Annons

Manipulationer inom naturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske borde svara själv också på de frågor jag ställde för 3½ år sedan. Som flera andra har sagt, det mesta är tillåtet så länge man inte försöker föra någon bakom ljuset.

1. Man kan fixa daggdroppar med en sprayflaska när naturen vägrar hjälpa till med lite schysst dagg.

Jo, det kan jag göra utan att skämmas. Men jag skulle inte kalla bilden för t.ex. "Dagg i morgonljuset", det vore inte ärligt.

2. Man kan kyla ner en insekt på en kylklamp en stund, så att den rackarn sitter still på blomman medan man plåtar.

Har inte provat detta, men jag ser inga stora problem med det om man gör det varsamt. Insekter klarar temperaturvariationer.

Förövrigt så slår jag ibland ihjäl myggor som försöker bita mig. Har inte dåligt samvete för det. Och då ska vi inte tala om det öde fästingarna möter! ;-)

3. Man kan klippa bort de där grässtråna som så förtretligt sticker in i bilden på fel ställe.

Jag viker helst undan växtlighet som stör i bilden. Går inte det så kan jag klippa bort enstaka strån, dock aldrig så mycket att jag lämnar synliga spår efter mig.

4. Man kan arrangera höstlöven på marken så att kompositionen och färgerna blir tilltalande.

Javisst kan jag göra det. Men återigen, jag rumsterar inte om så att det blir synliga spår av min framfart.

5. Man kan samla in alla nyckelpigor i trädgården och sätta dem på en och samma blomma.

Visst kan man göra det, men jag tror knappast det blir en snygg bild. Och inte heller trovärdig, om det är det man är ute efter.

6. Man kan lägga ut ett griskadaver för att locka havsörnar eller björnar.

Helt tillåtet och ibland oumbärligt för att ta bilder på skygga djur, men man får aldrig låta påskina att bilden är tagen under "naturliga förhållanden". Samma sak gäller om man tar bilder på "vilda djur" i hägn eller i djurparker.

Dock ogillar jag det vanliga argumentet att åtel alltid är odiskutabelt tillåtet "bara för att det inte går att ta bilden på annat sätt". Med en sån enkelspårig argumentation kan man rättfärdiga många klavertramp.

7. Man kan placera om stockar och stenar i en bild för att göra kompositionen bättre.

Jajamen, visst får man bättra på kompositionen. Dock inte i sådan grad att man lämnar spår efter sig.

8. Man kan öka på antalet zebror i en zebraflock med Photoshop, för skapa en estetisk effekt.

Helt OK. I den konstnärliga frihetens namn är allt tillåtet. Men jag skulle aldrig visa bilden i en situation där den kan tolkas dokumentärt, det vore oärligt.

Senast ändrad:
Jamas skrev:
Man måste skilja på fotografisk bild, där man använder de tekniker som finns för att framställa ett fotografi. Att göra en bild, kan lika gärna vara att göra en tavla, det är också en bild, likaså något man kört genom PS, det är också en bild, men inte fotografisk.

Håller inte med. Jag tror faktiskt att det går att utsätta ett fotografi för visst digitalt mörkrumsarbete och ändå få majoriteten av befolkningen att godkänna resultatet som ett fotografi. Och tycker majoriteten så, ja då är bilden fotografisk.

Hans-C skrev:
Kanske...får vi om 15 år höra följande: "Vadå direkt-beam hem till 3-d enheten?? Fotograferar gör man med en kamera som har en sensor och minneskort!! Och bilder görs sig bäst på en hederlig skärm och inte någon 3D-plasma-tjosan. Kalla det vad ni vill, med foto är det inte! Och vart tog det hederliga hantverket vägen? Brush och rubber tool i Photoshop, det var grejer det! Det ni håller på med är ju bara lek. Jag uppskattar äkta hantverk och fotografering och inte fusk och lek. Men jag lägger ju absolut inga värderingar i detta.... "

En fullt tänkbar utveckling! Bra formulerat.

Nu får jag väl halva fotosidan på mig men...

acke skrev:
Detta är intressant. Terje har naturligtvis rätt i att ordet "fotografi" i sin ursprungliga betydelse är att "skriva med ljus" och det är ur den synvinkeln naturligt att utesluta alla manipulationer i datorn.

...fotografi betyder just "skriva med ljuset" om min skolgrekiska inte sviker mig. Men det betyder inte att det färdiga alstret måste fångas på en ljuskänslig silversaltbaserad film. Ordets definition utesluter vare sig asfaltbehandlade glasplåtar eller sensorer i digitala kameror.

Påstår - eller antyder - man det är man fel ute och det handlar då mindre om fakta än om att hantera sin egen osäkerhet inför en ny teknik.

En logisk följd härav måste bli att det är lika OK att påverka ett fotografi digitalt som det är att göra det i ett mörkrum. Fortsätter ett fotografi att vara fotografiskt om man i ett mörkrum förstärker kontrasterna, så förblir det även fotografiskt om man gör samma sak mha en dator. Övergår ett fotografi till att vara en manipulerad bild om man i PS klonar in eller bort objekt, så sker samma sak om man gör d:eek: i ett mörkrum. Är man tillräckligt öppen och ärlig lägger man inte någon värdering där, utan inser att Hans självklart har rätt när han skriver att oärlighet inte har något med datorer at göra.

Men det är ur psykologisk synvinkel helt naturligt att de som skapat sig en position mha en teknik rackar ned på nya, alternativa tekniker. Så har det alltid varit och så kommer det sannolikt att förbli. Men med fakta har det föga att göra. Har man blivit erkänd och beundrad för de bilder man tagit analogt slåss man givetvis för att behålla sin position. Det nya hotar eftersom det möjliggör för fler att utvecklas som fotografer. Den bild som i gamla tekniken höjdes till skyarna försvinner i nu mängden och den egna positionen hotas. Tro katten att man är skeptisk.

Det är av den här anledningen som:
* digitala fotografier har sämre dynamiskt omfång än analoga
* digitalt brus är sunkigt medan analogt korn är snyggt
* den analogt plåtande fotografen som tar många bilder är engagerad medan den digitalt plåtande fotografen som tar många bilder gör detta utan eftertanke
* såväl morgondagens datorer som operativsystem, programvara och filformat kommer att vara helt inkomplatibla med de media dagens digitala fotografier lagras på, medan dagens analoga bilder kommer att kunna användas och kopieras utan minsta problem
* digitala fotografier är på sin höjd manipulerade BILDER medan analoga bilder är äkta FOTOGRAFIER även om de manglats fram och tillbaka i ett mörkrum

och mycket annat som man kan läsa om i våra forum!

/J

Håller med till 100%, Jan. Har själv fört fram samma argument i flera tidigare diskussioner här på Fotosidan. Det finns otaliga exempel på teknikskiften i historien, där de "etablerade" har varnat för det nya och okända. Det har sällan lönat sig att krampaktigt hålla fast vid det gamla.

Eftersom du citerade mig så trodde du kanske att jag hör till den konservativa falangen. Så är det alltså inte.

acke skrev:
Då föreslår jag att du ägnar dig åt de diskussioner du tycker är intressanta. :)
Jag tycker attt delar av den här diskussionen är intressant; att få reda på hur olika fotografer ser på frågan (och jag har redogjort för min syn). Det jag tycker är ointressant är övertalningskampanjerna som snarare visar på osäkerhet än på något annat. Det är möjligt att det finns rätt och fel, det är möjligt att teknikskiftet håller på att förändra dessa men i så fall kommer de svaren med tiden. Förresten.... om vi hade haft svaren (vilket en del verkar tro sig ha) så hade det inte varit intressant att höra andras tankar i frågan och då tror jag att fotografin hade varit inne i en återvändsgränd.

Stadan skrev:
Ja, det är sant. Men nu när havsörnen har återhämtat sig, behöver vi verkligen fortsätta åtla? Åtlingen rubbar en annan balans i naturen, nämligen att den mesta åtlingen går åt till att öka på korpbeståndet. Korpen är en vacker och kul fågel, men den har ökat extremt mycket i samband med att havsörnsåtlingen började. Korpar är effektiva bopredatorer (=käkar fågelägg och ungar), och har möjligen en stor del i att sjöfågelpopulationer längs våra kuster har fått stora problem. T.ex. ejder, vigg och grisslor har minskat mycket, delvis pga minkens härjningar men även pga den ökande korppopulationens predation.

/Staffan

Jag har inte på något sätt påstått att man ska åtla i all evighet. Jag tog upp åtling av havsörn som ett exempel på när det var befogat och nödvändigt. (Men princip ser jag ingen större skillnad på att "mata" rovfåglar med kött på vintern och att mata fröätare med fröautomater i villträdgårdarna. Dessutom är troligen rovfåglarna i så fall i större behov av viss matning än småfåglarna.)

Hans-C skrev:
Om boken hade hetat "Det fantastiska djurlivet i Afrika", inledningen hade varit typ "...en underbar skildring om hur djuren lever i...." och bilderna hade varit montage ANTINGEN i dator eller mörkerrum hade jag känt mig lurad.

Oärlighet har inget med datorer att göra. Rånar man en bank kan man göra det genom att spränga valvet manuellt eller hacka sig in med dator....

Hade boken hetat "Varma känslor" och inledningen varit typ "....med Afrikas natur som inspiration har xxxx skapat icke dokumentära bilder med sin egen personliga touch metoder som försöker förmedla känslor av......" hade jag inte känt mig lurad.

Kan väl iofs vara så. Frågan är ju dock hur många böcker av den senare typen ser man i bokhandeln?
Möjligen om man letar länge och väl går det att hitta någon, men den överväldigande majoriteten är onekligen den första typen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar