Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro bilder på natur

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla under menyn Bilder här ovan, välj Sök bilder ochsedan kategori Motiv-Macro. Så får du massor med bilder.

Vill du ha kritik på din egen bild lägg upp den som kritikbild!

Glada hälsningar!
Stina
 
Kabaz skrev:
Hej antar att det finns folk här som fotar natur i macro. Undrar om det är någon som har några tips när det gäller detta?

Här är en bild jag tagit tycker själv den blev bra. Någon som vill ge kommentarer? Hade uppskattats!

http://img111.exs.cx/img111/7474/PICT0138.jpg

Jag tycker bilden är bra, dock gillar jag inte riktigt bakgrunden. Antingen tycker jag bakgrunder skall vara jämnare och icke störande, eller så skall de vara väl tilltagna så att de visar en miljö.

Här är en länk till några av mina makrobilder
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=14622
 
En läcker bild, men dra dig inte för att blända ner och exponera längre med stativ. Även om korta skärpedjup är sexiga ;)
 
Okey. Jag håller på att lära mig att ställa in saker själv så då får jag prova på det. Lövbilden va en bild som jag tog hastigast och sedan bara gick utan att se resultatet... (Hade lite bråttom) Men resultatet blev bra. Jag får ta och fota llite så skall jag se om fler av mina bilder kommer upp här.
 
Vad bör man ha för macro när man skall fota smådjur ex flugor? På min kmd A1 har jag en närgräns på 13 cm på 7x optisk zoom. Objektivet ligger på 28-200. Räcker detta?
 
Senast ändrad:
Jag fotade mycket närbilder med 7i Det funkar, även om du inte uppnår avbildningsskala 1:1.
Jag antar det är samma optiska förutsättningar på A1.

Jag kompletterade min 7i med en Olympus macrokonverter MCON 40, för att öka avbildningsskalan
 
Jag lägger upp bilder i pooler för kritik. Men jag lägger upp bilder i forum för att visa olika saker och visa framsteg inom fotografering.
 
Två frågetecken!

Kan man använda sig av dubbelexponeringar vi macrofotografering för att får skärpa över allt.

Om man fokusera på punkt 1 kan man sedn Fokusera på punkt 2 och ta en bild som dubbelexponering och förvänta sig att detta skall bli bra eller skärpt?

Hur mänga exponeringar kan man ta på detta sätt?

Nästa fråga!

Man kan ju använda sig av frysspary vid fotografering av insäkter hurvida detta är fusk eller ej får ni behålla för e själva men jag undrar var man kan få tag på sådant spary. Eller vad man kan använda sig av istället!

Som det säkert framgick i min text vill jag inte få höra att detta är fusk eller lamt ect.
 
Frysspray

Hur ska du få objektet att sitta still tillräckligt länge för att den ska bli påverkad av fryssprayen? Ska du använda kloroform först?
Och om det hade fungerat så borde du få kristaller på objektet och underlaget det sitter på.
Klart du kan ju kalla bilderna frozen in time :O)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.