Annons

Macroobjektiv + Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

macmo

Medlem
Hej.
Funderar på att investera i ett macroobjektiv typ:
Tamron SP AF 180/3,5 Di LD
Sigma EX 150/2,8 DG Macro
Dessa verkar vara bra objektiv ang. macro, men hur jämför de sig med tex Sigma EX 70-200/2,8 APO hsm vad gäller teleläget? är de lika skarpa?
Tänkt komplettera med ett 1.7X TC. och tycker mig täcka en stor brännvidd med den kombineringen.
Är det bättre (ur skärpesynpunkt) att köpa ett billigare macroobjektiv typ 90/105mm. och satsa på ett vassare tele?
Det blev många frågor på en gång, men jag uppskattar verkligen all hjälp i mitt "dilemma"
ps.priset spelar mindre roll. Spar hellre lite längre för bättre optik.
Mvh. Anders
 
Nikons teleconverters (inkl TC-17E II) går inte att använda med något macroobjektiv. (Praktiskt så skulle det troligen passa AF200/4D Micro om man filar bort en metallklack på TC-17 och accepterar att det inte blir någon autofocus.
Nikons teleconverter kräver AFS-objektiv och de passar bara telen.

Se annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=471614#post471614

Vill du ha lång brännvidd för makrobilderna? Det ger bekvämt arbetsavstånd och mindre risk att skugga motivet med objektivet. Dock så ökar behovet av stativ märkbart.
I så fall så rekommenderar jag Sigmas 150/2,8 eller 180/3,5 eller Nikkor 200/4. Alla duger gott som tele för allmänt bruk också.

/Erik
 
Tack Erik för den informationen! Då lutar det nog åt ett macroobjektiv med brännvidd runt 150mm, för att senare kompletteras med ett bra tele.
Mvh. Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.