malmphoto skrev:
Som svar på Hans Claessons frågor:
1) Om man använder analogt eller digitalt tycker jag är ointressant, jag är öppen för båda. Manipulation för mig, digitalt eller analogt, är framför allt när man t.ex "flyttar trädet från mitten till gyllene snittet", "lägger till fler zebror i efterhand" o.dyl. Det moderna mörkrumsarbetet sker för de flesta i datorn, så även för mig då jag utför ett traditionellt reproarbete (kontrast, oskarp mask, färgmättnad, kurvor) då merparten av mina bilder anpassas för ett optimalt tryck, i sin tur anpassat till vilket papper bilden skall tryckas på. Den tryckta bilden skall så långt som möjligt likna originalet = diat för mig som än så länge arbetar analogt. Det som avbildas på detta original har på MINA bilder åstadkommits med kameran vid fototillfället, dokumentärt så väl som "artistiskt". De enda filter jag använder är UV, tonade gråfilter och mycket sällsynt polfilter för reflexdämpning (=viss manipulation om man så vill)
2) Visst kan man det!! Och med "efterbehandling" avser JAG traditionellt repro. Men när "efterbehandlingen" "kompenserar/ersätter" allt det som kunde vara möjligt att göra vid fototillfället, då datakunskaperna är större/ersätter hanteringskunskaperna av en kamera, då är ju färdigheterna som kameraanvändare enligt min definition mindre än de som förmår skapa resultatet med kameran vid just fototillfället. Detta oavsett om man är "vanlig" fotograf eller naturfotograf. Däremot behöver det inte vara FEL att få fram resultatet i datorn, bara det anges i de fall där det inte är uppenbart. I de fall där det analoga mörkrumsarbetet på motsvarande sätt "förvränger" originalet gäller naturligtvis samma sak där.
3a) Naturfoto för mig är när motivet hämtas från naturen. Dokumentärt är för MIG en direkt avbildning av motivet, "så här ser/såg det ut". Jag gillar både det dokumentära, men även det mer "artistiska/impressionistiska/abstrakta", de personliga tolkningarna, uttrycken eller vad man väljer att kalla det.
3b) ALLT är tillåtet, jag förbjuder inget!!! Däremot vill jag ha en ärlighet och trovärdighet kring ett bildresultats uppkomst!!
3c) Analogt eller digitalt kvittar. Den analoga bilden digitaliseras ju vanligtvis också som Kristian H. också nämner. De digitala möjligheterna är ju oftast betydligt större och om inte annat mindre söliga än de analoga.
Angående åtel/kadaver som bl.a Lotta Elofsson nämner, så är det viktigt att nämna att ursprunget till detta var att kunna ge kontrollerat giftfri föda åt framför allt rovfåglar, som när åtlingen började var hårt drabbade av miljögifter. "Bieffekten" har blivit goda möjligheter till fotografering från gömsle vanligtvis.
Mvh/Erik