Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Man behöver inte gå över till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Att upplösningen skulle öka med en grovkornig film jämfört med en finkornig är lika sannolikt som att bilderna blir bättre om man fixerar först och framkallar sedan. Jag har testat och jämfört mellan olika filmer och vet att linjeupplösningen sjunker markant vid högre känslighet.

Stefan

Det kan kanske då ha något med den upplevda skärpan att göra. Eller så hade han helt enkelt fel.

Det är precis som Graal skriver en fråga om framkallaren. En finkornsframkallare som t.ex. Microdol minskar den upplevda kornigheten genom att "ludda till" filmkornen. Detta påverkar filmens mikrokontrast och därmed förmågan till upplösning.

-- MW

Magnus W skrev:
Det är precis som Graal skriver en fråga om framkallaren. En finkornsframkallare som t.ex. Microdol minskar den upplevda kornigheten genom att "ludda till" filmkornen. Detta påverkar filmens mikrokontrast och därmed förmågan till upplösning.

-- MW

Delanu upp detta i två delar, en finkornig film kontra en grovkornig film. Den finkorniga filmen har alltid en högre upplösning än den grovkorniga. Det är rätt enkelt att konstatera genom t ex kolla hur många linjepar som en viss film klarar av att urskilja.

Den andra delen är en och samma film i olika filmkallare, där de s k finkornsframkallare inte bara luddar till utan också bryter upp kornstrukturen. En normalframkallare har inte denna effekt, utan bevarar filmens upplösning. Sedan har vi de framkallare och framkallningstekniker som skapar en kontrasthöjning inte olikt den vi får med oskarp mask runt konturer. De ger en förstärkt upplösning, inte så att filmen blir skarpare men genom att skärpeupplevelsen blir högre.

Stefan

alltså

vi hade analogt foto i skolan, svartvit film med iso 400, och fick låna varsin analog kamera.

jävlar

det var tufft
att få vara där i mörkrummet och se hur ett papper belyses och sedan lägga d i framkallningsvätskan
se hur bilden föds här och nu
jösses
det kändes helt filmiskt

kruxet med det analoga för min del nu, det är att jag vill ha en gammal stridsvagnskamera som inte finns att köpa någonstans
och få vill sälja sina
(även om det antagligen finns hur många som helst som bara har sin hemma liggandes, ovetandes om vilken skatt den är)

jag vill ha en nikon F3 tror jag
eller vad rekomenderar ni analoga fantaster?
(jag vill ha nikon, då jag har nikonoptik)

hur hittar man dom egentligen?

=)

Han skrev ju att linjeupplösningen på EN film kunde öka med ökande korn. Inte att en grovkornigare film hade högre linjeupplösning än en finkornigare. Kanske blev det lite misstolkning av det fotografen sa till Samuel?

Senast ändrad:
Graal skrev:
Han skrev ju att linjeupplösningen på EN film kunde öka med ökande korn. Inte att en grovkornigare film hade högre linjeupplösning än en finkornigare. Kanske blev det lite misstolkning av det fotografen sa till Samuel?

Korrekt, antagligen missuppfattade jag kommentaren.

Stefan

Sedan ändras ju linjeupplösningen när man med samma framkallare framkallar till olika kontrast. Förlängd framkallning ger högre kontrast och även grövre/tydligare korn. Tri-X t.ex ger enligt Kodaks datablad en upplösning av 100 linjepar/mm vid framkallning till hög kontrast medan den vid framkallning till låg kontrast endast ger en upplösning på 50 linjepar/mm. Så fotografen som fällde yttrandet hade nog inte helt fel.

stefohl skrev:
Korrekt, antagligen missuppfattade jag kommentaren.

Stefan

Nja, kanske inte du, för Samuel skrev ju sedan att detta kanske var orsaken till att en del gillade grovkornigare filmer mer än finkorniga. Och då har du givetvis helt rätt i ditt svar. Det var nog Samuel som missuppfattade lite.

Graal skrev:
Nja, kanske inte du, för Samuel skrev ju sedan att detta kanske var orsaken till att en del gillade grovkornigare filmer mer än finkorniga. Och då har du givetvis helt rätt i ditt svar. Det var nog Samuel som missuppfattade lite.

