Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
PS. Apple har inte tillgång till Intels hemliga magiska lager, dem tar från samma som PC tillverkare
Apple har släppt maskiner med processorer innan dessa fanns att köpa från Intel.
Apple har släppt Mac Pro med Xeon-processorer som inte fanns att köpa från Intel.
Apple har sett till att Intel tillverkar speciella processorer åt Apple, t.ex. den som sitter i Macbook Air.

Så viss tillgång till Intels hemliga magiska lager har Apple.
 
Kom inte med fåniga inlägg som att OSX är insnöat, nya maccar dvs mac book pro med senaste processorerna är på väg,möjligen redan i morgon, kolla då processorhastigheten, maccarna brukar ligga rejält över pc burkarnas processorhastighet.

Nja, nu är du väl ute på tunn is? När Apple släpper ny hårdvara så ja då är den normalt i det översta skiktet en vecka eller två. Sedan brukar någon av de tre zillioner andra PC-tillverkarna komma med något vassare.

Mac köper man inte för att vara snabbast eller komma billigast undan. (Fast Mac är inte dyrast eller långsam heller) Mac är ett alternativ till Windows som funkar extra bra för fotografer för då finns 4 viktiga program LR, PS, Elements & Amperture. :) (Inget av dessa finns till t.ex. Linux som är ett annat alternativ till windows)

Har haft Macbook Pro i ca 6månader och den fungerar klockrent inget strul över huvud taget. Jäkligt skönt.

Så nu kör jag MacOs och har jag en windows-maskin då Mac inte är något bra alternativ samt en ubuntu-server i garderoben. På jobbet blir det mest Solaris, Windows & VxWorks (realtids-OS för inbyggda system t.ex. Canon-kameror)
 
Apple har släppt maskiner med processorer innan dessa fanns att köpa från Intel.
Apple har släppt Mac Pro med Xeon-processorer som inte fanns att köpa från Intel.
Apple har sett till att Intel tillverkar speciella processorer åt Apple, t.ex. den som sitter i Macbook Air.

Så viss tillgång till Intels hemliga magiska lager har Apple.

Möjligtvis fick dom tillgång till i7 2.8Ghz först vilket är den långsammaste. HP hade dock en i7:a på marknaden innan nya iMac:en kom ut.
Att Apple får hjälp av Intel för att tillverka specialsaker är inte speciellt konstigt och inget unikt för Apple. Möjligtvis var detta något nytt för Apple men inte något nytt på marknaden.

/Karl
 
Det hade väl varit att ligga efter, att vara insnöat är att ha en inbygd spärr att bara kunna köras på en viss hårdvara trots att det skulle funka på i stort sett vad som helst.

Så innan du kallar något fånigt kanske du skall titta i en ordbok så att du förstår vad folk skriver.

Så vitt jag vet finns det just nu ingen Mac som använder dom snabbaste processorerna, medans det finns PCn som gör det.

Mac:ar finns inte i budget version vilket 80% av alla PCn är. Vill du dock ha råprestanda finns det inga Mac-alternativ.

iMac finns bara i i7 2.8Ghz medans du lätt hittar en PC med i7 3.33Ghz.

/Karl

PS. Fel hittat: i7 2.93Ghz hittas lätt, medans i7 3.33Ghz går att få tag på.

Min pappa är i alla fall starkare än din.

/K
 
Apple har släppt maskiner med processorer innan dessa fanns att köpa från Intel.
Apple har släppt Mac Pro med Xeon-processorer som inte fanns att köpa från Intel.
Apple har sett till att Intel tillverkar speciella processorer åt Apple, t.ex. den som sitter i Macbook Air.

Så viss tillgång till Intels hemliga magiska lager har Apple.
Xeon processorer har använts i pc datorer ganska mycket längre än mac, googla...

Macbook Air prollen är en Core 2 Duo, som också används i pc datorer (den exakta modellen), googla...

Ditt nästa påstående... googla....
 
