Annons

Macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

joelgb

Medlem
Skulle vilja ha ett macroobjektiv till min eos 300, som jag sedan skulle kunna använda till en digital variant också, det får absolut inte vara alltför plastigt, men heller inte alltför dyrt. Någon som har ett tips på något?

jag har funderat lite på Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro, någon som vet något om denna?
 
Köp ett riktigt macro. Ett zoom med macrofunktion är en nödlösning. Köp ett

Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)

Ett mycket prisvärt alternativ om du vill ha ett riktigt macro.
 
joelgb skrev:
Skulle vilja ha ett macroobjektiv till min eos 300, som jag sedan skulle kunna använda till en digital variant också, det får absolut inte vara alltför plastigt, men heller inte alltför dyrt. Någon som har ett tips på något?

jag har funderat lite på Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro, någon som vet något om denna?

Det objektivet passar inte på din 300 (om det inte var 300D som avsågs) och jag håller nog med Peter om att ett "riktigt" macro är att föredra om du är intresserad. Det finns ett par alternativ runt 100 mm som är rätt billiga men mycket bra. Längre brännvidder (150/180 mm) ger lite längre avstånd till objektet men är betydligt tyngre, större och dyrare. Kortare brännvidd (50 mm) ger dig väldigt kort avstånd till det du fotar och funkar bäst för produktfoto och liknande i väldigt kontrollerade miljöer.

Sigmas 105mm och Tamron 90mm och Tokina 100mm kostar alla runt 4000 nya och är utmärkta objektiv. Testa om du kan, eller försök hitta något begagnat om du vill komma undan billigare. Canons egen 100mm har USM-motor och är dyrare.
 
Kvalitét, hög prestanda & lågt pris är tyvärr en ekvation som ingen ännu lyckats lösa.. Man får vad man betalar för.. Så enkelt är det...
Mvh
Micke
 
Jag kan bara ösa lovord över Sigma EX 150 mm f/2,8 Makro 1:1 DG IF HSM. Superbt makro - alla andra kan dra nå't gammalt över sig. Det har bland de tidiga exemplaren funnits måndagsexemplar med långsam AF och knepig skärpa, men det verkar ha löst sig. Objektivet går att hitta nytt för strax under 4600, inkl. frakt, från England. I Sverige är det svårt att komma under 6000.
 
tannler skrev:
Objektivet går att hitta nytt för strax under 4600, inkl. frakt, från England. I Sverige är det svårt att komma under 6000.

Tjena

Vilken butik är det som säljer så billigt? Låter ju intressant om de har bra priser på andra objektiv också.
Håller med Lennart om hur bra Sigmas 150 är. Har börjat använda det som ett fast tele också med mycket bra resultat.
 
sigma har visst kommit med en ny 70mm macro, den har fått topp betyg vad jag har hört. Till och med bättre än tamrons 90mm, om det stämmer så är det ruskigt bra.
 
EF 100/2.8 usm macro...

...blev mitt val när jag fick möjlighet att testa ett par objektiv innan. Tamron 90mm var iofs väldigt bra också. Motsvarande Sigma inte alls dumt heller. Men efter att satt en EF 100/2.8 på kamerahuset var det ingen tvekan. Berodde på känslan, men också den rejält snabba AF som usm presterar. Därtill inget "Bälgaspel". Optiken håller samma mått oavsett avstånd.
Dessutom än bra porträttoptik.

Tamronen hade ju dugt bra också och har en fördel framför canongluggen. Man får med ett motljusskydd.

Canon är för jäkla snåla med det på det (bara till L-optikerna). Ett löst MS ET-67 kostar c:a 500 kr. Men jag lyckades snacka mig till objektiv och MS för 5700 kr och har inte ångrat mig en sekund.
 
Smaken är som bekant fårskällig, men jag har svårt att tänka mig att satsa på "original"optik, när det ses som en ynnest att få med ett motljusskydd. De är varken högteknologiska under, eller gjorda av stäldbegärlig metall. 500 för en svart strut? Löjligt!

∑ 150/2,8 finns till och från hos

Denise-Camera
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.