Annons

Makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en Sony Alpha 300 och vill köpa en macro objektiv till den.

tidigare hade jag en konika Minolta Dimage Z6 och kunde ta RIKTIGT bra macrobilder med, vilket inte alls är möjligt med min nyare & dyrare kamera eftersom jag inte har en macro objektiv, antar jag.

det objektiv som jag använder idag är en Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 för kännedom, visserligen står det macro på objektivet men bilderna blir inte i närheten så bra som på min gamla kamera.

vill någon vara vänlig och komma med lite tips och info om va man ska tänka på.

jag har för ex. ingen aning om vad som menas med "macroläge faktor"


är tacksam för hjälp.

Reza!

Om du vill komma billigt undan och prova på makrovärlden utan ett speciellt makroobjektiv för drygt 3000 kr, så kan du köpa ett sånt här set med närbildslinser.
http://kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

Kostar 250 kr för 55 mm.

Sedan om du inte redan har en extern blixt så köp en sådan som funkar trådlöst med din kamera, t.ex. en Minolta 3600 HS(D) finns att köpa här: för 1000 kr. ;-)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152138
Den har du mycket stor nytta av även för annat än macro.

Kör manuell fokus och gunga in skärpan och låt den inbyggda blixten utlösa den externa. Lågt ISO och liten bländare och blixten så nära motivet du kan i medljus lite snett från sidan.

Trots att ditt objektiv inte är ett dyrt super-objektiv så kommer du ändå efter lite träning få betydligt bättre bilder än du fick med din kompaktkamera. Det där att man får bra skärpa över ett långt avständ med en kompakt stämmer inte riktigt tycker jag. Snarare att det blir jämnt oskarpt över ett längre avstånd. Visserligen lite knepigare att få till det med en systemkamera, men när du fått kläm på det blir det mycket bättre, garanterat!


/Mats
 
Ang macro
Utifrån mina erfarenheter (APC kamera)
Blommor + poträtt = 50 mm macro
Blommor + poträtt huvud = 70 mm
Fjärillar + blommor = 100/105 mm
Fjärillar = 180+

Råkar ha tre macro (eller hade mitt 50 mm har dottern tagit)
Använder mest mitt 105 mm (sigma), då det oftast funkar som allround, kan dock komma lite långt ifrån när det är blommor i grod perskpektiv
VIll jag längre ner än 1:1 är det mellanringar

180 är lite tungt....

Ang ring blixt. (kan bli mindre platt om man stänger av ena sidan.) Har inte använt blixt så mycket då det mest är fjärillar och blommor man fotar. Håller på att fixa en förlängd blixt till nexen så macro skulle kunna funka. Saknar ett macro till den :( (det som kommer verkar bli kort :( )
 
Ang ring blixt. (kan bli mindre platt om man stänger av ena sidan.) Har inte använt blixt så mycket då det mest är fjärillar och blommor man fotar. Håller på att fixa en förlängd blixt till nexen så macro skulle kunna funka. Saknar ett macro till den :( (det som kommer verkar bli kort :( )

Tror också 105 mm. är mest "allround", men det kan bli lite overkill att köpa på sig flera stycken.
Har själv ett 70 mm Sigma. Funkar fint, men arbetsavståndet blir dock väldigt kort, bara ett par cm. vilket kan göra det lite knepigt.

Funderar på att komplettera med det nya Sigma 150/2,8 Macro OS som ligger i klass med Zeis 135 skärpemässigt.

Ang. NEX finns ju adaptrar. Just för macro är det väl perfekt.


/Mats
 
Nu finns ju också färdigbyggda LED-ringar som ser ut som ringblixtar, fast har led-belysning istället. Har dock inte provat någon, men gssar att de inte alls ger lika högt ljusflöde som blixten för att kunna ha så korta exponeringstider som man artificiellt får med blixt. Ska man ha liten bländare för långt skärpedjup och dessutom slippa skakningsoskärpa är blixten det bästa skulle jag tro.

Alternativ till ringblixt är en hemmabyggd sådan här blixtstrut som jag nämnde tidigare.
Då blir man mera mobil och man får ett ljus med visa skuggor som inte känns så artificiellt som ringblixten och är mindre setup än att ha flera trådlösa blixtar.

Med den här är det bara att ställa in på manuell fokus och "gunga" in motivet i skärpa på frihand och trycka av.

