Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag har fått rådet att börja med makro och köpa på mig ett bra makrooptik. Jag använder Nikon D300 och Nikon D6. Vilken optik rekommenderar ni?
mvh,
Thomas Eriksson

esbtse skrev:
Jag har fått rådet att börja med makro och köpa på mig ett bra makrooptik. Jag använder Nikon D300 och Nikon D6. Vilken optik rekommenderar ni?
mvh,
Thomas Eriksson
Med sådana kameror i din ägo borde du väl ändå veta vilket macro-objektiv som passar dig??
Är det macro till fjärilar,sländor eller större blommor eller det riktigt små,små,små objekt du letar ett macro efter ???
Mvh Thomas

Samma frågeställning i andra forumtrådar

Hejsan Thomas!

Din frågeställning är vanligt förekommande här i forat. Om du söker på macro och nikon, kommer du finna flera trådar där detta avhandlas.

Här har du ett exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=15&highlight=macro nikon&pagenumber=1

I ovanstående tråd kommer du finna hänvisningar till ytterligare några andra trådar där ämnet dryftas. Det enda som skiljer i en del trådar är vilken Nikon-kamera man söker macro-objektiv till.

Hälsningar
Nonno

tack för tippsen

Det ser ut som 60/2.8 har den bästa optiska prestandan så jag tror jag satsar på dennna lins.

Re: Re: Makro till Nikon?

solvargen skrev:
Med sådana kameror i din ägo borde du väl ändå veta vilket macro-objektiv som passar dig??
Är det macro till fjärilar,sländor eller större blommor eller det riktigt små,små,små objekt du letar ett macro efter ???
Mvh Thomas
Med ett sådant inlägg tror man att du är i tonåren. Väx up.

Re: tack för tippsen

esbtse skrev:
Det ser ut som 60/2.8 har den bästa optiska prestandan så jag tror jag satsar på dennna lins.

låter som ett utmärkt val, läst väldigt mkt bra om den gluggen (fin bokeh har den oxå).

Re: tack för tippsen

esbtse skrev:
Största nackdelen är det extremt korta arbetsavståndet vid hög forstoring, 5-10cm vid 1:1.

Re: Re: tack för tippsen

Emil-G skrev:
Största nackdelen är det extremt korta arbetsavståndet vid hög forstoring, 5-10cm vid 1:1.
Jag har 105DC och 85TC som jag kan använda som makro med mellanringar så det känns inte roligt att köpa ennu en optik med denna brenvidd.
Eftersom jag är ovan vid makro så börjar jag någonstans och sedan får man se vad man behöver.
mvh,
Thomas Eriksson

60:an är mycket trevlig, köp helst den nya bara (AF-S 60/2.8 G), då den har snabbare autofokus, är aningens skarpare och har snyggare bokeh. Den gamla modellen är inte alls dålig heller, men den nya är snäppet bättre så köper du nytt är det inte mycket att fundera över.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto