Laponia skrev:
Det är väl den här miss/uppfattningen som skrämmer många etablerade fotografer. Att någon "newbie" med lite datorkunnande kan åstadkomma lika fantastiska alster som en "riktig fotograf".
För övrigt håller jag med det du skrivit.
Egentligen förvånas jag i flera inlägg i forumet hur det jag skrivit mycket snabbt ger nya frågor och även nya exempel... Trodde jag förklarat innan var jag stod i frågan.
Förstår heller inte varför man tror att jag skulle bli skrämd av någon "newbie" heller... Det har ju inget med varför jag har mina argument.
NaturFOTO - en bild gjord på fotografiska grunder, där ljuset skapat bilden. Antingen det nu är ljuset vid fotograferingen eller ljuset i mörkrummet. Ett tomt papper, en oexponerad film - det tillförs ljus som exponerar en fotografisk bild. Enkelt.
PS är helt och hållet digitala/datoriserade efterjusteringar/manipuleringar/förbättringar. En bild som är skapad denna vägen är inget FOTOgrafi. Det är en bild, en datoriserad bild.
Jag säger aldrig att den är mindre värd. Jag bestämmer inget. Jag rangordnar inte. Jag skiljer enbart mellan tekniker.
Ett fotografi kan givetvis visas i digital form - men då ska den digitaliserade processen helt och hållet överföra den fotografiska så exakt som möjligt. All förändring från det fotografiska ursprunget förändrar den FRÅN ett fotografi.
När jag säger att jag är fotograf så är det helt utan eventuella snobbiga fasoner. Jag berättar enbart HUR jag gör mina bilder, och däri VAD det är som skapat bilden. Dvs ljuset och de inställningar/tekniker/tillbehör jag använt för att förmedla/fånga ljuset.
Tror jag förklarat mig tillräckligt tydligt nu - hoppas ni förstår mig.
Slutligen bara för att verkligen vända upp-och-ned på allt i debatten:
Du har ett negativ som du sedan skannar in och sedan fullständigt helt och hållet manipulerar/förändrar från sitt fotografiska ursprung i datorn. Därefter skriver du ut bilden på ett papper och fotograferar av pappret i skala 1:1 så att du får ett nytt negativ med samma proportioner som originalnegativet. Därefter lägger du båda negativen på varandra (som sandwich) och belyser ett papper genom kopieringsapparaten i mörkrummet. Du får en nya bild - ett fotografi givetvis... )