Annons

Makroobjektivets avbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

O H

Aktiv medlem
Finns det något annat än närgränsen som påverkar ett makroobjektivs förmåga att avbilda motivet större? Att brännvidden har betydelse om närgränsen hålls konstant förstår jag. Men två 100 mm objektiv som hålls 80 cm från ett motiv avbildar väl motivet lika stort oavsett om det ena objektivet har 80 cm som närgräns och det andra är ett makro med 30 cm närgräns?

Ja, i teorin blir båda dina 100 mm samma vid 80 cm, det vill säga om objektiven faktiskt är 100 mm oavsett fokusavstånd. Detta är dock inte alls säkert. Man kan ta Nikons gamla AF 60/2,8D mot det nyare AF-S 60/2,8G (båda är makron) som exempel, där det senare har klart kortare närgräns. Något som inte beror på att de ger olika avbildningsskala, utan på att det nyare objektivet tappar brännvidd vid fokusering mot närgränsen.

Generellt skulle jag säga nej. Det optiska konstruktionen påverkar vilken avbildningsskala man får på ett visst avstånd mellan sensor/film och motivet. Detta macro från Laowa är ett bra bevis på detta:

Ett objektiv ändrar väl brännvidd när man fokuserar på olika avstånd.
Den angivna brännvidden för ett visst objektiv är brännvidden på långa avstånd.
Även den faktiska bländaren ändras när man fokuserar närmre motivet.
För ett makroobjektiv vanligtvis 1 1/2 till 2 steg mindre bländare vid närgränsen.

Generellt skulle jag säga nej. Det optiska konstruktionen påverkar vilken avbildningsskala man får på ett visst avstånd mellan sensor/film och motivet. Detta macro från Laowa är ett bra bevis på detta:
Inte ett helt normalt objektiv dock... ;)

Har för mig att brännvidden ändras mest för de objektiv med internfokus, dvs längden på objektivet förändras inte med avståndsskalan

Laowas macro är som sagt var ganska extrem, men det visar i varje fall att den optiska konstruktionen har betydelse. Även om man har objektiv som inte ändrar brännvid vid fokusering så kan man ändå inte säga att avbildningsskalan blir samma.
Om man skall hantera en sammansatt optiskt system (inte bara ett tunt linselemet) på ett generellt sätt så behöver man veta var det främre och bakre optiska huvuplanet (pricipal plane på engelska) befinner sig. Kompenserar man för avståndet mellan det främre och bakre optiska huvudplanet när du mäter avståndet mellan sensor/film och motivet så kommer avbildningsskala bli samma. (Under förusättning att brännvidden är samma förståss.)

Så om jag m.h.a. mellanringar lyckas komma ner i en lika kort närgräns som ett makroobjektiv har, med ett icke-makroobjektiv, kan makroobjektivet ändå ge större förstoring tack vare en annorlunda optisk konstruktion?

Kanske... Värt att tänka på är att ett makroobjektiv är optimerat för att ge bra bildkvalité på nära håll. Ett icke-makro kommer därför med stor sannolikhet ge sämre bildkvalité på nära håll än ett makro.

Länken fungerar för mig nu. Dock hittade jag ett fel i artikeln.

Med Canon FD och Olympus måste man använda en speciell (billig) adapter.

Det där är sant för Canon FDn, men inte för Canon FD.

Som diskuterats kan olika objektiv ge olika förstoringsgrad vid samma avstånd och brännvidd. T ex brukar objektiv med Internfokusering få kortare brännvidd närmre närgränsen medan de med bakre fokusering får lägre brännvidd t ex.

Ett makroobjektiv och ett icke makroobjektiv kan mycket väl få samma förstoringsgrad "makro" om man använder mellanringar. Det som är speciellt för makro är dock att de är optimerade för bra skärpa vid makro. Ett objektiv som inte är byggt som makro men där man kör med mellanringar kan ge väldigt dålig skärpa. Makroobjektiv använder sig bl a av "flytande" (floating) kundgrupper för att ge denna optimerade skärpa vilken bidrar till deras högre kostnad.

• Gilla
Reaktioner: O H
Som diskuterats kan olika objektiv ge olika förstoringsgrad vid samma avstånd och brännvidd. T ex brukar objektiv med Internfokusering få kortare brännvidd närmre närgränsen medan de med bakre fokusering får lägre brännvidd t ex.

Ett makroobjektiv och ett icke makroobjektiv kan mycket väl få samma förstoringsgrad "makro" om man använder mellanringar. Det som är speciellt för makro är dock att de är optimerade för bra skärpa vid makro. Ett objektiv som inte är byggt som makro men där man kör med mellanringar kan ge väldigt dålig skärpa. Makroobjektiv använder sig bl a av "flytande" (floating) kundgrupper för att ge denna optimerade skärpa vilken bidrar till deras högre kostnad.
Och av någon anledning verkar makroobjektiv kunna fokusera hela vägen till oändligt medan jag med mellanringar får ett kort fokusområde, bara på nära håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar