canonclara
Aktiv medlem
Hej!
Vet ni något bra macro-objektiv till nybörjare? Till Canon EOS 1000D
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Om användningsområdet är macro, skulle jag definitivt skaffa canons 100mm f/2.8.
Stativ är ändå mer eller mindre ett måste, så IS spelar inte in särskilt mycket.
Vill du använda det mer allround, till porträtt och liknande kan nog L-varianten vara värd den extra slanten.
Kanske lite väl dyrt för mig. Som nybörjare känner jag att något så pass specialicerat som macro för 5-7k får vänta tills jag bestämt hur roligt jag tycker det här är.
Hur är det med mellanringar och Canons close-up linser? Fungerar dom, eller blir det bara skräpresultat? Funderar mest över hur bra resultat man kan få med ett dylikt fattigmansmakro.
Hade ju varit rätt intressant att se vad som hände om man satte på 25mm mellanring och en 500D close-up-lins på ett 50mm/1,8 eller kanske 18-55? Det är ju objektiv man redan har, så kostnaden blir mellanringen och lins, alltså runt 2000kr.
Dom flesta makro objektiv är riktigt bra.
Dom billigaste är nog Canon ef 50/2,5 macro 1:2 och Sigma 50/2,8 1:1 Kostar väl runt 2500 spänn och ska vara väldigt skarpa. Fast man får krypa nära med 50 mm brännvidd. Canon EF 50/2,5 ger inte 1:1 utan tillbehör.
Nackdelen med 50mm Macro är väl just det att man måste krypa så nära att man ofta skuggar spindeln alt skrämmer iväg fjärilen. Bättre med liiiite längre brännvidd tycker jag.
Det där är en mycket seglivad myt här på Fotosidans forum. Alla objektiv är optimerade för att fungera som bäst inom det fokusområde de är konstruerade för. Så man får även en försämring av skärpan med mellanringar. Jag såg t ex en gång en test där man fick ett något bättre resultat med en tvålinsig, sk akromatisk, närbildslins än med mellanring med samma objektiv och avbildningsskala. Det gäller förstås inte alltid. Med andra kombinationer av objektiv och avbildningsskalor kan resultatet säkert ibland bli tvärtom. Bäst resultat brukar man alltid få med makroobjektiv, eftersom de är konstruerade för att ge bra resultat även på makroavstånd. De är även mest praktiska att använda. Man behöver ju inte sätta på och montera av ringar och linser när man varierar avbildningsskalan.Mellanringar är alldeles förträffliga för att prova på macro, och försämrar inte skärpan alls.
Det där är en mycket seglivad myt här på Fotosidans forum. Alla objektiv är optimerade för att fungera som bäst inom det fokusområde de är konstruerade för. Så man får även en försämring av skärpan med mellanringar. Jag såg t ex en gång en test där man fick ett något bättre resultat med en tvålinsig, sk akromatisk, närbildslins än med mellanring med samma objektiv och avbildningsskala. Det gäller förstås inte alltid. Med andra kombinationer av objektiv och avbildningsskalor kan resultatet säkert ibland bli tvärtom. Bäst resultat brukar man alltid få med makroobjektiv, eftersom de är konstruerade för att ge bra resultat även på makroavstånd. De är även mest praktiska att använda. Man behöver ju inte sätta på och montera av ringar och linser när man varierar avbildningsskalan.
Därmed inte sagt att man inte kan få tillräckligt bra resultat med såväl mellanringar som akromatiska linser. Ja kanske även med de billigare enlinsiga närbildslinserna om man inte är en inbiten pixelpeepare. En fördel med närbildslinser framför alla andra närbildstillbehör, inkl makroobjektiv och mellanringar, är att de inte "stjäl" något ljus.
Olle
Ikke.
Mellanringen försämrar skärpan genom att man utnyttjar objektivet inom ett avstånd det inte är byggt för.
Makroobjektiv är optimerade och byggda för att ge bästa resultat på nära håll, ¨vanliga¨objektiv är optimerade för att prestera bäst längre avstånd.
Mvh.
/Janne
Att mellanringar skulle försämra skärpan, ens i måttlig grad, är helt nytt för mig.
Du får gärna utveckla på vilket sätt skärpan förändras med mellanring inom det fokusområde som blir kvar. För du noterade väl att det var skärpa jag pratade om? Inte fokusområde, ljusinsläpp eller något annat.
Jag tror du har fel, helt enkelt.
http://www.cyberphoto.fi/support/konverterguiden.htm
Hej!