Aldrig stativ eller blixt
Hej!
Du får massor med tips ser jag och det är ju jättebra. Då kan du välja vad du ska prova.
Nu tänker jag gå en liten aning emot de råd du redan fått. Jag har gått mig djupt ner i macroträsket och är framför allt intresserad av att fotografera växter, men också annat smått i naturen.
Jag använder aldrig stativ, det begränsar och är hindrande enligt min högst personliga uppfattning. Jag vill oftast ha maximal oskärpa i bakgrunden och ett kort skärpedjup. Jag använder endast kameran (Nikon) och alternerar mellan olika macroobjektiv, men favoriten är Nikon 105 mm/f2,8. Ingenting annat i utrustningsväg.
Inställningar på kameran blir ju lite olika, men när det gäller bländartal så ligger jag oftast på 2,8 och i nödfall kanske upp till max 5,6. Jag använder aldrig auto-ISO eller auto-WB. WB (vitbalans) har jag i regel inställd på solsken. Jag använder programmet manuell (M) eller bländarförval (A) - aldrig program (P).
Kameran är inställd på flera olika egna val hur jag vill ha skärpa, kontrast och färgmättnad m m.
Jag använder exponeringskompensation och ISO så långt det är möjligt för att undvika blixt. Enligt min mening blir resultatet bättre av att använda befintligt ljus. Jag undviker att fotografera i det hårda ljuset som ofta blir "mitt på dagen".
Ibland kan det ju vara så att kamera och objektiv behöver justeras hos tillverkaren för att få till skärpan. Du borde kunna få till en bra skärpa utan en massa "jox" om du klarar av att hålla kameran någorlunda stilla.
Kanske ska du be om att få följa med någon som du tycker tar just sådan macro-bilder som du själv vill klara av att ta. Be den om hjälp när ni är ute och fotograferar.
Lycka till! Det är kul med macro!
/Nonno