Det hade väl varit att ligga efter, att vara insnöat är att ha en inbygd spärr att bara kunna köras på en viss hårdvara trots att det skulle funka på i stort sett vad som helst....

Nu är det ju så att lite av det som gör OSX till ett stabilt operativsystem är att det inte behöver kodas för att fungera med 117 moderkort, 79 processorer 93 grafikkort och 368 olika typer av ramminnen.

Apple har sitt set av hårdvara, därför kan operativsystemet optimeras bättre för den typen av hårdvaran.
Men det blir väl på ont och gott som allt annat.

Jag har sen jag skaffade min MBP bara använt pcn till spel och bildredigering pga 24" skärm där, men nu har jag tillochmed börjat redigera bilderna på macen. Det funkar kanske inte för någon som är mer seriös i sitt fotograferande än vad jag är.

Mac handlar för min del mycket om helheten, i princip alla bärbara pc jag klämt på är plastiga, dåligt bygda, deras touchpads är under all kritik jämfört med den som finns i MBP. Värderar man sen smidighet och design så hamnar MBP även där högt på min lista.
Mac och OSX är något som man växer in i och verkligen lär sig att gilla.
Båda valen har nackdelar.
Macen börjar ju nu hamna efter i prestanda, men det bör ju komma nytt snart.
Det enda jag kännt på som ens verkar intressant jämfört med MBP är Asus nya med i5/i7 och hybridgrafik.

Känner att jag börjar spåra ur här nu. Men ta och känn å kläm lite på det du ska köpa också, prestandamässigt kommer det snart macar som spelar i samma liga som dom nya i5/i7 pc:arna.

Simon
 
Känner att jag börjar spåra ur här nu. Men ta och känn å kläm lite på det du ska köpa också, prestandamässigt kommer det snart macar som spelar i samma liga som dom nya i5/i7 pc:arna.

Dagens bästa tips, OS/X och Windows är bägge bra alternativ och det handlar om var man känner sig mest bekväm.

/Karl
PS. Asus har enligt mig bättre styrplatta än Apple, även om det är ganska jämt skägg. I vilket fall är det svårt att använda plattor utan multitouch när man väl vant sig vid det.
 
Xeon processorer har använts i pc datorer ganska mycket längre än mac, googla...
Betydelselöst. Apple har sålt Mac Pro-maskiner med modeller av Xeon-processorer (högre frekvens) än vad Intel sålde till andra tillverkare. Att det har suttit Xeon-processorer i PC-maskiner betyder nada.

Macbook Air prollen är en Core 2 Duo, som också används i pc datorer (den exakta modellen), googla...
Den processor som sitter i första generationen Macbook Air var speciell för Apple.

Varför använder du inte Google själv innan du uppmanar andra att göra detta?
Enär du inte orkar Googla själv, ger jag dig dessa två länkar:

http://www.macrumors.com/2007/04/06/apple-using-exclusive-3ghz-xeon-from-intel/

http://www.appleinsider.com/articles/08/01/17/macbook_airs_processor_riddle_solved.html

Ok?
 
Och så snabbt blev du av med all trovärdighet när det gäller dator val :)

PS. Apple har inte tillgång till Intels hemliga magiska lager, dem tar från samma som PC tillverkare


var tredje år köper jag in datorer till mitt företaq, jag har ett antal PC och Mac sedan år tillbaka.
De senaste åren har macbook pro varit bestyckade med processorer som inte fanns tillgängliga i någon bärbar PC burk vid det tillfället valet gjordes.

Ta Sony Vaio som är exemplet i denna tråd, jag kommer bli mycket förvånad om inte hastigheten överstiger Sony Vaios med råge i de nya bärbara maccarna.

