Annons

Macro: Hur "nära" kommer jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goatboy

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att köpa ett macro-objektiv (Sigmas 150mm 2.8 APO) men är lite nyfiken på "hur nära" insekter och andra småkryp man kommer med bara objektivet.

Det jag skulle vilja uppnå är något i stil med detta:
http://genesdigest.com/pics/?path=fly

Frågan är: Går det att ta sådana bilder med ett 1:1 macro - eller behöver man mellanringar eller liknande?

Du kan avbilda en sådan yta som är lika stor som din sensor vid 1:1

Alltså 24 x 16 mm ungefär med din D70

Lägg tiden på att jobba ihop till mellanring i stället för att jaga spyflugor... :) De är faktiskt inte så dyra.

Jag tog denna med Sigmamacrot och en mellanring (Soligor). Kanske inget mästerverk, men det visar att det går att få till bra resultat.

Bilagor

• fluga.jpg
    fluga.jpg
    72.9 KB · Visningar: 504
Goatboy skrev:
Det får bli en fet j-vla spyfuga då..
Hugaligen... :p

Du kan få rätt stora flugor även utan konverter eller ringar, den här bilden tog jag som test på hur "nära" man kommer med ett Tamron 1:1 objektiv (bilden förminskad 1:2 för att få plats här). Att sedan få flugorna att posera mot en vacker bakgrund är en annan femma...

Bilagor

• fluga2.jpg
    fluga2.jpg
    51.6 KB · Visningar: 441
Med mellanringar blir skärpedjupet ännu kortare och autofokusen långsammare, men det funkar ju och resultatet blir helt godkänt.

Här har Canon ett övertag gentemot Nikon med sitt MP-E 65mm f/2.8 objektiv på upp till 5:1.

Andra alternativ är försättslinser eller bakvänt objektiv, alltså att montera objektivet bakfram. Det finns ett par trådar som beskriver hur man gör.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto