Annons

Macroglas

Produkter
(logga in för att koppla)

Taryup

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här som har hört talas om macroglas? Jag tror det är som ett förstoringsglas som man sätter där man har uv-filter i vanliga fall. Vet någon om detta fungerar så skulle jag vara tacksam för information.

Tack på förhand!

Ja visst fungerar det - macroobjektiv är bättre, men försätslinser fungerar - använd dem helst dock på fasta och skarpa objketiv.

Tror att det var cyberphoto, men kan ha varit rajala eller någon annan - det är iaf canons 500D och de flesta större butiker har dem.

billiga Ebay försätslinser är just billiga och tenderar att ge sämre resultat - jag har några sådanna också och det inget jag rekomenderar - de har ofta många optiska problem, men visst - de är bättre än inget om man har ont om pengar.

BTW. Så har jag numera gjort mig av med mina försätslinser eftersom jag har två macroobjketiv så känns det inte lönt längre, men det är helt klart ett alterantiv.

Hej!

Är det någon här som har hört talas om macroglas? Jag tror det är som ett förstoringsglas som man sätter där man har uv-filter i vanliga fall. Vet någon om detta fungerar så skulle jag vara tacksam för information.

Tack på förhand!

Titta på det här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172
Jag tycker det funkar fint och ger helt OK skärpa mm med tanke på priset. Fungerar med objektiv med filterdiameter från 49 mm och uppåt.

Hälsn Maria

Vet någon hur dessa glas är jämfört med mellanringar?

Med mellanringar tappar du ljuset och det betyder att du måste ha längre slutartid eller större bländaröppning eller höja ISO. Det försämrar möjligheter att ta bra bilder eller minskar skärpedjupet. Å andra sidan med en makrolins måste du komma närmare till motivet och kan skrämma iväg det. Dock jag tror att för en nybörjare är det bättre att börja medmakrolinser och de rekommenderade av märke Raynox är fantastiskt bra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto