Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"makrotub" för nikon (tradera)

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.tradera.com/NY_MakroTub_For_Nikon_Kamera_D40_D60_D80_D200_D300_mfl_-auktion-79943869

Nån som provat en sådan? Sätter man den mellan kamern och sen sitt tex 50mmobjektiv? Nån som har lite resultat att visa upp? Blir det ok/bra/skit?

(har sökt men inte hittat nån tråd om dessa)
Det är helt enkelt en mellanring. Mellanringar ger inte någon påverkan på bilden helt enkelt därför att de inte innehåller något glas. Däremot tappar man i ljusstyrka i och med att objektivet hamnar längre ut från kameran. Om man vill jobba mycket med makrobilder, närbilder, är det antagligen bäst med ett riktigt makroobjektiv. Men mellanringar är ett jättebra verktyg att börja med. Och billigt. Ibland finns det "äkta" Nikonmellanringar på tradera. Köpte själv en för inte så länge sedan.
Nu är det ju inte någon optisk skillnad på original och pirat eftersom glaset saknas. Däremot kan ju kvaliteten i utförandet skilja sig åt.

Kolla på denna länk:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/micronikkor/55mmmicro.htm
En av Nikons mellanringar heter PK-13. Möjligen kan du hitta mer om du söker på detta.

/johan
 
Mellanring och 50mm f/1.8 är en trevlig kombination. PK-13 som jag har är 27mm och ger ett mycket bra resultat. Klart bättre än s.k macrolimser.
Jag kör också med bälg som visades i länk i tidigare tråd. Det är optimalt, men inget men släpar med utomhus.
 
Mellanring och 50mm f/1.8 är en trevlig kombination. PK-13 som jag har är 27mm och ger ett mycket bra resultat. Klart bättre än s.k macrolimser.
Jag kör också med bälg som visades i länk i tidigare tråd. Det är optimalt, men inget men släpar med utomhus.

HAr du något skoj bildexempel du tagit med kombinationen?
 
HAr du något skoj bildexempel du tagit med kombinationen?

Kolla bland mina bilder. Har en spindel som är tagen med en D40 med orginal 18-50 tillsammans med en PK-13. Grymt roligt är det!
Problemet med mellanringar är ju dock att man förlorar att kunna fokusera långt bort, som t ex min Sigma 30mm f1.4 tillsammans med PK-13, då kan jag inte fokusera längre bort än typ 2mm från främsta glaset, alltså helt oanvändbart. :p
 
Vad händer om jag sätter mellanringar framför mitt 150mm makro? Har läst att det ffa är tillsammans med kortare brännvidder som mellanringar används. Jag har en teleconverter, men det är ju tilltalande att öka avbildningsskalan utan att lägga in mera glas, dessutom gör det ju inte så mycket att man tappar ljus om man ändå fotar stillasittande motiv med stativ.

Per
 
Vad händer om jag sätter mellanringar framför mitt 150mm makro? Har läst att det ffa är tillsammans med kortare brännvidder som mellanringar används. Jag har en teleconverter, men det är ju tilltalande att öka avbildningsskalan utan att lägga in mera glas, dessutom gör det ju inte så mycket att man tappar ljus om man ändå fotar stillasittande motiv med stativ.

Per

Jag har faktiskt undrat samma sak fast med mitt tamron 90mm, hoppas någon kan ge oss ett svar! :D
 
http://www.tradera.com/NY_MakroTub_For_Nikon_Kamera_D40_D60_D80_D200_D300_mfl_-auktion-79943869

Nån som provat en sådan? Sätter man den mellan kamern och sen sitt tex 50mmobjektiv? Nån som har lite resultat att visa upp? Blir det ok/bra/skit?

(har sökt men inte hittat nån tråd om dessa)

Det tråkiga med den där tuben är att du måste fota med helöppen bländare, vilket kan vara väldigt begränsande vid makrofotografering.

Hur det är med ljusmätning med den tuben har jag inte riktigt förstått, om den har kontakt med kameran eller om man måste mäta ljuset helt själv.
 
Vad händer om jag sätter mellanringar framför mitt 150mm makro? Har läst att det ffa är tillsammans med kortare brännvidder som mellanringar används. Jag har en teleconverter, men det är ju tilltalande att öka avbildningsskalan utan att lägga in mera glas, dessutom gör det ju inte så mycket att man tappar ljus om man ändå fotar stillasittande motiv med stativ.

Per

Du kommer ju få mer millimeter, men du kommer också förlora att du kan fokusera oändligt långt bort. Man förlorar till och med väldigt mycket fokus åt det hållet. Om jag sätter fast min PK-13 (alltså 27.5mm extra) på min 18-105mm så kan jag knappt fokusera 1dm framför linsen. Samtidigt så gör den också så jag enbart kan köra på minsta bländaren, så jag måste ha ganska extrema slutartider om jag ska se nånting över huvud taget.
 
Vad händer om jag sätter mellanringar framför mitt 150mm makro? Har läst att det ffa är tillsammans med kortare brännvidder som mellanringar används. Jag har en teleconverter, men det är ju tilltalande att öka avbildningsskalan utan att lägga in mera glas, dessutom gör det ju inte så mycket att man tappar ljus om man ändå fotar stillasittande motiv med stativ.

Per

Sätta mellanringar framför ett objektiv? Det normala är väl ändå att man placerar mellanringarna mellan kamerahuset och objektivet? Eller har jag missat något? Under de år jag använt mellanringar så har i alla fall jag monterat dem mellan kamerahus och objektiv för att därmed öka utdraget och komma närmare.
Har använt ringarna tillsammans med optik mellan 35 och 200 mm utan problem.
 
Stativ och manuell skärpa vid närbilder

Det fungerar inte så bra att använda autofokus på riktigt nära håll. Det bästa är manuell fokus och kameran på stativ, annars kan man försöka "gunga"in skärpan, men risken för oskärpa pg av kameraskak eller felfokus är överhängande.

Därför är det inte så viktigt att mellanringar har autofokus. Det finns en fördel med manuella ringar och det är att de ofta är mer stabila.

Det går utmärkt använda mellanringar på objektiv med längre brännvidd. mellanringar används för att komma närmare motivet därför kan man inte fokusera på oändligt och det är alltså inget fel.
 
Visst funkar mellanringar med långa makroobjektiv. Dock måste man ha ganska lång förlängning för att få någon vidare ökning av förstoringen. Tillsammans med att man förlänger avståndet mellan bländaren och sensorn ökar man även effekten av diffraktion. Detta är främst ett problem vid höga bländartal men ändå en faktor man bör beakta. Därför är nog telekonverter att föredra ihop med t ex 150 mm, inte minst för att man behåller arbetsavståndet.
 
Det fungerar inte så bra att använda autofokus på riktigt nära håll.

Varför fungerar inte AF-C? Se tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101092&page=2

Och så har jag insett att C-läget är fantastiskt vid makrofotografering; kompenserar både för vind som rör motivet och för när jag rör kameran för att finkomponera utsnittet. Bara att ställa in en fokuspunkt, rikta in den på motivet och sen kan både jag och motivet röra oss bäst vi vill.
 
Jag har den och har testat med D300 och Nikon 105/2,8. Ljusmätning fungerar. Ett objektiv med bländarring är att föredra.
 
Jag har faktiskt undrat samma sak fast med mitt tamron 90mm, hoppas någon kan ge oss ett svar!

Hej, jag kör bara mitt tamron makro med en mellanring från kenko, dessutom avvänder jag ibland min d200 så brännvidden blir 135 mm, Autofocus använder jag ändå alldrig när jag plåtar makro, det blir alldrig bra! Välkommen in och kika runt hos mig! mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.