Annons

Makroobjektivets avbildning

Produkter
(logga in för att koppla)
Får passa på att fråga, jag har ett 135/2 som jag ibland använder med mellanringar, även om man tappar ljus med mellanringarna, får man ändå ett skärpedjup som är såsom f/2? I tex en DOF tabell, kan man använda 135mm, f/2 och den verkliga avståndet som det blir med mellanringar, säg 50cm?

Ett objektiv ändrar väl brännvidd när man fokuserar på olika avstånd.
Den angivna brännvidden för ett visst objektiv är brännvidden på långa avstånd.
Även den faktiska bländaren ändras när man fokuserar närmre motivet.
För ett makroobjektiv vanligtvis 1 1/2 till 2 steg mindre bländare vid närgränsen.
Den vanliga definitionen av brännvidd är avståndet från brännpunkten till linsens mittpunkt för ljusstrålar som faller parallellt mot linsen.

Så brännvidden ändras inte av att man fokuserar med en enkel lins, eller ett objektiv som fokuseras med utdrag, men brännvidden kan ändras när man fokuserar ett objektiv med intern fokusering (linser i objektivet rör sig i förhållande till varandra).

Och av någon anledning verkar makroobjektiv kunna fokusera hela vägen till oändligt medan jag med mellanringar får ett kort fokusområde, bara på nära håll.
Det är inte så märkligt. Med en mellanring ökar man utdraget, dvs man fokuserar på närmare håll än oändligt. Det går inte att kompensera för det genom att vrida på objektivets fokuseringsring. Man kan ju inte fokusera förbi oändligt med de flesta objektiv.

Senast ändrad:
Får passa på att fråga, jag har ett 135/2 som jag ibland använder med mellanringar, även om man tappar ljus med mellanringarna, får man ändå ett skärpedjup som är såsom f/2? I tex en DOF tabell, kan man använda 135mm, f/2 och den verkliga avståndet som det blir med mellanringar, säg 50cm?
Skärpedjupstabeller brukar förutsätta "vanliga" fokuseringsavstånd och är beräknade med en approximation av en formel som kan härledas med lite trigonometri.

Svaret är alltså: förmodligen inte.

David Jacobsons "Lens Tutorial" är bra, men ganska mastig.
Norman Koren har också en text om skärpedjup som man kan förkovra sig i.

Skärpedjupstabeller brukar förutsätta "vanliga" fokuseringsavstånd och är beräknade med en approximation av en formel som kan härledas med lite trigonometri.

Svaret är alltså: förmodligen inte.

David Jacobsons "Lens Tutorial" är bra, men ganska mastig.
Norman Koren har också en text om skärpedjup som man kan förkovra sig i.
Tackar. Båda kändes maffiga skulle jag säga 😊
Någon tänkte på samma sak för nästan tjugo år sedan

Borde gå att testa på en linjal kanske, få ett mått där och sedan gå in i en tabell och se om det kan stämma. Borde vara lika lurigt med ett makro kan jag tycka där många parametrar ändrar sig i närområdet

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar