Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Makro till Nikon?
- Trådstartare esbtse
- Start datum
Ola Rockberg
Aktiv medlem
105/2.8 tycker jag fungerar utmärkt. Avgör själv: http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=170777
Tror dock att det finns fler Nikonobjektiv som också är helt OK men jag har bara testat 105:an.
Tror dock att det finns fler Nikonobjektiv som också är helt OK men jag har bara testat 105:an.
solvargen
Aktiv medlem
Med sådana kameror i din ägo borde du väl ändå veta vilket macro-objektiv som passar dig??esbtse skrev:
Jag har fått rådet att börja med makro och köpa på mig ett bra makrooptik. Jag använder Nikon D300 och Nikon D6. Vilken optik rekommenderar ni?
mvh,
Thomas Eriksson
Är det macro till fjärilar,sländor eller större blommor eller det riktigt små,små,små objekt du letar ett macro efter ???
Mvh Thomas
nonno
Aktiv medlem
Samma frågeställning i andra forumtrådar
Hejsan Thomas!
Din frågeställning är vanligt förekommande här i forat. Om du söker på macro och nikon, kommer du finna flera trådar där detta avhandlas.
Här har du ett exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=15&highlight=macro nikon&pagenumber=1
I ovanstående tråd kommer du finna hänvisningar till ytterligare några andra trådar där ämnet dryftas. Det enda som skiljer i en del trådar är vilken Nikon-kamera man söker macro-objektiv till.
Hälsningar
Nonno
Hejsan Thomas!
Din frågeställning är vanligt förekommande här i forat. Om du söker på macro och nikon, kommer du finna flera trådar där detta avhandlas.
Här har du ett exempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=15&highlight=macro nikon&pagenumber=1
I ovanstående tråd kommer du finna hänvisningar till ytterligare några andra trådar där ämnet dryftas. Det enda som skiljer i en del trådar är vilken Nikon-kamera man söker macro-objektiv till.
Hälsningar
Nonno
esbtse
Aktiv medlem
Re: Re: Makro till Nikon?
Med ett sådant inlägg tror man att du är i tonåren. Väx up.solvargen skrev:
Med sådana kameror i din ägo borde du väl ändå veta vilket macro-objektiv som passar dig??
Är det macro till fjärilar,sländor eller större blommor eller det riktigt små,små,små objekt du letar ett macro efter ???
Mvh Thomas
ungkarl
Aktiv medlem
Re: tack för tippsen
låter som ett utmärkt val, läst väldigt mkt bra om den gluggen (fin bokeh har den oxå).
esbtse skrev:
Det ser ut som 60/2.8 har den bästa optiska prestandan så jag tror jag satsar på dennna lins.
låter som ett utmärkt val, läst väldigt mkt bra om den gluggen (fin bokeh har den oxå).
Emil-G
Aktiv medlem
Re: tack för tippsen
Största nackdelen är det extremt korta arbetsavståndet vid hög forstoring, 5-10cm vid 1:1.esbtse skrev:
Det ser ut som 60/2.8 har den bästa optiska prestandan så jag tror jag satsar på dennna lins.
esbtse
Aktiv medlem
Re: Re: tack för tippsen
Eftersom jag är ovan vid makro så börjar jag någonstans och sedan får man se vad man behöver.
mvh,
Thomas Eriksson
Jag har 105DC och 85TC som jag kan använda som makro med mellanringar så det känns inte roligt att köpa ennu en optik med denna brenvidd.Emil-G skrev:
Största nackdelen är det extremt korta arbetsavståndet vid hög forstoring, 5-10cm vid 1:1.
Eftersom jag är ovan vid makro så börjar jag någonstans och sedan får man se vad man behöver.
mvh,
Thomas Eriksson