Att det sedan verkar ha undkommit dig att Apple har vid flera tillfällen fått de absolut senaste/snabbaste processorerna från Intel är en gåta.
 
http://www.macrumors.com/2010/02/06...book-pro-61-benchmarked-supplies-constrained/

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=860697

vad jag förstår , någon processorguru kan nog rätta mig om jag har fel så har Vaion som vi diskuterar i tråden för ett givet pris en 1,6Ghz processor

Den processorn finns redan ute...tex i Sonys Z-serie så inget nytt där men det är ju roligt för alla Mac-användare att det ryktas om att den ska komma i nästa Mac book pro ;)

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...4570897&parentCategoryId=16154#specifications
 
Senast ändrad:
var tredje år köper jag in datorer till mitt företaq, jag har ett antal PC och Mac sedan år tillbaka.
De senaste åren har macbook pro varit bestyckade med processorer som inte fanns tillgängliga i någon bärbar PC burk vid det tillfället valet gjordes.

Ta Sony Vaio som är exemplet i denna tråd, jag kommer bli mycket förvånad om inte hastigheten överstiger Sony Vaios med råge i de nya bärbara maccarna.

Att det sedan verkar ha undkommit dig att Apple har vid flera tillfällen fått de absolut senaste/snabbaste processorerna från Intel är en gåta.

Ditt påstående stämmer säkert, Apple brukar fläska på det värsta när dom förnyar sig. Saken är bara den att dom förnyar sig tämligen sällan om man jämför med omgivningen.
Som det skrevs tidigare i tråden så kan man om man köper en Mac direkt när den kommer ut, ofta ha en värstingdator. Två veckor senare och definitivt en månad senare finns dock PCn som är betydligt kraftfullare.
Apple har även en väldigt konstig strategi gällande ny teknik, vissa saker anammar dom fortare än kvickt, medans andra tekniker (just nu är det främst Blueray) dröjer det flera år innan det kommer till Mac-världen.

/Karl
 
Jag jobbar som IT-ansvarig på en advokatbyrå där vi kör PC rätt igenom och det krävs hela tiden massor av problemlösning och underhåll för att datorerna ska rulla på ordentligt.

Därför kör jag sedan cirka två år tillbaka enbart Mac hemma då det är så skönt med datorer som i princip aldrig krånglar. Har både en iMac 24" med 2GB ram (det är för lite) och en Macbook Pro med 4GB ram (vilket fungerar utmärkt). Är verkligen nöjd även om det självklart inte ger lika mycket dator för pengarna rent hårdvarumässigt som om det hade varit en PC. Det spelar dock mindre roll då jag prioriterar att slippa strul när jag kommer hem från jobbet.

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp. Det kommer i alla fall från någon som kört både Windows, Linux och MacOSX under en längre tid.
 
Ditt påstående stämmer säkert, Apple brukar fläska på det värsta när dom förnyar sig. Saken är bara den att dom förnyar sig tämligen sällan om man jämför med omgivningen.
Som det skrevs tidigare i tråden så kan man om man köper en Mac direkt när den kommer ut, ofta ha en värstingdator. Två veckor senare och definitivt en månad senare finns dock PCn som är betydligt kraftfullare.
Apple har även en väldigt konstig strategi gällande ny teknik, vissa saker anammar dom fortare än kvickt, medans andra tekniker (just nu är det främst Blueray) dröjer det flera år innan det kommer till Mac-världen.

/Karl

detta stämmer inte med min erfarenhet, den processor som då och nu sitter i bla en av mina powerbook pro , en 2,33Hhz duo core 2 kom aldrig snabbare än til 1,6 - 1,8 till bärbara PC, jag kunde specialbeställa av bla Dell men då var priserna i princip desamma som vad somliga av er tycker är en dyr bärbar macc.

Vad det gäller stationära så bestyckades Mac pro år 2008 med processorer som det tog mycket lång tid att få till en stationär PC burk och dessa var då dyra.

PC world har flera artiklar om detta, bla att den snabbaste bärbara datorn att köra Win XP var på en bärbar mac och inte en "PC".

Sedan Apple gick över till Intel så har Apple en gräddfil rakt in till Intels senaste processorer.

