Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MACROT fastnar på JPG. kvalitetsrutan.

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
HEJHEJ..

Har sällan haft användning för att köra macro via mappar på 150filer med PS... men finns det någon där ute som vet vilken grej det är som ska pillas på för att få macrot till att bara spara ner JPG filen utan att tjata om storleken???

Den stannar ju för varje bild..bluä!

Blir väldigt glad om någon kan tips omet !!=)
 
Senast ändrad:
Markera alla bilder du ska konvertera i bridge och kör med image processor, (tools>photoshop>image processor) där kan du ställa storleken innan och du kan även köra actions om du behöver. Funkar inte att markera flera mappar tyvärr... Hoppas det hjälper
 
Tack men det funkar inte..

Bridge är ett annat program antar jag? har jag inte använt förrut, tror inte jag har det.

Jag gör justering på jpg filer och vill helt enkelt bara spara dem igen efter justeringarna, via mcrot för enkelthetens skull.

Men får inte bort dialogrutan. Den ska ju gå att stänga av ??!
 
Hej. Alla som har PS har Bridge. Bifogar fil :)

Finns under File -> Browse, eller som på bilden nedan.
 

Bilagor

  • bridge.jpg
    bridge.jpg
    55.4 KB · Visningar: 661
Image processor har funnits i PS ganska länge, kolla i PS under File>Scripts>image processor
om du nu skulle ha en äldre verson av PS
 
Jag har svensk CS1.

Tack..får prova detta =)

Men ni menar alltså att det går bättre att gruppera via filläsaren än i cs självt --om man nu kan säga så..
 
När du spelar in macrot, stoppa inte inspelningen
förrän du sparat bilden och valt kvalite´.
Då använder macrot samma inställning när du sen kör det.
 
Det borde helt klart gå att göra som du gör men jag föreslår ändå att du använder image processor.

Spela bara in ditt makro utan att i makrot spara till jpeg. Sedan startar du image prossor och väljer de bilder du vill ha och där kan du ställa storleken på dem om du nu vill ändra. Låt Image processor köra ditt makro så som jag har markerat på bilden. Jag tror att det är det absolut enklaste.

//Jens
 

Bilagor

  • image-processor.jpg
    image-processor.jpg
    30.5 KB · Visningar: 506
Hur är det med detta?

Finns det någon bra lösning? Jag lyckas inte skapa ett macro som automatiskt sparar med en bestämd kvalitet. Det stannar för varje bild och ber mig bestämma.

Någon image processor hittar jag inte i min installation, så den lösningen är svår för mig.

mvh
Håkan Åkesson
 
Om ni inkluderar spara som/save for web i macrot och sedan kör automatisera>gruppera och klickar i rutan "Igorera spara som" så funkar det.

Här i varje fall ;)

Jag är så snäll så att ni kan testa macrot genom att hämta det här

Det öppnar från RAW (Allt auto)
Anpassar bilden till 600 pixlar på längsta sidan
Skuggor och högdagrar (30%)
Svag kontrasthöjning med S-kurva
USM 150% 0,4
Konverterar till sRGB
Sparar jpg 80% (save for web)
 
Det är just "Igorera 'Spara som'-kommandon i funktiosmakro" som spökar, som Jesper påpekar.

Om denna funktion INTE är ikryssad så kommer funktionen Automatisera/Gruppera... vilja spara om filen i samma format den var skapad i utan att kika på Spara-instruktioner i ditt makro, och då kommer du få upp en kvalitetsfråga (om grundfilen var lagrad som JPEG).

När denna funktion istället är ikryssad försöker Photoshop inte spara själv utan du måste ha genomfört ett valfritt Spara-kommando i makrot du spelade in (och därmed registeras alltså kvalitetsegenskaperna). Genom detta slipper du svara på frågan vid varje lagring.

(Denna funktion i Photoshop är för övrigt vääääldigt konstigt döpt tycker jag. Borde istället heta motsvarande "Spara endast genom 'Spara'-kommandon i ditt funktionsmakro", för det är precis vad som händer.)

:) Petter
 
Gammal tråd, men jag har samma problem..

Det du Petter S skriver om att kryssa i "ignorera spara som" på gruppera-fönstret fungerar inte. Den frågar mej ändå om kvaliteten på varje jpg.

Bridge orkar jag inte med, alldeles för trögt när det handlar om hundratals högupplösta jpgs.

Hur löser man detta?
Jag har funderingar på att bygga någon sors vipparm som var femte sekund trycker på enter åt mej =)


/petter
 
har för mig att "spara för web" klarar sig utan viparm. men jag är inte hundra.
 
Dum idé kanske.. men vad händer om du har Enter-tangenten nedtryckt hela tiden? Kan funka :)
 
Petter: Har du prövat mitt macro?

När man spelar in macrot så måste man göra hela processen, prcis som man vill ha den och sedan avsluta macroinspelningen.

Annars går det, som Joel säger, att tejpa fast enter-tangenten.. ;) Man KAN göra så, men det är inte rätt ;)
 
Har inte testat ditt macro jeppe, får göra det.

Jag har däremot spelat in hela processen. Öppna, skala ner, lägg på skärpa, spara, stäng. (ja, jag vill spara över bilderna, inte göra kopior)

/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.