photographer
Aktiv medlem
murdoc skrev:
De flesta verkar ju vara eniga om att sportfotopoolen ska innehålla ENDAST omanipulerade bilder. Själv så skulle jag välkomna en upplättning av reglerna (där man som vanligt markerar att bilden i fråga är manipulerad) eller alternativt en broder/systerpool till sportfotopoolen som tillåter manipulerade bilder.
Kan inte komma på någon annan pool där den här debatten skulle kunna komma upp. Inte blir det väl rabalder om en naturfotograf lägger upp en bild där ett grässtrå är bortklonat, eller?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/301958.htm?set=mp
Den här bilden klarar inte sportfotopoolens regler men jag skulle ändå vilja lägga den i en pool som är sportinriktad. Samma sak när jag letar bilder skulle jag vilja kunna se både manipulerade och omanipulerade bilder sida vid sida.
Svar: Man kan idag redan välja att ange om bilden är manipulerad eller ej precis som i alla andra pooler MEN det räcker tydligen inte i denna pool.
Visst hadde det varit kul att kunna se både orginal och slutresultatet av en manipulerad bild precis som du säger , men det finns en chans att vissa fotografer hellre vill avstå att visa orginalet för att det på något sätt skulle ta bort lite av den eventuella "magi" i den manipulerade bilden.
Precis på samma sätt kanske en sportfotograf vill visa sin bild innan den är beskuren.
Den typ av bild jag pratar om finns att beskåda för nytillkommna läsare på min sida kolla i min portfolio i mappen sportfoto Handboll (kreativ)
//Peter Olsson
//Peter Olsson