Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägger min input här.

Jag har använder dagligen mac eller pc. Jag har två macar och en pc. Ska du ha en skön bärbar dator så kan jag rekomendera en mac.. Men köp absolut ingen mac för att köra windows på den, du får mer hårdvara för pengarna om du köper en dator som ej är apple. Jag skulle köpa en vaio om jag köpte en bärbar pc. Du köper en mac för operativet, visst är det ett bra operativ men det finns begränsningar.. Och även om alla körde mac så skulle det inte vara mer virus där än i windows pga unix. Jag har inga virus i windows eftersom jag använder ett antivirusprogram, det är ju ett måste. Dessutom om man går in på skumma sidor och så vidare får man nästan skylla sig själv..

Jag skulle i dagsläget inte köpa en mac, jag är trött på att när jag vill köra speciella program som det inte finns alternativ till så är jag helt körd och får köra bootcamp. Allt du kan göra i osx kan du göra på windows. Däremot så finns det mycket du kan göra i windows som du inte kan göra i osx. Ska du bara redigera bilder, sure köp en mac.

Även kört linux 100% i två år, vilket är det bästa operativet.. Dessutom otroligt användarvänligt nu mera.. Tråkigt nog är foto edit osv inte så bra där ännu.
 
"... den funkar bra utom att den suger fett med batteri. Om man jämför batteri tiden på iphone med tex Nokia etc blir man inte impad. Knappt den räcker en dag."

Vill man ha en maskin som kan göra allt så som iPhone, så krävs det batteri. Det är inte svårare än så. Om du bara ringer från en iPhone, drar ner ljuset på skärmen så håller batteriet bra. Men man surfar, spelar och så mycket mer.. klart batteriet tar slut.

Angående att köpa Mac så har jag inte ångrat det en enda gång sedan jag gick över från PC till Mac för snart 2 år sedan. Alla förstår inte tjusningen men då handlar det ofta om att man inte testat, den ökända Mac-frälsningen är inte ett påhitt!
 
Det finns inga fördelar för dig som fotograf Johanna att välja det ena över det andra. Den som säger något annat vill troligtvis bara övertala sig själv om att han/hon har rätt/har gjort rätt val.

Ungefär som du då med andra ord. Fast själv har du ju sagt att du är opartiskheten själv.
Andra får ju själv avgöra vad du står för, jag har i alla fall en klar bild.
 
Personligen har jag använt Mac sedan 80-talet och även blandat in windowsmaskiner men ganska snabbt gjort mig av med windows.

Som någon annan skrev i tråden, varför byta ut något som helt enkelt bara fungerar som det ska...!

Har idag 3 st Mac här hemma och alla 3 går som dom ska och gör det dom ska utan att krångla.
 
Jag gjorde bytet Windows -> OSX tidigare i år.
Problemfritt? Nej, inte helt. Problemet är inte att Mac saknar funktioner utan att det delvis görs på annat sätt som känns lite ovant.
Ex. Jag vill bränna filer till en DVD.
PC starta brännsr program , formattera, lägga in filerna i brännsr programmet , välja bränn, välja hastighet etc
Mac provar att starta iDVD hittar inget sätt att få det programmet att acceptera filerna, letar nåt annat program. Ger upp.
Kommer sen på att man bara behöver Ctrl-klicka på bilen och välja "Burn to DVD" - klart. Hur enkelt som helst men lite ovant för en som kört Win i 15 år....

Lite sådär känns det hela tiden. Man får lära om en del - mycket är enklare men det tar ändå lite tid att klura ut.

Jag saknar inget på Mac som jag hade i Win men visst har man lite udda verktyg så kanske det är så att just det verktyget inte finns på Mac.
 
...

Från allra första början var ju Macen en revolution, allt fanns med ljud, film, desktop. Nu har pc-datorerna väl kommit ikapp på de områdena.

Sedan detta med virus-frågan, tror att de flesta pc-ägare sliter och kämpar varje dag för att slippa alla dessa virus, trojaner etc medan vi som använder Mac ställer sig undrande till alla dessa bekymmer.

Idag har ju Mac ett stort utbud av både fasta och bärbara datorer, nackdelen är att dessa är dyrare än pc men verka hålla längre tack vare högre kvalitet på alla ingående delar. Det som vi allmänt kallar användarvänlighet är svårt att greppa, men min erfarenhet (har haft pc också...) är att Macen är mera lättjobbad och har ett bättre gränssnitt.

Så, för de pc-användare som är lite tveksamma, gå in i en Mac-butik och testa själva!

PC- kommit ikapp? Vad menar du? Programutbudet är mycket större på PC-sidan och var anledningen till att jag bytte tillbaka till PC.

Användarvänligheten i Win7 är klart jämförbart med OSX så någon dramatisk produktivitetsförändring kan man inte räkna med.

Virus/trojaner tycker jag inte är något problem men jag installerar aldrig program eller öppnar filer som folk skickar hur som helst. Samma försiktighet måste man ha i bägge världarna. Känner ingen som lägger ner någon tid alls på virus...ditt påstående känns helt främmande.

Kör man redan PC tycker jag det inte finns någon som helst anledning att byta.

Jag köpte en Mac Book Pro men kör mest Windows på den. Gillar designen på den.
 
Om det inte är trasigt - laga det inte.

Jag har aldrig haft några problem med min pc, så jag skulle int elämna den för det. Att det finns fördelar med en Mac säger många fotografer. Men jag har aldrig förstått vad det är för skillnad. Om jag köper en Mac så känns det som om man får börja om från början med inställningar och en massa nya ord. Det är ok om det nu är så mycket bättre med en Mac. Jag har inga problem med pc:ns os.
Om du inte har några problem med din pc, varför göra dig besväret att byta? Skillnaden är trots allt bara ett operativsystem, resten är samma.
 
PC- kommit ikapp? Vad menar du? Programutbudet är mycket större på PC-sidan och var anledningen till att jag bytte tillbaka till PC.

********************************************************************

Från början var väl pc mest som en avancerad räknemaskin medan Mac redan var klar för desktop, film och ljud samt bild. Det var väl därför många sökte sig till Mac.

Under årens lopp har den dåvarande skillnaden mellan de bägge blocken utjämnats, så jag kan i stort sett köra liknande program i bägge. Se CS4-Photoshop som exempel.

När det gäller video till exempel finns ju Apples Final Cut Studio Pro (som används flitigt i Hollywood för filmredigering), men jag vet inte vad pc-användarna har för möjlighet till proffsredigering för samma pris, Final Cut Studio Pro kostar ca 10.000:- då ingår också Motion 4, DVD Studio Pro, Compressor, Soundtrack Pro samt Color.
 

Bilagor

  • fcp.jpg
    fcp.jpg
    7.8 KB · Visningar: 311
Det är 2010 nu, ingen tvekar längre. Alla (som får välja fritt) väljer Mac
 
Sedan detta med virus-frågan, tror att de flesta pc-ägare sliter och kämpar varje dag för att slippa alla dessa virus, trojaner etc medan vi som använder Mac ställer sig undrande till alla dessa bekymmer.
Hehe, tänk om...
Jag är en vanlig elektriker som inte har särskilt hög datorvana. Har installerat ett antivirusprogram (Eset Smart Security) och har aldrig fått virus eller "trojaner etc"... Jag ägnar inte en tanke på det faktiskt. ;-)
Om trådskaparen läser i tråden så lär hon märka att det inte finns några egentliga fördelar att gå över till Mac idag. I mina ögon verkar det bara krångligt om man är inkörd på PC (eller man kanske ska säga Windows.)
KGS sa:
Det är 2010 nu, ingen tvekar längre. Alla (som får välja fritt) väljer Mac
Hoppsan, då tillhör jag inte "alla"... Jag funderar på att uppgradera till Windows 7. :p
 
Liiiten generalisering :)

Men för mig som kör bägge miljöerna, förklara för mig varför jag ska tycka Mac vara effektivare?

Tex Timemachine. Eller byte till ny Apple efter krasch (eller avsiktligt) med FW från gamla datorn. Otroligt smidigt. Eller att slänga lite program.
 
Vilken som är mest produktiv eller mest användarvänlig är nog väldigt individuellt. För de som är nöjda med sin mac passar dess funktioner uppenbarligen förnämligt. För min del blir det däremot tvärstopp. Jag blir bara arg av att använda en mac eftersom jag upplever dem som ytterst icke användarvänliga (=noll produktivitet). Det är ju bra att det finns lite olika gränssnitt att välja mellan så att man kan hitta ett som passar.

Kul tråd som vanligt...
 
Tex Timemachine. Eller byte till ny Apple efter krasch (eller avsiktligt) med FW från gamla datorn. Otroligt smidigt. Eller att slänga lite program.

Nu lagrar jag inte mina bilder etc lokalt och möjligheten att slänga program (renare?) ökar knappast min dagliga produktivitet.

Timemachine etc är bra när saker går åt skogen men varför anses Macen bättre vid vanligt fota-tanka över-photoshoppa-laddaupp beteende?
 
Nu lagrar jag inte mina bilder etc lokalt och möjligheten att slänga program (renare?) ökar knappast min dagliga produktivitet.

Timemachine etc är bra när saker går åt skogen men varför anses Macen bättre vid vanligt fota-tanka över-photoshoppa-laddaupp beteende?

Om man tycker att Time Machine är det absolut bästa backupprogrammet ger det en fördel till att välja mac. Om man inte tycker att Time Machine är helt perfekt men gillar dess funktioner ger just den här detaljen PC ett plus (eftersom nästan alla program finns i en rad olika utföranden för windows.)
Jag upplever att det är så med nästan alla applikationer. Med mac är man satt att gilla det man får medan man med PC kan välja fritt och kustomisera sin dator efter sina personliga behov. En del gillar att det bara fungerar, en del gillar att det fungerar på deras egna premisser. Helt klart att olika personligheter passar olika bra för de bägge operativen.
 
Jag kanske missupfattat det hela men man kan föra över data från en kraschad dator till en ny? Ja, det är faktiskt otroligt imponerande.

Timemachine gör det alla skulle gjort hela tiden, fast snyggt och komplett.

Har man en vanlig backup klarar man sig ändå, jag byter dator (-park) var 12:e månad och det är mest lite inställningar som man måste kopiera. Några favoritdokument etc, genvägar mail etc fixar google chrome och det har ju inget med Mac/PC att göra.
 
Om man tycker att Time Machine är det absolut bästa backupprogrammet ger det en fördel till att välja mac. Om man inte tycker att Time Machine är helt perfekt men gillar dess funktioner ger just den här detaljen PC ett plus (eftersom nästan alla program finns i en rad olika utföranden för windows.)
Jag upplever att det är så med nästan alla applikationer. Med mac är man satt att gilla det man får medan man med PC kan välja fritt och kustomisera sin dator efter sina personliga behov. En del gillar att det bara fungerar, en del gillar att det fungerar på deras egna premisser. Helt klart att olika personligheter passar olika bra för de bägge operativen.

Problemet är att folk inte vet att lösningarna redan finns så när mac/apple erbjuder det köps konceptet direkt eftersom apple backar lösningen som "The Solution".

Folk vill inte välja, utvärdera etc. Apple rules!
 
Jag testade Time Machine en gång, men det påminde mig om backupmjukvaran som kom med Windows 3.1, vilken jag inte heller använde.
För att dra en parallell till vad tråden handlar om så är Time Machine detsamma som Paint i jämförelsen Paint vs Photoshop CS5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.