Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tråden gäller manipulerade bilder i gruppen Sportfoto, och det är väl vid det här laget klarlagt vilka regler som gäller där?

Den här tråden lyckades spåra ur snabbare än vanligt :)
 
tormig skrev:
Eftersom idrott i allmänhet, och den som avhandlas i media i synnerhet, är en form av psuedo-verksamhet borde det ju inte vara något problem att "manipulera" bilderna på den. För kan något som inte har med verkligheten att göra bli mer overkligt?

Är inte säker på att jag förstår vad du menar?


//Peter Olsson
 
janolof skrev:
Vad är det som är manipulerat där? Ser det inte spontant.

Jag uttryckte mig medvetet otydligt för att man skulle leta lite - för helt uppenbart var det inte. Däremot var det så dåligt gjort att jag är helt övertygad om att det var ett misstag. Mycket tråkigt att de hann ta bort den så fort bara!
 
Måste bara ställa denna fråga.

Hur kommer det sig egentligen att en sportfoto pool får den inriktningen som denna pool har ?

Det finns så vitt jag förstått endast ett fåtal personer som har för ambitioner att få sina bilder publicerade på dagspressen sportsidor,och jag är en av dom.

Alla andra sportbilder är därmed uteslutna ur sportforum poolen och hänvisas till andra forum där dom egentligen inte hör hemma.

Vissa bilder laddas helt säkerligen inte upp bara för detta eller så struntar personen ifråga i reglerna och laddar upp bilden här i sportfoto poolen ändå, handen på hjärtat vi ser ganska enkelt att en stor del av dessa bilder ej har potential för att någonsin hamna på dagspressens sportsidor.

Jag tror att det är dags att tillåta alla sportbilder i denna pool eller så behövs en ny pool för alla sportbilder som ej har ambitionen att figurera i dagspress.

När jag ändå håller på så laddar jag upp ännu en handbollsspelare och denna gången är det upp till er att säga om den är manipulerad eller ej, och då menar jag om bollen är inklistrade eller ej ;-)

//Peter Olsson
 

Bilagor

  • nya spelaren med boll frilagd copy2.jpg
    nya spelaren med boll frilagd copy2.jpg
    47.3 KB · Visningar: 273
Har läst hela tråden och kan bara i min sinnesvärld känna att sportbilder skall vara omanipulerade.
Kommer hem med runt 200 bilder från matchen, letar efter action och boll/puck för att få med det optimala i bilden för att tittaren skall bli intresserad. Det tar tid, många bilder "kastas" och det blir kvar ett fåtal på kortet i kameran som duger. Om man kunde "plocka in puckar och bollar" hur som helst räckte det säkert med 5 minuter vid långlinjen, sen kunde man gå hem.
Är det inte självkänslan och tillfredsställelsen av att ha en riktig och verklig bild framför sig som gör att man står där i timmar i regn och rusk ibland och hoppas på den rätta bilden, jag tycker så iallafall.
Fram för omanipulerat både här och i bladet
 
lgsv skrev:
Har läst hela tråden och kan bara i min sinnesvärld känna att sportbilder skall vara omanipulerade.
Kommer hem med runt 200 bilder från matchen, letar efter action och boll/puck för att få med det optimala i bilden för att tittaren skall bli intresserad. Det tar tid, många bilder "kastas" och det blir kvar ett fåtal på kortet i kameran som duger. Om man kunde "plocka in puckar och bollar" hur som helst räckte det säkert med 5 minuter vid långlinjen, sen kunde man gå hem.
Är det inte självkänslan och tillfredsställelsen av att ha en riktig och verklig bild framför sig som gör att man står där i timmar i regn och rusk ibland och hoppas på den rätta bilden, jag tycker så iallafall.
Fram för omanipulerat både här och i bladet


Du har ju helt rätt jag har aldrig påstått annat kommer själv hem med över 400 bilder från en match därefter kommer genomgång av dessa för att hitta det vi alla söker efter " den perfekta bilden" .
Det jag försöker få sagt är att jag tycker att det förutom denna "ädla rena äkta" sportfoto pool där endast bilder tänkta för dagspress så bör det finnas en pool för sportfoto som är tagna av vem som helst för vem som helst och dessa skall kunna vara i praktiskt vilken form som helst manipulerade omanipulerade proffsiga oproffsiga allt sida vid sida ,hoppas du förstår .

