Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie90

Medlem
jag har en Sony A100 med medföljande kitobjektiv (18-70 mm) och vill nu uppdatera mig litegrann. jag har tänkt mig att fota mycket macro, natur och porträtt. det viktigaste är väl macrofunktionen.

problemet är att jag inte vet vad jag ska kolla efter, är nybörjare på det här.. vad är det för siffror jag ska kolla efter? och vilka märken är okej och vilka ska man akta sig för?
 
De märken som finns i handeln nu är okej. Jag tror inte att det finns något dåligt makroobjektiv. Det finns några som har tillägget makro i sitt namn utan att vara det (t ex Sigma 17-70). De går att göra fina närbilder med men de når inte upp till den förstoringsgrad som räknas som riktig makro. Det ska vara förstoringsgrad 1:1 om du vill ha äkta makro. Fördelen med en del av de andra närbildsobjektiven är att de har snabbare autofokus och därmed är mer användbara även i andra sammanhang.

Jag vet inte säkert men jag tror att dessa är rätt så likvärdiga (det är äkta makro i bägge fallen):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=32100,32432

Läs om vad folk här på FS tycker om dem i recensionsavdelningen.
 
Sigma 70/2.8 EX DG Macro (har fått betyget "Toppklass" i kombination med "Mycket prisvärt" i tidningen FOTO).

Det kan du även använda som ett kort, ljusstarkt tele - kalas för porträtt. Skarp redan på full bländare, snygg bokeh (bakgrundsoskärpa) och bra byggkvalitét...

Nu övertalade jag precis mig själv att skaffa ett :)
 
de på den länken verkade ju väldigt lika, ja. men det från Sigma verkade snäppet vassare. ska läsa runt lite i recensioner på båda två =)
tack så mycket för tipset!

det står "macro" på mitt objektiv jag fick med kameran, men jag kommer inte så nära som jag tycker att jag vill ändå. så jag antar att det är ett sånt du pratar om..
 
Bara för att det står MAKRO på ett objektiv, innebär det inte att det är ett makroobjektiv. Marknadsföringsnissarna gillar alla "säljande ord" och "Makro" är ett av dem. Borde ersättas av "Närbild", men det låter inte lika häftigt.
 
MattiasBredberg skrev:
Får man vara fräck och gå in och fråga vad förstoringsgrad betyder?
Mao vad skiljer ett makroobjektiv från ett vanligt objektiv? Tror det kanske också kan hjälpa trådskaparen.
Som jag har förstått det är det ett storleksförhållande mellan det verkliga föremålets storlek och storeken av dess projektion på sensorn. Ett förhållande 1:1 betyder alltså att projektionen blir lika stor som föremålet själv. Sensorn på en vanlig digital systemkamera är drygt 2cm bred vilket betyder att t ex en humla fyller större delen av sensorn. För ett "fuskmakro" som t ex har har siffran 1:2,3 blir avbilden på sensorytan knappt hälften så stor (vilket ju räcker många gånger). Man har angett avbildningsskalan 1:1 eller större som definition av makro. Om någon vet mer eller tycker att jag är ute och cyklar få ni gärna rätta mig.
 
Betyder det att ett föremål större än sensorn 24x16 (ung.) inte få plats i bilden? Jag måste missförstått svaret, så kan det ju inte vara.
 
Men, hur kan förstoringsgraden vara endast objektivberoende. Den bord ju anges för en objektiv-kamera-kombination då sensorns storlek också har betydelse? Eller är det 1:1 om man har en 35mm sensor.

/Mikael
 
MiLeW skrev:
Men, hur kan förstoringsgraden vara endast objektivberoende. Den bord ju anges för en objektiv-kamera-kombination då sensorns storlek också har betydelse? Eller är det 1:1 om man har en 35mm sensor.

/Mikael

Om du har ett macroobjektiv som fungerar både på APS-sensorer och fullformat så blir förstoringen 1:1 i båda fallen.

Skillnaden är bara att du med fullformatssensorn fyller bildrutan med ett något större föremål än vad du skulle göra med APS-sensorn.
 
Det är 1:1 oberoende av sensorns storlek. En fluga som är 1cm i verkligheten avbildas 1cm stor på sensorn, oavsett du har en liten eller stor sensor (alt film).
 
MattiasBredberg skrev:
Betyder det att ett föremål större än sensorn 24x16 (ung.) inte få plats i bilden? Jag måste missförstått svaret, så kan det ju inte vara.

Självklart kan du få plats med det! Förstoringsgrad 1:1 innebär att objektivet kan fokusera såpass nära att du kan fylla bilden med ett objekt lika stort som sensorn, men du kan naturligtvis fokusera från längre avstånd också!

För att få 1:1 så kanske du måste ha objektet 15-20 cm från sensorn beroende på objektivet, vill du fylla bilden med ett större objekt så tar du bilden från längre avstånd bara.

Hoppas du fattar vad jag menar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.