Annons

Mamiya 645E

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är väl inte det du vill höra men....

Jag tycker att det är synd att du skaffade en 645E - den är ju inte särkilt utbyggbar för framtiden.

Om du satsat på ex ett beg SV pak skulle du haft andra möjligheter. En av fördelarna med 645:an är faktiskt windern - det är med hjälp av den som den blir en mycket smidig handhållen mellanformatskamera och jag har lite svårt att fatta hur man ska jobba med den i ögonhöjd tillsammans med veven... men det går säkert.

Nackdel 2 är ju att den saknar magasin - det är klart att man kan jobba med 2 insatser - men du går miste om möjligheten att använda ett polaroidbakstycke (mycket smidigt och absolut nödvändigt när man arbetar "profesionellt") - samt att man är förberedd för att använda ett framtida digitalbakstycke till kameran.

Men - annars är det ju en mycket bra kamera, och om detta är din första mellanformatskamera (vilket jag antar) så kan jag väl bara säga - grattis! Det är mycket trevligare att arbeta med mellanformat än småbild. Bilderna får en skönare kvalitetskänsla som är svår att beskriva (har inte enbart med kornet att göra...)

Det finns ju en hel del gamla begagnade objektiv som passar - så jag skulle väl rekommendera att du tittar efter ex en vidvinkel - 55mm 2.8 kanske?

Lycka till!

Jag har inte en Mamiya 645E själv, men var lite intresserad av att köpa en och har därför tittat lite på den.
Socker skrev:

En av fördelarna med 645:an är faktiskt windern - det är med hjälp av den som den blir en mycket smidig handhållen mellanformatskamera och jag har lite svårt att fatta hur man ska jobba med den i ögonhöjd tillsammans med veven... men det går säkert.
Till Mamiya 645E finns ett "Rapid winder grip" som gör den lika smidig att mata fram filmen med som en småbildskamera med manuell filmframmatning. Dessutom blir den bekvämare att hålla vid frihandstagningar.

Om avsaknaden av magasin är en nackdel beror förstås på hur du skall använda kameran. Jag tror få amatörer använder polaroidbakstycke. Även Pentax 45 har samma system med utbytbara filminsatser och många mellanformatskameror (och alla småbildskameror) har inte ens det.

Det jag menar är att det finns många andra fördelar som mellanformatskameror har framför småbild än bara ett större filmformat - varför inte ta del av dom?

Många av de som använder ex Pentax 67 Profesionellt har skaffat sig NPC:s bakstycke som man monterar på ett kamerhus och sedan använder som ett polaroidbakstycke ( sammanlagd kostnad ca 30 000:- )

(NPC:s polaroid bakstycken finns även till Pentax 645 och en mängd småbildskameror)

Hasselblad har själva sagt att det är en mycket oväntad fördel deras kameror nu har fått med användningen av digitala bakstycken.

Antagligen kan vi inom ett antal år använda (billiga) digitala bakstycken till dessa kameror som kan prestera högre bildkvalitet än vad traditonell film kan. Förhoppningsvis kan dom dessutom ha inbyggda profiler för vilken filmkänsla vi vill ha - Tri-X, VPS 160, Ektachrome 64 eller liknande :)

Därför är min rekommendation till dig Olle att kolla upp vad du kan hitta en begagnad Mamiya 645 pro SV kit för ( har själv sett ett sådant kit för 12500:- i "A" skick)

Det borde bli ungefär vad en 645E med "Rapid winder grip" kostar nytt.

Då får du en kamera som du senare kan bygga ut (om du vill).

Jag tittade på 645E, men gav upp den just eftersom man inte kan byta magasin, och för att windern är med manuell "spak" som man måste dra två gånger - en gång för att ladda filmen, och en för att spänna slutaren.

Hej

Jag har kameran och upplever inte framdragningen som ett problem.

Ljusmätaren är mycket bra
Man kan justera dioptritalet så man inte behöver glasögon betydligt längre än på de flesta kamror (+/-5)
Filmladdningen är extremt enkel

Dock saknas magasin, men upplever inte det som ett problem då jag håller mig till samma film hela tiden.

Den är välbyggd tycker jag.

Jag har scannat in en test på den från Popular Photograpy om nån är intresserad. Kan maila den. Är 6 sidor PDF.

Problemet med mellanformat är ju efter man tagit bilderna, allt är ju större och dyrare, tex DIA kostar ju mer. Man får mindre antal bilder från en rulle, men kostar lika mycket eller mer än en 36 rulle att få 10x15 (man får 16st för 119:- på Expert i Karlkskoga)

Så nu ligger den och väntar på de ryck man får gällande porträtt, då är det lite häftigt med mellanformatet.

Roine

tack för alla svar, jättebra att se vad folk tycker...
(rent formellt har jag inte köpt kameran ännu, då jag "bara" lånat hem den från jobbet) men saken känns redan avgjord, den är ju underbar...

att ställa in dioptrin för att inte behöva glasögon tycker jag mest är onödigt. har du så mycket som -5 måste du ju ha på dig glasögonen igen för att överhuvud taget hitta avtryckaren... typ :)

Hej jbomelin

Antar att du inte använt en 645E. Den har ljusindikering i ena kanten (vänster) för tiden.
Som på äldre SLR kamror

Den ser du inte med glasögon. Du kommer för långt ut med taskig vinkel. Så det är, i detta fallet, inte helt oviktigt.

Roine

jbomelin skrev:
att ställa in dioptrin för att inte behöva glasögon tycker jag mest är onödigt. har du så mycket som -5 måste du ju ha på dig glasögonen igen för att överhuvud taget hitta avtryckaren... typ :)

Kom idag över en Mamiya 645 Pro med 80mm, 2 mag, AE prisma (det bästa av de två) och winder för 9500 kr. I fint skick oxå.

Bara så ni vet.. ;)

roinek skrev:
Hej

Bara att grattulera.

Då blir det en häftig scanner för negativ/dia som nästa investering?

Roine

Tackar :)

Nja, det får duga med min Epson 2450 så länge. Den ger faktiskt ruggigt bra resultat när man scannar mellanformat. Inte riktigt i klass med en "riktig" filmscanner men den räcker långt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar