Det hade väl varit att ligga efter, att vara insnöat är att ha en inbygd spärr att bara kunna köras på en viss hårdvara trots att det skulle funka på i stort sett vad som helst....
Nu är det ju så att lite av det som gör OSX till ett stabilt operativsystem är att det inte behöver kodas för att fungera med 117 moderkort, 79 processorer 93 grafikkort och 368 olika typer av ramminnen.
Apple har sitt set av hårdvara, därför kan operativsystemet optimeras bättre för den typen av hårdvaran.
Men det blir väl på ont och gott som allt annat.
Jag har sen jag skaffade min MBP bara använt pcn till spel och bildredigering pga 24" skärm där, men nu har jag tillochmed börjat redigera bilderna på macen. Det funkar kanske inte för någon som är mer seriös i sitt fotograferande än vad jag är.
Mac handlar för min del mycket om helheten, i princip alla bärbara pc jag klämt på är plastiga, dåligt bygda, deras touchpads är under all kritik jämfört med den som finns i MBP. Värderar man sen smidighet och design så hamnar MBP även där högt på min lista.
Mac och OSX är något som man växer in i och verkligen lär sig att gilla.
Båda valen har nackdelar.
Macen börjar ju nu hamna efter i prestanda, men det bör ju komma nytt snart.
Det enda jag kännt på som ens verkar intressant jämfört med MBP är Asus nya med i5/i7 och hybridgrafik.
Känner att jag börjar spåra ur här nu. Men ta och känn å kläm lite på det du ska köpa också, prestandamässigt kommer det snart macar som spelar i samma liga som dom nya i5/i7 pc:arna.
Simon