http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1150652.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1149772.htm



No regards Peter Olsson
[/QUOT]

Dig har jag ingen som helst lust att forsätta att gnabbas med, men vi har klart skilda värderingar och JAG tror och tycker som jag vill! Sedan får du kalla mig bror duktig eller inte! Men jag tänker inte lägga en droppe mer tid på dig!

PS Och hur vet du att jag inte har sålt dessa bilder till lokaltidningen som repotage om en lokal ungdomscup.

Tack Pontus det skall bli skönt.

He he tänk om jag sålt bilden på handbollsspelaren till en lokal tidning då?
med texten manipulerad under bilden bredvid mitt namn ?? SUG på den

//Peter Olsson
 
photographer skrev:
Tack Pontus det skall bli skönt.

He he tänk om jag sålt bilden på handbollsspelaren till en lokal tidning då?
med texten manipulerad under bilden bredvid mitt namn ?? SUG på den

//Peter Olsson

Lägre en sandlådenivå
 
Kan någon komma in på plan och dela ut ett par gula kort? ;-)
 
Eftersom idrott i allmänhet, och den som avhandlas i media i synnerhet, är en form av psuedo-verksamhet borde det ju inte vara något problem att "manipulera" bilderna på den. För kan något som inte har med verkligheten att göra bli mer overkligt?
 
tormig skrev:
Eftersom idrott i allmänhet, och den som avhandlas i media i synnerhet, är en form av psuedo-verksamhet borde det ju inte vara något problem att "manipulera" bilderna på den. För kan något som inte har med verkligheten att göra bli mer overkligt?
Där tror jag du är snett ute. Vilka aktiviteter i samhället är "verkliga" i din mening, och var drar du gränsen för vad som är journalistik t.ex. i sådana fall?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.