Visa bilaga 117427


/Mats

Haha, kul att du är igång. Din kreation skulle jag vilja kalla elefanten.
Din tolkning av vad jag skrev är riktigt bra, men egentligen inte alls lik min grunka, som använder den interna blixten och som ligger på objektivet och alltså skickar på ljuset med en snäv vinkel snett framifrån/uppifrån (och inte rakt uppifrån). Men detta verkar ju fungera bra, i alla fall att döma av din geting. Enkelt, billigt och roligt :)

Vad gäller macroobjektiv kan jag rekommendera den som har en begränsad budget att inte köpa ett dyrt dedicerat AF macroobjektiv, utan ett mellanringskit (och eventuellt en manuell glugg typ vadsomhelst från ca 50 - 100 mm beroende på önskat arbetsavstånd och förstoringsgrad) Objektivet behöver inte vara ljusstarkt, utan hellre skarpt. Man måste ändå i de flesta fall blända ner rejält för att få lite skärpedjup på macrobilderna, det är därför man måste fixa till bra ljus på något sätt (sol, lampa, blixt etc).

Lägger upp en bild i poolen jag tagit med tre centimer mellanring och en gammal Rysk M42 manuell glugg Helios 44-3 MC på ca bländare 8. Denna i naturligt solljus och inget hemligt fusk eller trix. Leta efter en blå macroblomma i Alpha-bildpoolen om en liten stund...
Inte 1:1 macro på just denna bild utan typ 1:2, men det är bara ett exempel på den grymma bildkvalité man kan få med enkla medel.

edit
http://www.fotosidan.se/pools/view/19751/2365825.htm


/Tobbe
 
Senast ändrad:
Ok, jag tolkade din beskrivning fritt :)
Vore kul att se hur din lösning ser ut.

Bålgetingen däremot är inte tagen med denna, utan med en vanlig blixt med trådlös styrning smo jag höll i vänsterhanden och kameran i högerhanden med autofokus.

Min blixtgrunka funar fint och det är enkelt att ta ad-hoc bilder med den.
Problemet är att min fru är upprörd över hur den ser ut och att jag har världens fulaste kamera, så att mo vi får gäster är det jätteviktigt att alla kamerapryla är undanstoppade i ett skåp ;-)

Den här bilden tog jag av min klocka precis nu med struten. Det är verkligen väldigt enkelt att använda den och det blir bra varenda gång. Tack vare att ljuset kommer så nära motivet blir det mjukt och avskärmar bakgrunden effektivt. Tyvärr bara helt uppifrån. Hade jag satt det på min F58 hade man kunnat vrida den hursomhelst, men den blixten är lite fetare så att röret passade inte över den när man bucklat till det.

klockskruv.jpg

Håller med om att ett billigt fast objektiv och mellanringar nog är det bästa, fast egentligen går det bra med en zoom också, t.ex. det han redan har. mellanringar är nog bättre än försättslinser.

LinkDelight säljer prisvärda macro-ringar, t.ex. det här:
http://www.linkdelight.com/L9D-Metal-AF-Macro-Extension-Tube-Set-for-Sony-Camera.html

Har handlat därifrån flera gånger. Billigt, bra och snabbt.


/Mats
 
Ok, jag tolkade din beskrivning fritt :)
Vore kul att se hur din lösning ser ut.

Bålgetingen däremot är inte tagen med denna, utan med en vanlig blixt med trådlös styrning smo jag höll i vänsterhanden och kameran i högerhanden med autofokus.

Min blixtgrunka funar fint och det är enkelt att ta ad-hoc bilder med den.
Problemet är att min fru är upprörd över hur den ser ut och att jag har världens fulaste kamera, så att mo vi får gäster är det jätteviktigt att alla kamerapryla är undanstoppade i ett skåp ;-)

Den här bilden tog jag av min klocka precis nu med struten. Det är verkligen väldigt enkelt att använda den och det blir bra varenda gång. Tack vare att ljuset kommer så nära motivet blir det mjukt och avskärmar bakgrunden effektivt. Tyvärr bara helt uppifrån. Hade jag satt det på min F58 hade man kunnat vrida den hursomhelst, men den blixten är lite fetare så att röret passade inte över den när man bucklat till det.

Visa bilaga 117529

Håller med om att ett billigt fast objektiv och mellanringar nog är det bästa, fast egentligen går det bra med en zoom också, t.ex. det han redan har. mellanringar är nog bättre än försättslinser.

LinkDelight säljer prisvärda macro-ringar, t.ex. det här:
http://www.linkdelight.com/L9D-Metal-AF-Macro-Extension-Tube-Set-for-Sony-Camera.html

Har handlat därifrån flera gånger. Billigt, bra och snabbt.


/Mats

Det var den här snubben som inspirerade mig. Här är hans byggbeskrivning http://renseblog.stellaria.nl/#post42
Koll in hans macrobilder, de är gudomliga.

Min ljusgrunka har jag gjort av en tom pringlesburk. De är blanka på insidan. Sen har jag gjort ett fäste som gör att den kläms på plats utan att behöva någon gummisnodd. Min fru tycker jag ser helmuppig ut med den monterad på kameran... och jag kan bara hålla med :)
 
Hehe, duck tape :) (från länken)

Måste säga att jag är imponerad över Mats som tar macrobilder med kameran i ena handen och blixten i andra. själv har jag svårt med skakningar med allt på stativ :(
 
Det var den här snubben som inspirerade mig. Här är hans byggbeskrivning http://renseblog.stellaria.nl/#post42
Koll in hans macrobilder, de är gudomliga.

Min ljusgrunka har jag gjort av en tom pringlesburk. De är blanka på insidan. Sen har jag gjort ett fäste som gör att den kläms på plats utan att behöva någon gummisnodd. Min fru tycker jag ser helmuppig ut med den monterad på kameran... och jag kan bara hålla med :)

Ok, det låter skrytigt att behöva säga det själv, men efter att ha tittat på originalet måste jag ändå säga att min lösning är avsevärt mycket elegantare! :)

Det var ett ventilationsrör från Biltema för 49 kr. Böjlig aluminium som är blankt på insidan och gick att platta till så att när det är rektangulärt passar det fint på blixten och kan förseglas med telp.

Funkar hur bra som helst och det är bara att ta fram kameran och sikta och trycka av så blir det perfekt veranda gång.

Kanske skulle förfina konstruktionen och börja sälja den :)


/Mats
 
Hehe, duck tape :) (från länken)

Måste säga att jag är imponerad över Mats som tar macrobilder med kameran i ena handen och blixten i andra. själv har jag svårt med skakningar med allt på stativ :(

Tack flr berömmet, men det är inte så knepigt. Prova själv att ställa in på trådlös blixt och kör med minimal bländare och blixten så nära motivet du kan så får du se.

Hemligheten är blixten.
Ju närmare ljuskällan är motivet, desto mjukare ljus får man.
Om man har lågt ISO (100-200) och liten bländare (F/16 - F/22) så påverkar slutartiden (normalt 1/125 s synktid) inte exponeringen ett enda dugg, utan det är bara blixtljuset. Därmed är blixtens brinntid det som blir den "virtuella slutartiden". En kamerablixt har kortare brinnkurva än en studioblixt och på så stor effekt som används blir det bara typ 1/2000 s, vilket fryser alla skakrörelser.

Om man vill få med lite mer bakgrundsljus kan man öka ISO lite och öka bländaren lite grand.


/Mats
 
Ok, det låter skrytigt att behöva säga det själv, men efter att ha tittat på originalet måste jag ändå säga att min lösning är avsevärt mycket elegantare! :)

Det var ett ventilationsrör från Biltema för 49 kr. Böjlig aluminium som är blankt på insidan och gick att platta till så att när det är rektangulärt passar det fint på blixten och kan förseglas med telp.

Funkar hur bra som helst och det är bara att ta fram kameran och sikta och trycka av så blir det perfekt veranda gång.

Kanske skulle förfina konstruktionen och börja sälja den :)


/Mats

Men 49:- är ju snordyrt, och då fick du inte ett endaste chips att goffa i dig.
Jag tycker det är smutt att bara ha den inbyggda bluxten. Men vill jag nån gång ha mer ljus ska jag inspirera mig av din metallsnabel. Fast jag har en anna ide på lur som förenklar det hela ytterligare. Borde funka med externblixt med bra tryck.
Hur som helst, detta har ju möjliggjort äkta makrobilder som mest blev skrutt innan på grund av skakiskärpa och lite ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.