Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magdalena går till angrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att vi är i en brytpunkt för tillfället, andra normer och lagar kommer att komma. Hänsyn och respekt är något som vi är vana vid att det är en brist i samhället. Få klagar i dag på att man måste låsa bilen, när man går in i affären, det har blivit en naturlig del i vårat liv, även fast tanken för en generation sen var helt främmade.

Ett annat exempel på hur samhällets normer förändras - tidigare var det en förmildrande omständighet i en bilolycka om föraren av bilen var alkoholpåverkad. För inte kunde man kräva av en förnäm herre som var på kanelen, att han skulle ha full koncentration på trafiken alla gånger. :)
 
Just vid filminspelningar är det vanligt att personer ur produktionen tror att de är gud på platsen och springer runt och försöker hindra allmänheten.
För några år sedan spelade Suzanne Osten in delar av en film i huset där jag bor. När jag spelade musik i min lägenhet ringde de på och sa till mig -- på ett inte alltför ödmjukt och artigt vis -- att stänga av, eftersom musiken läckte ut i trapphuset.

Hade de t ex förvarnat genom att lägga en lapp i min brevlåda nån vecka i förväg ("Hej! Vi har hyrt XXs lägenhet på plan 4 och ska spela in en film. Några scener kommer att spelas in i trapphuset. Vi hoppas att det inte kommer att störa för mycket.") och varit lite trevligare när de ringde på hade mycket varit vunnet.

Men det verkar, precis som flera andra påpekat, som att många medlemmar i filmteam har en lite annorlunda syn på sin egen roll och betydelse.
 
Där har du fel, ofredande är om man exv inskränker någons rörelsefrihet genom att blockera någons väg, jag fotograferade från 6m avstånd, killen som ställde sig i vägen var 15-20cm från mig och därmed blockerade min rörelsefrihet gång efter annan, dvs att jag inte kunde röra mig fritt.
Har jag rätt att flytta honom, det är en annan fråga och har inte med sakfrågan att göra dvs fotografering på allmän plats
något annat du undrar över?.

Om han istället för att inskränka din rörelsefrihet hade plockat upp en kamera för att fotografera dig på allmän plats, på behörigt avstånd, så hade det alltså inte varit något problem att han råkade vara ivägen? Två fotografer på allmän plats med rätt att fota...

Ja, jag är lite sarkastisk här...men visst skulle det ju vara enklare för vissa situationer likt dessa om dom istället för att hävda förbud hade halat upp en kamera för att helt enkelt utnyttjat sin rätt som fotograf att ta kort på er på allmän plats....låt vara med erat tilltänkta motiv i ryggen. Så länge ingen rörelsefrihet inskränks så vet jag inte vem det är som har rätt här?
 
Senast ändrad:
En sak fungerar också, tycker man någon är jobbig då den fotar en mycket närgående och man undrar hur den kommer använda bilderna, då kan man alltid köra samma metod tillbaka, ta fram sin egen kamera och börja fota tillbak. De få gånger jag använt den metoden så har poängen kommit fram mycket tydligare än med ord. För, jag uppfattar det som, att otroligt många av dem som gillar fota andra på ett ganska hänsynslöst sätt, de är inte så pigga att själva hamna framför kameran.
 
Om han istället för att inskränka din rörelsefrihet hade plockat upp en kamera för att fotografera dig på allmän plats, på behörigt avstånd, så hade det alltså inte varit något problem att han råkade vara ivägen? Två fotografer på allmän plats med rätt att fota...

Ja, jag är lite sarkastisk här...men visst skulle det ju vara enklare för vissa situationer likt dessa om dom istället för att hävda förbud hade halat upp en kamera för att helt enkelt utnyttjat sin rätt som fotograf att ta kort på er på allmän plats....låt vara med erat tilltänkta motiv i ryggen. Så länge ingen rörelsefrihet inskränks så vet jag inte vem det är som har rätt här?


förstår inte varför du tjaffsar om någon gör ditten eller datten, jag har med ord beskrivet en situation där kamerateamet gjorde helt fel och där full frihet råder för fotografering=på allmän plats oavsett om man är amatör eller yrkesfotograf.
Om någon ställer sig i vägen för någon och spärrar för den andre blir det en tvist mellan två parter och kan då medföra en otrevlig utgång oavsett om man har kamera på magen eller inte.
 
Senast ändrad:
En sak fungerar också, tycker man någon är jobbig då den fotar en mycket närgående och man undrar hur den kommer använda bilderna, då kan man alltid köra samma metod tillbaka, ta fram sin egen kamera och börja fota tillbak. De få gånger jag använt den metoden så har poängen kommit fram mycket tydligare än med ord. För, jag uppfattar det som, att otroligt många av dem som gillar fota andra på ett ganska hänsynslöst sätt, de är inte så pigga att själva hamna framför kameran.

Ett mycket pedagogiskt och användbart sätt när man träffar på en som man inte når med annan dialog.


Michael - Gillar lagliga och etiska lösningar som ger resultat -
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.