Annons

Macrofråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
När specen för ett makroobjektiv säger "närgräns 31 cm", är det då räknat fram till:

- Fronten på objektivet
- Bakändan på objektivet
- Film/sensor planet
- Eller något helt annat

?
 
Det finns ganska väl utrett tidigare i forum.

- Arbetsavståndet är avståndet mellan frontlinsen och objektet.
- Närgränsen är avståndet från filmplanet och objektet.
 
AnWi skrev:
Det finns ganska väl utrett tidigare i forum.

- Arbetsavståndet är avståndet mellan frontlinsen och objektet.
- Närgränsen är avståndet från filmplanet och objektet.

Och min fokusavstånd, som i detta exempel:

Minimum Focusing Distance: 38cm


?
 
Wow! Så Sigmas 150mm Macro som har en minimum focus distance (närgräns) på 38 cm och som är 13,7 cm långt betyder alltså att man kan ha motivet ca 22-23 cm från frontlinsen då?
 
Ahaaa! Då förstår jag varför man kan fotografera så nära ett motiv med ett Tamron 28-75. Trodde cyberphoto skrivit fel i specen efter att ha testat objektivet.
 
Kenneth:
Ja, Sigma 150 blir väl inte längre vid fokusering, så det ska väl stämma.

Mats:
På kompakterna brukar närgränsen, oftast, anges från frontlinsen, av någon anledning. På systemkameror är ju det kanske lite opraktiskt att göra då man kan byta objektiv, som ju är olika långa och dessutom inte så sällan varierar i längd när man fokuserar.
 
OK, tack för alla utredande svar om närgränsen, nu kommer uppföljningsfrågan:

Jag planerar att skaffa en riktig makro vad det lider, jag tvekar mellan Sigmas 105mm/2.8 eller Sigmas 150mm/2.8. Jag har följande kravlista:

a) HSM/USM för tyst och snabb fokus.
b) Möjlighet att sätta på konverter.
c) Bra skäpedjup, t ex för flygande insekter.
d) Möjlighet att vara både nära och längre ifrån motivet.
e) Möjlighet att köra handhållet.
f) Få knivskarpa bilder med maximal färgmättnad.

(Jag vet att det finns en konflikt mellan c och e)

Vad jag förstår ska jag ha 150mm för a) och b). men vad gäller för de andra? Är den ena bättre eller sämre?
 
HSM osv spelar väl mest roll vid "vanliga" motiv. Jag vet inte hur snabb Sigma 105 är på en D70, men min Tamron 90 fokuserar rätt snabbt på "normala" motiv. Flygande fåglar är inte några större problem, förutsatt att de är tillräckligt nära för bränvidden då. :)
Vid makro fokuserar man ju helst manuellt ändå.

Skärpedjupet beror ju inte på brännvidden. Det kommer att bli samma, förutsatt samma avbildningsskala (utsnitt) och bländare.

Båda klarar av från 1:1 till oändligt.

Handhållet blir ju svårare ju längre brännvidd man har. Du kan väl ha i runda slängar 2/3 steg längre slutartid på 105:an utan att riskera skakningsoskärpa.

Båda två är mycket skarpa/bra optiskt.

Min personliga åsikt är att runt 100mm är mest allround som enda makroobjektiv. Lättare att handhålla, hyfsat arbetsavstånd, mindre/lättare/smidigare än de längre bränvidderna. Användbart för porträtt (iaf huvudporträtt).

Men vill man ha tele för "naturfoto" åxå så är ju 150mm inte så dumt, med möjligheten att sätta dit en telekonverter åxå. (Kanske går på 105:an åxå, beroende på vilken konverter.)
 
jkene skrev:
Wow! Så Sigmas 150mm Macro som har en minimum focus distance (närgräns) på 38 cm och som är 13,7 cm långt betyder alltså att man kan ha motivet ca 22-23 cm från frontlinsen då?
13,7 cm är själva objektivets längd, sedan är det ju ytterligare runt 4 cm in till sensorn i kameran. Så arbetsavståndet lär bli runt 19 cm.
 
Pupillen skrev:
13,7 cm är själva objektivets längd, sedan är det ju ytterligare runt 4 cm in till sensorn i kameran. Så arbetsavståndet lär bli runt 19 cm.

OK, jag räknade med ca 2 cm in till sesnorn i min ekavtion, då blir det 20-21 cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.