Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro med AFS eller liknade?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cybex

Ny medlem
Är det någon som känner till ett bra macro-objektiv med AFS eller liknande som passar till Nikon d40 och som inte kostar allt för mycket (under 2000 kr)
Får gärna vara fast 50 eller liknande.
Om inte, känner ni till något fast 50mm till d40'n som inte kostar allt för mycket. Behöver inte vara nikons orginalobjektiv utan det kan vara ett "pirat" om det är så. Tack på förhand // Micke
 
Hej,

Sigma kommer med ett 50mm på 1.4, dock lär priset ligga en bit över 2000. Svårt med ett macrobjektiv med den budjeten, men varför inte ett nikon af 50mm 1.8? Men då är det manuell fokus som gäller. Alternativt spara lite och köpa sigmas som har autofokus motor så den passar på din d40.

/Fabian
 
Cybex skrev:
Är det någon som känner till ett bra macro-objektiv med AFS eller liknande som passar till Nikon d40 och som inte kostar allt för mycket (under 2000 kr)
Får gärna vara fast 50 eller liknande.
Om inte, känner ni till något fast 50mm till d40'n som inte kostar allt för mycket. Behöver inte vara nikons orginalobjektiv utan det kan vara ett "pirat" om det är så. Tack på förhand // Micke
Titta på mellanringar till kitoptiken. kan fås för relativt billig penning och ger macro-skalor.
 
Det som finns är 60 och 105 från Nikon och 150 och 180 från Sigma.
Fast priserna är från 6000kr och uppåt.

Du kan köpa en begagnad Tamron 90 och fokusera manuellt.
 
Jaha, sigma 50mm på 1.4? Vad heter det då som ger mig Autofokus? Skulle väl kunna sträcka min budjet en bit. Men den autofokusmotorn funkar alltså på D40'n?
 
Då återstår den enda frågan som finns nu. Vart får jag tag på den och till ungefär vilket pris. Har letat omkring lite på nätet men inte hittat någon återförsäljare. Vet du någon?
 
Ett annat alternativ (kanske) kan ju vara sigmas 18-50/2.8 macro ex hsm.

Det är förvisso en zoom, och benämningen "macro" är kanske lite frikostigt använd här (avbildningskala 1:3 vid 50mm).

Beror ju på vad du ska fota. Myror är det ju inte direkt läge för med det här objektivet, aningen större föremål fungerar det nog bra till.

På köpet råkar du ju här också få en ljusstark normalzoom.

Det här objektivet kostar c.a 3800kr. Jag köpte mitt hos scandinavian photo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.