Som jag ser det verkar det som om denna sportfoto poolen är helig och tänkt för en liten del av alla sportbilder som finns.

Men det är upp till fotosidans ägare att bestämma hur det skall vara och det är bara att hålla sig till gällande regler.

//Peter Olsson
 
lgsv, jag håller i princip med, men tycker fortfarande att man måste definiera vad en "sportbild" är innan man kan tycka någopt bestämt. Du förutsätter t.ex. kanske att sportbilder är liktydigt med actionbilder med boll/puck. Det finns kanske andra typer av bilder som har med sport att göra? Lagbilder, spelarporträtt, relkambilder på en affish för en match eller turnering, m.m.
 
Beroende på......

Vi kommer inte ifrån att manipulering finns. Jag tror att mångas stenhårda inställning mot detta, faktiskt kan öka "problemet". Med det menar jag, - att om manipulering = fult/fel, så är blir det lätt att man i högre grad vill dölja det man har gjort. Varför inte vara öppen omkring det? Varför inte t.ex. införa någon sort märkning av bilder? Olika grader av manipulering kanske? (Här tänker jag främst på bilder i nyhetsmedia) Finns säkert någon som kan tänka fram en bra lösning.

Vad angår poolen, - ja då ska såklart reglerna följas. Jag personligen tycker det är helt ok, - bara det tydigt framgår.

Jag tycker överlag att det mesta redigerande "underskattas", - om man kan säga så.
Ett bra jobb i Photoshop kan jag absolut uppskatta, - och just uppskatta den färdigheten. Tycker alldeles för ofta att bilder ratas för "jaha den är ju fixat" eller liknande. Fotografen har kanske jobbat timmar i Photoshop och är mycket skicklig..!

Ursäkta, nu spårade jag visst lite OT.
 
Anders Östberg skrev:
lgsv, jag håller i princip med, men tycker fortfarande att man måste definiera vad en "sportbild" är innan man kan tycka någopt bestämt. Du förutsätter t.ex. kanske att sportbilder är liktydigt med actionbilder med boll/puck. Det finns kanske andra typer av bilder som har med sport att göra? Lagbilder, spelarporträtt, relkambilder på en affish för en match eller turnering, m.m.

Den typ av manipulerade bilder inom handboll är väl då att se mer som en reklam eller affischbild kanske platsar dom på något programblad eller dyligt.

Kolla in min senaste bild på min sida där finns ingen boll ingen puck endast en omgjord bild av tre handbollsspelare. den bilden tänker jag inte ens ladda upp i sportfoto poolen inte som reglerna är nu i alla fall.

Kolla gärna om du har tid och lust.

Jag är lika mycket ute efter den typen av bilder som ni på sportfoto poolen eftersträvar MEN jag är inte låst vid denna typen av bild utan kan sträcka mig i princip hur långt som helst så länge jag tycker bilden blir bra.

//Peter Olsson
 
Bling skrev:
Beroende på......

Vi kommer inte ifrån att manipulering finns. Jag tror att mångas stenhårda inställning mot detta, faktiskt kan öka "problemet". Med det menar jag, - att om manipulering = fult/fel, så är blir det lätt att man i högre grad vill dölja det man har gjort. Varför inte vara öppen omkring det? Varför inte t.ex. införa någon sort märkning av bilder? Olika grader av manipulering kanske? (Här tänker jag främst på bilder i nyhetsmedia) Finns säkert någon som kan tänka fram en bra lösning.

Vad angår poolen, - ja då ska såklart reglerna följas. Jag personligen tycker det är helt ok, - bara det tydigt framgår.

Jag tycker överlag att det mesta redigerande "underskattas", - om man kan säga så.
Ett bra jobb i Photoshop kan jag absolut uppskatta, - och just uppskatta den färdigheten. Tycker alldeles för ofta att bilder ratas för "jaha den är ju fixat" eller liknande. Fotografen har kanske jobbat timmar i Photoshop och är mycket skicklig..!

Ursäkta, nu spårade jag visst lite OT.


Håller med dig och hoppas fler vågar träda fram och säga vad dom tycker .

Det handlar som sagt inte om att bryta mot gällande regler utan det handlar om att alla sportfotobilder skall kunna visas för alla som vill se och då gärna i en pool eller under pool där sportfolk gärna tittar in.


//Peter Olsson
 
Ingen manipulering tillåten i en sportbild/nyhetsbild. Bara klassiskt mörkrumsarbete. Så som pjattning o efterbelysning. Ej kloning lägga till/ta bort saker.

Berit
Det blir nog svårt med en sorts märking. Gränserna blir lätt suddiga.

Men om det väldigt tydligt framgår att bilden är manipulerad / vad man lagt till / tagit bort. Så kan det vara ok i vissa sammanhang.

Allt för att inte lura läsaren/betraktaren.
 
Hehehehe...kul att läsa inläggen här. Läste förresten en annan kul sak för en tid sedan som handlade om hur man jobbade på morgontidningarna innan digitalkamerorna och Photoshop slog igenom. Där nämndes bland annat en del om just detta med sportbilderna.

Tydligen brukade man ha lite olika färdiga bollar som man kopierade in där de behövdes. Bland annat körde man med denna teknik på Dagens Nyheter.

Vad vill jag då säga med detta. Jo, inget är nytt under solen och man ska aldrig tro på det som står i tidningen!

:)

/Joakim
 
Senast ändrad:
Laziovic skrev:
Ingen manipulering tillåten i en sportbild/nyhetsbild. Bara klassiskt mörkrumsarbete. Så som pjattning o efterbelysning. Ej kloning lägga till/ta bort saker.

Berit
Det blir nog svårt med en sorts märking. Gränserna blir lätt suddiga.

Men om det väldigt tydligt framgår att bilden är manipulerad / vad man lagt till / tagit bort. Så kan det vara ok i vissa sammanhang.

Allt för att inte lura läsaren/betraktaren.


Det handlar inte om vilka regler som gäller för sportbilder i dagspress och på sportsidorna, det handlar mer om vilkjen typ av SPORTBILDER som skall kunna publiceras för sportintresserade här i sportfoto poolen., den är ju tydligen egentligen tänkt enbart för den typ av bilder och inga andra sportfotobilder.

//Peter Olsson
 
Liax skrev:
Hehehehe...kul att läsa inläggen här. Läste förresten en annan kul sak för en tid sedan som handlade om hur man jobbade på morgontidningarna innan digitalkamerorna och Photoshop slog igenom. Där nämndes bland annat en del om just detta med sportbilderna.

Tydligen brukade man ha lite olika färdiga bollar som man kopierade in där de behövdes. Bland annat körde man med denna teknik på Dagens Nyheter.

Vad vill jag då säga med detta. Jo, inget är nytt under solen och man ska aldrig tro på det som står i tidningen!

:)

***********************************************
Well du sa det ingen annan vågat säga och tydligen fruktar så mycket ;-)

Människor är inte dumma dom vet mer än vi fotografer tror hehe.

MEN jag tycker förvisso att manipulerade och omanipulerade bilder måste på ett markant sätt kunna skilljas åt , och varför inte använda den på fotosidans redan inbyggda möjlighet att ladda upp en bil och sen välja denna bild är omanipulerad enligt fotosidans definitioner eller tvärtom ...

//Peter Olsson
 
Senast ändrad:
Har ögnat igenom tråden och ni får ursäkta, men jag förstår faktiskt inte "problemet", såvida inte syftet är att skapa ett...

Är det någon som hindras från att lägga in en manipulerad bild eller en bild som inte publicerats i dagspressen? Precis som för alla andra bilder finns en scrollningslist där man kryssar för om bilden är manipulerad eller ej... Det är ju inte precis så att bilden pulveriseras när man klickar för manipulerad...

Fotosidan är ett andrum för oss med ett stort fotointresse. Riktlinjen för sportfotopoolen är att den skall innehålla den typ av bild som finns i tidningens sportsidor. Det är väl ingen som blivit halshuggen för att den publicerat en bild som inte fallit i smaken hos övriga? Det värsta som kan hända är en kritisk kommentar eller ännu värre en utebliven dito.

Oflexibla regler, ramar och förordningar har vi till förb... i våra vardagar, så låt oss ha kvar vårt vattenhål, dit många olika djur kommer för att dricka. Några av oss uppskattar motorsport, några photoshoppade bilder, andra gillar hockey eller gud bevars konståkning. Några av oss har ambitioner andra inte, några blir publicerade andra inte, men vi älskar alla att fota och vi vill alla utvecklas.

Den kompetens som finns i sportfotopoolen är just sportfoto och det är där man kan räkna med att få de bästa tipsen. Vill man få vettig kritik på efterarbete finns det säkert mer kompetenta människor på annat håll, men det är väl upp till en själv att avgöra var man utvecklas bäst och vilken typ av svar man vill ha?

Som sagt jag ser inte problemet, sorry...
/M
 
Fotomickan skrev:
Har ögnat igenom tråden och ni får ursäkta, men jag förstår faktiskt inte "problemet", såvida inte syftet är att skapa ett...

Är det någon som hindras från att lägga in en manipulerad bild eller en bild som inte publicerats i dagspressen? Precis som för alla andra bilder finns en scrollningslist där man kryssar för om bilden är manipulerad eller ej... Det är ju inte precis så att bilden pulveriseras när man klickar för manipulerad...

Fotosidan är ett andrum för oss med ett stort fotointresse. Riktlinjen för sportfotopoolen är att den skall innehålla den typ av bild som finns i tidningens sportsidor. Det är väl ingen som blivit halshuggen för att den publicerat en bild som inte fallit i smaken hos övriga? Det värsta som kan hända är en kritisk kommentar eller ännu värre en utebliven dito.

Oflexibla regler, ramar och förordningar har vi till förb... i våra vardagar, så låt oss ha kvar vårt vattenhål, dit många olika djur kommer för att dricka. Några av oss uppskattar motorsport, några photoshoppade bilder, andra gillar hockey eller gud bevars konståkning. Några av oss har ambitioner andra inte, några blir publicerade andra inte, men vi älskar alla att fota och vi vill alla utvecklas.

Den kompetens som finns i sportfotopoolen är just sportfoto och det är där man kan räkna med att få de bästa tipsen. Vill man få vettig kritik på efterarbete finns det säkert mer kompetenta människor på annat håll, men det är väl upp till en själv att avgöra var man utvecklas bäst och vilken typ av svar man vill ha?

Som sagt jag ser inte problemet, sorry...
/M

Fotomickan..

Ineg vore gladare än jag om jag kunde säga att allt är frid och fröjd.

Men nu är det tyvär inte så och varför får du nog fråga andra än mig.

Har själv fullt upp med detta då jag blivit uppmanad att mer eller mindre hålla käft i detta .


//Peter Olsson
 
Jag hajar nog inte riktigt... "För bilder som hamnar på Sportsidorna i din morgontidning." Och nu den här diskussionen som pekar på att det bara är actionbilder som räknas... Jag kanske får dra mig ur då, jag har aldrig fotat för en tidning, eller försökt få in en bild i en tidning, däremot sålt en del sportbilder från olika sammanhang till tävlingsdeltagare, arrangörer och klubbar samt publicerat på en del websidor. Kan någon förklara hur smal den här poolen egentligen är tänkt att vara?
 
Anders Östberg skrev:
Jag hajar nog inte riktigt... "För bilder som hamnar på Sportsidorna i din morgontidning." Och nu den här diskussionen som pekar på att det bara är actionbilder som räknas... Jag kanske får dra mig ur då, jag har aldrig fotat för en tidning, eller försökt få in en bild i en tidning, däremot sålt en del sportbilder från olika sammanhang till tävlingsdeltagare, arrangörer och klubbar samt publicerat på en del websidor. Kan någon förklara hur smal den här poolen egentligen är tänkt att vara?

Om du läser mitt inlägg från 2008-03-23 23:13 i denna tråd så ser du hur osmal den är.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.