Vad det gäller kostnaden så tar jag den gärna pga mindre strul,bättre OS,inga antivisrusprogram och annat mög som slöar ner samt i mitt tycke ett klart bättre filhanteringssystem/register.
 
detta stämmer inte med min erfarenhet, den processor som då och nu sitter i bla en av mina powerbook pro , en 2,33Hhz duo core 2 kom aldrig snabbare än til 1,6 - 1,8 till bärbara PC, jag kunde specialbeställa av bla Dell men då var priserna i princip desamma som vad somliga av er tycker är en dyr bärbar macc.

Vad det gäller stationära så bestyckades Mac pro år 2008 med processorer som det tog mycket lång tid att få till en stationär PC burk och dessa var då dyra.

PC world har flera artiklar om detta, bla att den snabbaste bärbara datorn att köra Win XP var på en bärbar mac och inte en "PC".

Sedan Apple gick över till Intel så har Apple en gräddfil rakt in till Intels senaste processorer.

Vad det gäller kostnaden så tar jag den gärna pga mindre strul,bättre OS,inga antivisrusprogram och annat mög som slöar ner samt i mitt tycke ett klart bättre filhanteringssystem/register.

Den processorn fanns i Sonys sortiment i stort sätt samtidigt som den kom i Macbook pro.

Om dom har sån gräddfil på Intelsprocessorerna var är då deras bärbara med I5 och I7 processorena som redan finns ute på marknaden??

Men jag håller med dig Mac är lite mer underhållsfritt o lite snabbare i diverse prestandardtester/mätningar men i praktiken är skillnaden i hastighet inte fullt så stor,om ens märkbar för en normalanvändare.
 
Den processorn fanns i Sonys sortiment i stort sätt samtidigt som den kom i Macbook pro.

Om dom har sån gräddfil på Intelsprocessorerna var är då deras bärbara med I5 och I7 processorena som redan finns ute på marknaden??

Men jag håller med dig Mac är lite mer underhållsfritt o lite snabbare i diverse prestandardtester/mätningar men i praktiken är skillnaden i hastighet inte fullt så stor,om ens märkbar för en normalanvändare.

denna gång passade väl inte släppet av processorer Apples tidsplan, det kommer snart nya och återigen kolla då vilka hastigheter som kommer att finnas i mac som standard.Inte kommer det att vara den som exv sitter i Vaion som diskuteras här
 
Den processorn finns redan ute...tex i Sonys Z-serie så inget nytt där men det är ju roligt för alla Mac-användare att det ryktas om att den ska komma i nästa Mac book pro ;)

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...4570897&parentCategoryId=16154#specifications


Här diskuteras nu äpplen och päron, priset på en sådan Vaio med antagligen "samma processor" som Apple kommer att ha i sina mellanmodeller så kostar Vaion 28000:-

Min personliga åsikt och erfarenhet av Apple macbook pro (jag har haft ett antal)
så får jag en väldigt bra mac book pro för 28000:-
Vi får väl se vad Apple erbjuder för samma summa
 

Bilagor

  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    12.4 KB · Visningar: 382
Senast ändrad:
I en av de nya Mac book pro kommer det att sitta samma processor som i Vaio för 28000:-
 

Bilagor

  • Bild 6.jpg
    Bild 6.jpg
    11.7 KB · Visningar: 377
I en av de nya Mac book pro kommer det att sitta samma processor som i Vaio för 28000:-

Micke enligt din länk o det påstådda ryktet:

$2600 - 2.66GHz Core i7-620M, 2 Cores, 4 Threads, 4MB L3, 1066 FSB
Intel Integrated Graphics + NVIDIA Optimus + NVIDIA Discrete Graphics

Kallar du(enligt ryktet) den värsta 15tummaren för mellanmodell?? vars pris enligt ryktet kommer blir 2600dollar,vad tror du det blir i svenskt pris?? Och ja om nu ryktet påståendet i länken du hänvisade till så är det samma processor i Vaion.

Samma innehåll får man i en Vaio man för ca 2100dollar...man har som sagt lite valmöjligheter i Sonys fall så man behöver inte gå på det absolut värsta som du drog till med i exemplet

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs...52921666065651&categoryId=8198552921644569398
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.