Jag skrev ett mejl till henne...
Jag läste hennes uttalanden och kände att detta borde man ta tag i som vän av frihet och gatufoto! Jag skrev därför följande mejl till henne:
"Hej Magdalena,
Nyss hemkommen från en föreläsning/samtal med den engelske fotografen Martin Parr på Southbank Centre i London. Han har under sin karriär i stor utsträckning skildrat delar av det brittiska samhället och är just nu ordförande för det berömda fotokollektivet Magnum. Gemensamt för många av hans bilder är att personerna ej har blivit tillfrågade av Martin om han fick ta fotot eller inte. Inte heller så har de som regel blivit tillfrågade om de vill låta fotona de är med på tryckas i en fotobok. Martin utövade endast den yttrandefrihet och tryckfrihet som gäller i Storbritannien, Sverige och andra framstående demokratier. Detta har han gemensamt med alla de världsfotografer inom Magnum som under åren har givit mänskligheten fantastiska bilder. Du kan själv orientera dig kring Magnum's fotografers verk på
http://www.magnumphotos.com och skapa dig en egen uppfattning.
Jag är själv en hängiven utövare av fotografi inom genren gatufoto och tillvaratar ofta min rätt till yttrandefrihet genom att fotografera för mig okända människor i det offentliga rummet. Och jag ber inte om lov. Jag publicerar även de mest intressanta fotona på min Flickr-sida och också på
www.fotosidan.se. Också utan lov. Jag bryter inga lagar.
När jag läser din kommentar "Jag tycker att det borde vara straffbart och förenat med böter att lägga ut bilder på andra utan deras tillstånd" blir jag förstås beklämd och för ovanlighetens skull lite upprörd av det enkla skälet att du som journalist attackerar yttrande- och tryckfriheten på detta sätt. Vill du också bötfälla journalister som skriver om andra människor mot deras vilja? Vill du förhindra att entusiaster av gatufoto kan utöva sin hobby?
Du besvarar också frågan "Behöver man även fråga när man är utomlands och råkar få med personer i bakgrunden?" med "– Ja, det tycker jag. Det går inte att säga att ”jag är svensk och jag lägger ut den här bilden på min lilla gulliga sajt i Sverige”. Den kan ju hamna i bortre Mongoliet på bara tre sekunder.". Förstår du att om världen såg ut som du ville på detta område så skulle det bara finnas foton på folk som poserar och därmed inga naturliga foton som skildrar mänskligheten som den är och ser ut. Det är heller inte praktiskt möjligt att fråga alla som kan tänkas komma med i bild, vilket du säkert förstår?
Slutligen, stämmer det verkligen, när du rannsakar dig själv, att du förhåller dig på ovanstående sätt till grundläggande yttrande- och tryckfrihet? I så fall tycker jag att du borde byta yrke och sluta skriva för en tidning som vad jag förstår hyllar de friheter som jag nyss omnämnt. Om inte, så kanske en ursäkt till dina läsare skulle kunna vara på plats? Det är sällan för sent att erkänna ett misstag.
Med vänlig hälsning,
Fredrik Eriksson"
... och fick till svar:
"Tack för ditt intresse!
Frågan till mig från DN:s redaktion gällde utläggning av bilder på Facebook, Twitter och liknande, inte reportagefotografering eller konstnärlig sådan.
vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing"
... så Facebook och andra sociala medier är alltså inte lämpligt för gatufoto, enligt Magdalena. Och vem avgör om nåt är konstnärligt? Kan tänka mig att lättkränkta personer alltid skulle gnälla på att de finns med på bilder på nätet – oavsett hur konstnärliga bilderna är. Nä, man har faktiskt inte rätt i fritt samhälle att inte bli förolämpad eller kränkt.
Att man som Magdalena vill straffa och bötfälla personer som tillvaratar sin rätt att yttra sig fritt är skrämmande, särskilt när det kommer från en journalist.
Mvh
Fredrik