Det är delvis nyhetens behag tror jag, digitalkameror och mobiltelefoner i varje hand är fortfarande en ny företeelse. Vad som är socialt acceptabelt kring publicering, bloggande, m.m. kommer säkert att utvecklas coh landa på en "svenskt lagom" nivå så småningom. Den här diskussionen är väl ett steg i letandet efter vilken form som det ska ta till slut. Man ber folk stänga av mobilen på föreläsningar, kanske kommer man i framtiden att be folk stänga av kamerorna på festen.
Vad som är lagligt och vad som är socialt, etisk, moraliskt acceptabelt kan skilja sig en hel del, och det landar lite på fotografens omdöme. Själv tycker jag i och för sig att man får lägga en del av ansvaret på den person som blir fotograferad också - beter man sig dumt eller vistas man på en plats eller i ett sällskap man inte vill andra ska veta om så har man ju gjort det valet själv, och blir man upptäckt och till och med fotograferad får man väl stå för vad man gjort. Acceptera att det numer finns kameror överallt, tänk efter före.
Naturligtvis ska fotografen ta normala hänsyn och fundera på konsekvenserna av en publicering. Det kanske inte alltid är smart eller nödvändigt att "hänga ut" någon som fastnat på bild, speciellt nu när den kan bli kvar på Internet för all framtid. Det är svårt att glömma eller komma vidare när man blir ständigt påmind. Ber någon mig att inte fotografera eller publicera så respekterar jag förstås det, det är bara vad jag själv skulle hoppats på om någon tagit en jobbig bild av mig.