Annons

Makro fotografering med F3HP

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Hej!

Är nybörjare på det manuella, men har definitivt upplevt charmen med denna form av fotografering.

Jag vill ha tips på bra beg. objektiv för makrofotografering med F3HP?
Tack på förhand!
 
Shaktsökare

Grattis till att du har just en F3:a, det är nämligen den enda med utbytbas sökare som har ljusmätaren i huset. Shaktsökaren a la Hasselblad är ett ovärderligt hjälpmedel för macro. Jag har haft ett micro-nikkor 55/2,8 tycker jag om litet och smidigt, fungerar bra som normal, viss vinjettering dock på långa avstånd och full bländaröppning. Nu har jag bytt till ett AF 60/2,8 för att jag blivit beroende av objektiv med processor, det fokuserar direkt till 1:1 men är lite klumpigare. Har lånat ett m-n 200/4 också det var ju kalas för att ta på insekter o dyl men det kostar ju lite mer. Det tycker jag också fungerade bra som tele även med TC-14.
 
Re: Shaktsökare

arvelius skrev:
Grattis till att du har just en F3:a, det är nämligen den enda med utbytbas sökare som har ljusmätaren i huset. Shaktsökaren a la Hasselblad är ett ovärderligt hjälpmedel för macro. .

Stämmer väl inte riktigt, F4 o F5 har också mätare i huset, däremot fungerar inte Matrixmätningen´med Schaktsökare eller Luppsökare.

mvh
Göran
 
F4 har spotmätaren i huset, dock sitter både matrismätaren och den centrumvägda i sökaren.
 
Bra macroobjektiv till F3. 52mm filter om inget anges. Går till skala 1:2 om inget anges. För naturbilder är en längre brännvidd nästan alltid att föredra.

Micro-Nikkor 55/3.5 är mycket bra men inte perfekt på långa avstånd.

Micro-Nikkor 55/2.8 är ännu bättre fast skillnaden ligger främst i prestanda på långa avstånd.

Micro-Nikkor 60/2.8 är mycket bra även som manuellt objektiv. Ger skala 1:1 direkt. 62mm filter.

Tamron SP 90/2.5 är mycket bra. Den lösa adaptern kan dock vara lite tråkig. Fokusringen går åt "fel" håll. Två versioner finns med 49 och 55mm filter.

Tamron SP 90/2.8 är nya versionen som går till skala 1:1 direkt. 55mm filter.

Tokina AT-X 90/2.5 är nog det absolut bästa korta makrotelet. Mycket bra skärpa redan på full öppning, både på långt håll och nära håll. 55mm filter.

Vivitar Series-1 90/2.5 är ett äldre men mycket skarpt macrotele.

Sigma 90/2.8 är ett litet lätt och mycket skarpt macrotele. 52mm filter.

Micro-Nikkor 105/4 är mycket bra, främst för närbilder. Lite låg ljusstyrka.

Micro-Nikkor 105/2.8 är mycket bra, även på långt håll och detta även på full öppning. Trevligt.

Micro-Nikkor AF 105/2.8 är svårfokuserad manuellt på normala avstånd pga snäckans konstruktion. Annars ett bra objektiv. Ger skala 1:1 direkt.

Sigma AF 105/2.8 macro fungerar bra även manuellt. Bra skärpa. Ger skala 1:1 direkt. 58mm filter.

Sigma 180/3.5 APO macro HSM fungerar mycket bra manuellt. Perfekt skärpa även på långa avstånd. Ger skala 1:1 direkt. 72mm filter. Stativfäste. Min favorit!

Micro-Nikkor 200/4 manuellt har lite blandat rykte.

Micro-Nikkor AF 200/4 ED är tydligen mycket bra. Dyrt!
 
Nikon har en rik flora med original närbildstillbehör, t.ex 4 olika mellanringar (varav PN-11 är en ädelsten), bälgar, släde, närbildslinser etc. Det finns i o f s en hel del piratprylar men originalgrejorna täcker mer och är av bättre kvalitet. Mycket användbart för makro tillsammans med F3ans spegeluppfällning.

/Staffan
 
Nikkor 2,8/55mm är ett fantastisk allroundobjektiv med oerhört bra kontrast och skärpa i alla lägen. Dessutom är det väldigt lite känslig för motljus.
Tyvärr är 55mm lite väl kort för makro i naturen.
En dold stjärna på makro är Nikkor 2,8/180 ED.
Detta tillsammans med mellanringar eller en telekonverter är ett ljusstark och mycket användbar objektiv. Du tar porträtt på huggormen utan att den har en chans att hugga.
Dessutom är den hyfsat billig att köpa.
 
Re: Shaktsökare

arvelius skrev:
Grattis till att du har just en F3:a, det är nämligen den enda med utbytbas sökare som har ljusmätaren i huset.

går man in lite längre i kamerahistoriken kommer man på att Canon hade det redan under dom gammla Nikon F2 tider.
Canons F1 hade ljusmätning i huset från början
 
Det var som tusan vad många bra svar jag fick! Tack för det och tack speciellt till Olle för din fina lista på bra objektiv!

Det var så många bra tips så det blir lite svårt att veta vad man ska välja. Dock ett angenämt problem.

Jag är intresserad av att fota makro i naturen. Mest blommor och insekter. Jag väljer nog mellan Tokina AT-X 90/2.5 (Någon som vet en bra mellanring till detta objektiv?)
Micro-Nikkor 60/2.8 (+lämplig mellanring)
Micro-Nikkor 55/2.8 (+mellanring)
Micro-Nikkor 105/2.8 (+mellanring)
En outsider är Nikkor 2,8/180 ED (+mellanring)

Har ni tips på bra mellanringar eller konvertrar till ovan objektiv, så får ni gärna komma med förslag!?
 
Visst jag erkanner att jag inte last pa kamerahistorien tillrackligt.

Till m-n 55/2,8 och m-n 105/2,8 finns dedikerade mellanringar som tar de ner till 1:1. AF m-n 60/2,8 och AF m-n 105/2,8 gar till 1:1 direkt. Om du vill komma narmare har jag goda erfarenheter av telekonverter pa macron. Tamron 90:an som namdes ovan fick fantastisk kritik nar det testades i Foto for en del ar sedan har jag for mig. Jag haller inte med om att det nastan alltid ar battre med langre brannvidd i naturen. Om man tar med laaga kameravinklar ar det oftast lattare att komma intill med kortare och man far med mer himmel.
 
Till Tokina 90 följer det med en mellanring (med korrektionslinser utan ljusförlust för optimerat resultat) som ger skala 1:1.

Till 55mm ger Nikon PK-13 skala 1:1.

Till manuella 105/2.8 ger med Nikon PN-11 drygt skala 1:1. Den har även stativfäste.

Till vanliga 180 behövs många mellanringar för hög avbildningskala. Du behöver nästan 16 cm mellanringar för skala 1:1 vilket blir dyrt och ostadigt. För halvmakrobilder med lägre förstöringsgrad är räcker dock PN-11.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.