Det kan det nog ha varit. Det var intressant detta om upplösning/skärpeuppfattning och olika framkallare, det har jag inte hört tidigare.
Vad är HC-110 för typ av framkallare?

HC-110 är en sk Snabbframkallare typ Rodinal. De ger grövre korn, utnyttjar känsligheten bra och ger en fin kontrast i mellan-högdagerdeln (tänjer ut gråskalan där). Men utspädda minskar effekten av högdagerseparationen lite grand och de fungerar mera som en vanlig utjämningsframkallare. Har själv aldrig använt HC-110 men den ger säkert ett skarpare/tydligare korn än t.ex D-76 eller X-tol.

Jag tror absolut inte att den analoga fotografin är slut, den har bara tagit en liten paus, och kommer att komma tillbaka när den värsta digital hysterin lagt sig.
Jag tror därför också att värdet på analogt kopierade utställningsbilder kommer att stiga i framtiden.
Dom här nu "antika" prylarna levde jag med dygnet runt på 60-talet när jag gick på den numera kultförklarade "Fotoskolan". Jag har väl spart dom mest av sentimentala skäl, men dom fungerar fint fortfarande och kommer säkert att göra det om ytterligare fyrtio år.

Bilagor

• nikon-f.jpg
    nikon-f.jpg
    44.9 KB · Visningar: 268
kreatören skrev:
Jag tror absolut inte att den analoga fotografin är slut, den har bara tagit en liten paus, och kommer att komma tillbaka när den värsta digital hysterin lagt sig.
Jag tror därför också att värdet på analogt kopierade utställningsbilder kommer att stiga i framtiden.
Dom här nu "antika" prylarna levde jag med dygnet runt på 60-talet när jag gick på den numera kultförklarade "Fotoskolan".

Din Gossen Lunasix kommer sannolikt inte att fungera om 40 år, men det är ju kanske inte så viktigt då. Jag tror däremot absolut inte att den analoga fotografin kommer att komma tillbaka, den kommer snarare få en roll jämsides alla andra äldre så kallade ädelmetoder. Det är väl en ganska trevlig roll, eller hur?

Och att tro att den digitala hysterin ska lägga sig påminner mig mest om Ines Uusmanns uttalande om att internet skulle vara en tillfällig fluga. Vi har nog inte sett slutet på den digitala hysterin, eftersom den underlättar människors kommunikation.

Stefan

stefohl skrev:
Din Gossen Lunasix kommer sannolikt inte att fungera om 40 år, men det är ju kanske inte så viktigt då. Jag tror däremot absolut inte att den analoga fotografin kommer att komma tillbaka, den kommer snarare få en roll jämsides alla andra äldre så kallade ädelmetoder. Det är väl en ganska trevlig roll, eller hur?

Och att tro att den digitala hysterin ska lägga sig påminner mig mest om Ines Uusmanns uttalande om att internet skulle vara en tillfällig fluga. Vi har nog inte sett slutet på den digitala hysterin, eftersom den underlättar människors kommunikation.

Stefan

Word!

Nej, instämmer, vi har inte sett slutet på den digitala revolutionen, och gudskelov lär vi få bättre DLSR-kameror om säg 3-4 år än vi har i dag. Kameror som tar bilder i samma klass som de bästa analoga kamerorna gjorde innan utvecklingen dog ut på den fronten.

Däremot lär den analoga fotografin leva kvar, precis som vinylskivorna levt kvar. Tror mer det handlar om en känsla som inte riktigt kan förklaras. Nu har jag aldrig någonsin stått i ett mörkrum, men då jag började foto analogt igen nyligen så upptäckte jag hur jäkla skönt det var att INTE se den färdiga bilden direkt på någon display. Dessutom kände jag att jag la ner mer tid på själva Bilden än då jag plåtar digitalt.
Tycker gott att analog och digital teknik kan leva sida vid sida. Som komplement till varandra.

varför måste det alltid bli analogt mot digitalt?
Det är väl upp till vad folk vill köra med?
Själv har jag behållit några mellanformatare o Hasselblads x-pan den kameran kommer jag aldrig kränga för det är rätt smutt att se på diorna från x-panen.
Däremot är det ingen kund till mig som vill att jag kör med film längre o känner nog knappt någon yrkeskollega som kör film längre heller.
Min kompis som jobbar på labb säger att filmframkallningen bara dyker trots att det är mindre med ställen som tar emot film nu.

Dom som är kvar har höjt priserna med ca 25% sedan jag lämnade in mina sista diarullar.
Oavsett kommer jag behålla x-panen o ta med den på semestern när jag vill ha en LÄTT kameraväska med mig.

Vad jag menade med att den värsta digitala hysterin lagt sig var inte att den skulle gå över eller försvinna utan att den skulle ha stablillsera sig. Nu rusar ju folk iväg och byter kameror titt som tätt och det verkar som om man varje år måste byta upp sig. För många verkar digitala kameror ha blivit, som man tidigare sa om lyxiga sportbilar– "penisförlängare".
Jag tror att om en fem/tio år kommer fotografer som är intresserade av BILD arbeta både digitalt och analogt för att få ut det bästa av båda teknikerna.
Skaran av folk som börjat arbeta med storformat har tex växt kraftigt de senaste åren.

Tyvärr så tror jag inte hysterin kommer att lägga sig alls, precis som datorer blir bättre och bättre hela tiden kommer digitalfoto följa samma utveckling. Det kommer nog att gå i vågor, men allt eftersom chipsen och sensorerna blir billigare att tillverka kommer dels priserna att dala och tekniken förbättras markant. Masn blir faktiskt lite nyfiken vad Nikon skall släppa låt säga år 2010 :)

Skulle tippa att höga ISO samt dynamisk färg återgivning och multi skärpa är något som man forskar på.

Tänk er en kamera som tar brusfria bilder vid ISO 6800 och har dynamisk skärpa dvs inbyggd i rawfilen så att du själv skall kunna sätta den var du vill och att man får en perfekt exponnerad bild i alla slags ljus i HDR kvalité?

Vi har än så länga bara skrapat lite på ytan av vad den digitala tekniken kan göra.

xandx skrev:
Tyvärr så tror jag inte hysterin kommer att lägga sig alls, precis som datorer blir bättre och bättre hela tiden kommer digitalfoto följa samma utveckling. Det kommer nog att gå i vågor, men allt eftersom chipsen och sensorerna blir billigare att tillverka kommer dels priserna att dala och tekniken förbättras markant. Masn blir faktiskt lite nyfiken vad Nikon skall släppa låt säga år 2010 :)

Skulle tippa att höga ISO samt dynamisk färg återgivning och multi skärpa är något som man forskar på.

Tänk er en kamera som tar brusfria bilder vid ISO 6800 och har dynamisk skärpa dvs inbyggd i rawfilen så att du själv skall kunna sätta den var du vill och att man får en perfekt exponnerad bild i alla slags ljus i HDR kvalité?

Vi har än så länga bara skrapat lite på ytan av vad den digitala tekniken kan göra.

Om dina funderingar blir realitet så ser jag bara en ytterligare stärkning av den analoga tekniken. Nu får vi ju se hur det blir, men rent filosofiskt så tror jag inte på detta att många val är samma sak som frihet, alltså att man skulle bli fri i sin fotografering bara för att man slipper bestämma hur bilden ska bli i fotograferingsögonblicket.
Drar man ut resonemanget in absurdum så är alltså det bästa att ständigt filma allt man ser för att sedan plocka ut godbitarna på bästa möjliga sätt. Då är det inte fotografering längre, enligt mig.

Men nu är detta ju helt hypotetiskt.

Förresten, det var väl ingen som missade dokumentären om Anders Petersén? Tycker den var väldigt bra. Ibland blev filmaren lite väl delaktig, men å andra sidan så visar det ju klart och tydligt att det är en subjektiv dokumentär.

Senast ändrad:
Kanske kan den digitala tekniken göra så att vi slipper fotografera? Uppfinna människans ögon och hjärnan i smart kombination?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar