stefohl
Aktiv medlem
boon skrev:
hur länge håller en print?
tycker att på en fotoutställning så vill man ha lite hantverk, för jag skulle aldrig köpa en print.
Den håller betydligt längre än en färgkopia. Det RA4-papper som håller bäst är Fujis färgpapper. Under sama förhållanden håller en pigmentutskrift 2-3 ggr längre, om den görs på bra papper.
Den håller betydligt längre än en svartvit bild, om den som gör den svartvita kopian har missat det minsta lilla i processen.
Sedan tycker jag att det jag gör när jag printar en bild är ett rätt ordentligt hantverk.
Jag blir alltid så störd över dessa debatter om digitalt vs analogt. De flesta analogister säger först att de inte har något emot digital fotografi, sedan kommer det en massa märkliga idéer om hur fult, dåligt och allmänt värdelöst digital fotografi är. Jag köper gärna en fantastiskt välgjord bild av Gunnar Smoliansky, där han stått i mörkrummet och testat olika papper, framkallare och tonare. Men lika gärna köper jag en bild av Dawid, där han fotograferat digitalt, bearbetat dem digitalt och skrivit ut bilden. För mig är båda två bra fotografer som gör bra bilder.
Stefan